StoryEditor

Miesto, kde sa roboty stávajú kolegami. Už nemusia byť v klietkach

03.01.2016, 23:00

Rodisko rozprávkara H. Ch. Andersena sa do modernej histórie zapíše aj ako rodisko robotov. V dánskom meste Odense sa totiž nachádza továreň a vývojové centrum Universal Robots. Roboty z tejto fabriky sú určené na priamu spoluprácu s ľudskými pracovníkmi. Na rozdiel od svojich veľkých priemyselných „bratov“ nemusia byť inštalované v ochranných klietkach, píše portál idnes.cz.

Kolaboratívne roboty si nepredstavujte veľmi ľudsky. Sú to vlastne ramená so štvoricou kĺbov, ktoré mu dávajú vysokú voľnosť pohybu, a päticou, na ktorú je možné pripojiť rôzne príslušenstvo. Napríklad mechanické prsty na uchopenie predmetov, rôzne prísavky pre manipuláciu s objektmi, alebo tiež zváračku, frézu, pílu, vŕtačku, prípadne kameru, alebo čítačku čiarových kódov.

Robot je ideálny pre stále sa opakujúcu sekvenciu zhodných pohybov a úkonov, ktoré môžu vykonávať neustále a predovšetkým úplne rovnako s presnosťou na zlomok milimetra, gramu a sekundy. Zároveň je možné ľahko nastaviť silu odporu, pri ktorej sa robot okamžite zastaví - aby do živého kolegu, pokiaľ mu vstúpi do pracovného priestoru, len buchol, ale nezranil ho.

 

 

Oproti veľkým priemyselným robotom je možné oveľa ľahšie ich programovať - pre nastavenie základných pohybov stačí robota prepnúť do režimu učenia, uchopiť rameno a postupnými pohybmi definovať, ako a kam sa potom bude sám pohybovať. To všetko s presnosťou na desatiny milimetra upresníme na dotykovom displeji ovládača. Robot môže byť umiestnený priamo na konštrukciu výrobnej linky, aj na pohyblivom vozíku. V priebehu cyklu výroby ich tak môžeme využiť na rôzne úkony a v rôznych pozíciách. Pomocou skriptovacieho jazyka ich môžeme presne a v reálnom čase ovládať aj na diaľku. Špecialista tak môže prostredníctvom nich fyzicky pracovať aj v nebezpečnom prostredí, napríklad po havárii v chemickej prevádzke.

V súčasnosti najčastejšie manipulujú s materiálmi a predmetmi, napríklad na výrobnom páse, alebo pri CNC obrábacích strojoch. Zvárajú plechy, pomáhajú pri zostavovaní výrobkov, prípadne nanášajú lepidlá či farby. Roboty v nami navštívenej fabrike napríklad montujú sviečky do motorov Volkswagen, upevňujú dverové výplne do automobilov BMW, nosia kamery v štúdiách (systém ARCA) alebo priamo v obchode vyrábajú „papuče“ na mieru (Yooshu).

Továreň na výrobu robotov

V továrni v Odense sídli vývojové oddelenie aj výroba robotov. K vývojárom sa nesmie ani nahliadnuť, takéto obmedzenie neplatí len pre návštevníkov, ale aj pre zamestnancov z iných oddelení.Je to totiž miesto, kde prebieha to najdôležitejšie a najdrahšie - vývoj nových modelov a jednotlivých komponentov. Aktuálne na tomto mieste pracuje päťdesiatpäť vývojárov.

 

Jednotlivé komponenty ako servomotory, prevodovky a riadiace obvody si nechávajú vyrábať u subdodávateľov na zákazku, spravidla podľa vlastných návrhov. Prevodovky dodáva nemecká spoločnosť Harmonic Drive, motory americká firma Kollmorgen. Továreň je tak v podstate miestom kompletizácie, kde jednotlivé komponenty vyskúšajú a otestujú. Pri motoroch a prevodovkách ide o dvanásťhodinový zahrievací test. Komponenty, ktoré nesplnia kritériá, sa na montáž do robotov nepoužívajú. V budúcnosti chcú túto rolu a zodpovednosť presunúť priamo na dodávateľa.

V Odense potom jednotlivé diely zmontujú. K hotovému ramenu je pripojená riadiaca jednotka, ktorá dostane sériové číslo. Celý robot sa následne nechá 40 hodín v testovacej prevádzke, kedy manipuluje so závažím s hmotnosťou o 50 percent presahujúcou maximálnu povolenú manipulačnú hmotnosť. V prípade akejkoľvek chyby dôjde k jej odstráneniu a robot musí úspešne absolvovať proces testovania od začiatku.

 


 

01 - Modified: 2007-12-23 17:03:15 - Feat.: 0 - Title: Bósza: Hlavným mestom autonómneho okolia by mali byť Košice
01 - Modified: 2024-04-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s novou Daciou Duster. Odolný klasik zdražel a dostal miesto dieselu hybrid 02 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 03 - Modified: 2024-04-27 22:00:00 - Feat.: - Title: Obľúbené české SUV spravilo veľký skok vpred. Slovákom však poriadne zamotá hlavu 04 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 05 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
28. apríl 2024 11:37