23.05.2018, 15:15

Toto je najdôležitejšia vec pri používaní klimatizácie auta. V návode ju zvyčajne nenájdete

  • Klimatizácia je dnes bežnou výbavou áut, ale ovládať ju správne, aby ste neboli prechladnutí, si vyžaduje dodržiavať pár pravidiel.
  • Tento komfortný doplnok však vyžaduje napríklad aj istý servis.
V zime veľké množstvo vodičov klimatizáciu vôbec nevyužíva, alebo ju využíva len minimálne. Pritom aj v zime si vie nájsť uplatnenie – napríklad pri „sušení vzduchu“, čím odstránite prípadné zahmlenie okien. Ešte pred príchodom letných teplôt však odporúčame jej dôkladnú dezinfekciu, prípadne doplnenie chladiva a výmenu peľového filtra.
Zdroj: Pixabay

Hovieť si v horúcom lete v chládku chcú aj tí, čo najviac šetria. Že klimatizácia zvyšuje spotrebu vie zrejme každý a u malých áut so slabým motorom spoznáte zapnutie klimatizácie aj na úbytku výkonu. Ako však klimatizáciu ovládať? Najlepšie je nechať všetko na automatiku, píše iDnes.cz.

Správne fungujúca klimatizácia má zhruba do pol minúty po zapnutí fúkať dostatočne chladný vzduch. Ak klimatizácia prestáva chladiť, dochádza jej náplň, ktorú doplní servis.

Po nastúpení do rozpáleného auta je najlepšie najskôr stiahnuť okná alebo rovno otvoriť dvere, aby sa vyvetral zen najteplejší vzduch. Ideálne to urobte ešte pred odjazdom. Niektoré autá vedia stiahnuť všetky okná po podržaní tlačidla odomykania.

​To sa hodí keď k autu prichádzate a máte ho na očiach. Aj tých pár sekúnd totiž pomôže, aby prievan horúci vzduch z auta začal vyháňať preč. Pri manuálnej klimatizácii pre rýchle vychladenie interiéru zapnite ventilátor naplno.

Klimatizáciu nemusíte mať len v aute, doma či v práci. Vďaka nášmu nedávnemu pokusu si ju ľahko vyrobíte a zoberiete kdekoľvek so sebou.

​V prvej fáze po zapnutí klimatizácie sa odporúča spustiť vnútornú cirkuláciu vzduchu. Kompresor potom nemusí navyše ochladzovať vzduch, ktorý nasáva zvonku, ale na prácu mu zostáva len vnútorný, postupne chladnúci vzduch. Počas jazdy s klimatizáciou však musia zostať okná zatvorené. Ak máte v aute tienidlá okien, používajte ich.

Nielen kvôli šetrnému využitiu klimatizácie, ale taktiež aby nedošlo k prechladnutiu, by nemal byť rozdiel medzi vnútornou a vonkajšou teplotou príliš veľký. Všeobecne sa hovorí, že by nemal byť väčší ako zhruba päť stupňov.

Pri ceste do Chorvátska, kedy sa po zapchatej diaľnici "plazí" kolóna áut v 40 stupňových horúčavách, sa to samozrejme splniť nedá, ale používajte rozum a nezamrazujte sa v aute na minimálnu teplotu, ktorú klimatizácia dokáže.

Inak vám môžu veľké zmeny teplôt pri vystupovaní spôsobovať zdravotné komplikácie. Najpríjemnejšie vníma ľudský organizmus teploty medzi 21 a 23 stupňami. Nemecký autoklub ADAC radí nasmerovať aj prúdenie studeného vzduchu k vrchnej časti tela a nohy nechať v teple.

Klimatizácia taktiež spotrebúva palivo. Jednoduchšie zariadenia idú stále na plný výkon, no múdrejšie systémy vedia riadiť vyťaženie svojho kompresora, a spotrebujú tak paliva menej. Na druhú stranu býva klasickejšia klimatizácia pri kúpe auta lacnejšia. ADAC radí, aby majitelia vozidiel s automatickou klimatizáciou používali iba plnú automatiku, je to najjednoduchšie a auto všetko "vymyslí" a postará sa za vás.

Servis každý rok

"Po zime odborníci odporúčajú skontrolovať tesnosť a funkčnosť klimatizácie, vyčistiť ju a prípadne doplniť chladiace médium. Všeobecne odporúčame skontrolovať klimatizáciu aspoň raz ročne, ideálne v rámci pravidelnej servisnej prehliadky," radí Karel Starý, vedúci servisných služieb Škoda Auto Česká republika.

"Všetci díleri majú k dispozícii najnovšie technológie čistenia klimatizácie, najviac vodičov spája údržbu klimatizácie s prezúvaním zimných kolies na letné," dopĺňa Starý.

​​Keď sa stretnete so zápachom vychádzajúcim z klimatizácie, najúčinnejšie sú podľa odborníka metódy, pri ktorých je pomocou sondy a stlačeného vzduchu výparník tlakovo omývaný účinnú chemickú suspenziou. "Takže dôjde tak k mechanickému odstráneniu nečistôt, ako aj k likvidácii mikroflóry. Rovnako môžete u dílerov Škody využiť čistenie ozónom. Touto metódou sa do vzduchu v kabíne dostanú zložky, ktoré otrávia mikróby a huby na výparníku," vysvetľuje Starý.

Klimatizácia totiž okrem chladenia tiež odoberá zo vzduchu vlhkosť. Tá zostáva na takzvanom výparníku (väčšinou je pod palubnou doskou auta) a v nej sa zachytávajú aj čiastočky nečistôt zvonku. V takomto kokteili sa výborne darí roztočom, baktériám, vírusom i hubám.

Ak sa systém pravidelne nečistí, cirkulujú všetky tieto nečistoty spolu s ochladeným vzduchom v interiéri a mieria priamo do vašich pľúc.

Štandardne by pre udržiavanie výparníka v správnej kondícii (čistote) malo postačiť správne zaobchádzanie so systémom klimatizácie. "Majiteľovi vozidla by tak malo stačiť dodržiavať pokyny v návode na obsluhu vozidla," hovorí Karel Starý zo Škoda Auto Česká republika.

Ako minimalizovať tvorbu baktérií? 

V návodoch sa však obvykle nedočítate najdôležitejšiu vec pri používaní klimatizácie, ktorá tvorbe nepekného kokteilu týchto baktérii zamedzí: pred koncom cesty vypnite ešte s predstihom klimatizáciu a nechajte čistý vzduch, ktorý zvonku prúdi cez ventiláciu, vysušiť vnútornosti.

Kto to tak nerobí, pomáha vytvárať v rozvodoch klimatizácie vo vlhkom prostredí ideálny priestor pre množenie baktérií. Keď klimatizácia prestane chladiť, je potrebný veľký servis.

V servisoch majú špeciálne zariadenie, ktoré celú klimatizáciu skontroluje. Napojí sa na rozvody, v ktorých obieha chladiaca kvapalina, chladivo vysaje, prefiltruje a prípadne doplní. Zariadenie vie tiež zistiť prípadné úniky.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.