Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.06.2018, 13:11

Nepríjemná správa pre vodičov. Servis klimatizácie auta sa môže predražiť, tvrdí odborník

  • Ako môžu majitelia áut ušetriť a aké chladivo sa vlastne môže v klimatizáciách používať?
  • Najlepším opatrením je prevencia a správne používanie.
Nepríjemná správa pre vodičov. Servis klimatizácie auta sa môže predražiť, tvrdí odborník
Zdroj: HN/Pavol Funtál (Ilustračná snímka)

Horúce letné dni so sebou prinášajú aj častejšie a intenzívnejšie využívanie klimatizácie v aute. Jej doplnenie pred cestou na dovolenku bola v minulosti bežná prax. Tento rok sa však môže takýto servis vodičom výrazne predražiť.

Čo stojí za zvýšením cien náplní do klimatizácií a ako môžete ušetriť? Bežný vodič sa vo väčšine prípadov zaujíma len o to, či klimatizácia chladí alebo nechladí. Nepodstatným je potom fakt, aké chladivo im servis do systému dodá - až do chvíle, kedy im povie výslednú cenu za úkon.

"Potom ho už zaujíma cena a skúša na servis aj také prosby, aby mu vymenili drahšie a v súčasnej dobe ekologickejšie chladivo HFO1234yf za chladivo R134a, ktoré je lacnejšie, ale menej ekologické. Každý servis však musí tento krok odmietnuť,“ hovorí technický poradca siete servisov ProfiAuto Lubomír Kroužílek.

Od 1. januára 2017 totiž platí, že autoklimatizácia sa nesmie plniť fluórovanými skleníkovými plynmi s potenciálom otepľovania vyšším ako 150. Výnimku tvoria potom len klimatizačné systéme už obsahujúce takéto plyny namontované do vozidiel pred týmto dňom. V tomto prípade teda môže servis realizovať opravy či dopĺňanie systému starým chladivom R134a aj v budúcnosti.

Vyššie ceny

Výmena chladiva typu R134a začína približne na cene 60 eur, pričom záleží samozrejme aj od konkrétnej firmy a množstva potrebného pre naplnenie systému. Oproti tomu je potom suma za výmenu chladiva typu HFO1234yf podstatne vyššia, keďže vo väčšine prípadov štartuje vo výške nad sto eur.

„Nárast cien chladiva, ktorý môže v tomto roku aj naďalej pokračovať, ovplyvní nielen samotných vodičov, ale tiež prácu servisov. Už sa nebude dopĺňať chladivo na cestu na dovolenku a späť, ako to vodiči využívali v minulosti, pretože pre zákazníka, ktorý má netesnú klimatizáciu, to bude znamenať veľký výdavok. Lepším a lacnejším riešením tak bude hľadanie únikov a ich následné opravy, aby bol celý systém utesnený a plne funkčný,“ vysvetľuje dopady Kroužílek.

Vyšším výdavkom na opravu alebo časté dopĺňanie môžu vodiči predchádzať dodržiavaním niekoľkých základných pravidiel, ako správne klimatizáciu používať a udržiavať, o čom sme vás informovali v nedávnom článku. Zhrnutie piatich jednoduchých rád si môžete pozrieť aj v galérii nižšie.

Problémom sa nie vždy vyhnete

Poruchy klimatizácií je možné všeobecne rozdeliť na dve základné skupiny. Prvou je únik chladiva zo systému klimatizácie, ktorý má za následok nefunkčnú klimatizáciu. Autoservis musí teda vykonať lokalizáciu úniku, opravu či výmenu poškodenej časti klimatizácie, kontrolu tesnosti a následne opätovne naplniť klimatizáciu chladivom.

Druhá skupina je trochu problematickejšia. Systém je tesný, chladivo neuniká, a napriek tomu je klimatizácia nefunkčná alebo funguje len čiastočne. Problémy sú väčšinou spôsobené poruchou v elektrickom systéme ovládania klimatizácie, málokedy mechanickou poruchou, napríklad na expanznom ventile klimatizácie.

Servisy sa vybavujú stále modernejšími prístrojmi na čo najefektívnejšie hľadanie únikov chladiva zo systému klimatizácií a náradím na potrebné opravy. Blížiace sa problémy rozpozná takmer každý vodič, keďže klimatizácia môže zapáchať, alebo chladí málo či dokonca vôbec.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.