So svojimi historickými palácmi, kostolmi a architektonickými komplexmi sa právom radí medzi najkrajšie európske mestá. Za zmienku stoja Palác kultúry a vedy, Kráľovský palác, Veľké divadlo, Wilanow palác či Katedrála sv. Jána. Môžete si vybrať aj zo širokej ponuky múzeí, Varšava ich má 20. Cena ubytovania na noc pre dvoch: 36 eur Cena jedla v strednej drahej reštaurácii pre dvoch: 23,54 eura Cena piva: 1,88 eura Jednosmerný lístok v MHD: 1,04 euraPixabay
StoryEditor

Prečo sa Poľsku tak darí?

14.12.2017, 23:00
Väčšia hustota ciest a eurofondy.

Na vrchole je Nemecko

Poľsku v sieti diaľnic a rýchlostných ciest jednoznačne napreduje. Pritom ešte v roku 2008 malo týchto ciest len niekoľko stoviek kilometrov a pri zmienke Poľska nám naskakovala husia koža nad ich bezútešným stavom.

Krajina chce cestnú infraštruktúru rozvíjať čo najviac a s pomocou eurofondov chce mať do konca roka 2020 až 5300 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Zostalo by tak na piatej priečke v európskom meradle – štvrté Taliansko by do konca tohto obdobia malo mať skoro 6500 kilometrov.

Prvé miesta zastávajú Nemecko, Francúzsko a Španielsko všetky presahujúce 10-tisíc kilometrov ciest.

V Poľsku sa mal dokonca počet diaľnic a rýchlostných ciest v porovnaní rokov 2007 až 2016 až strojnásobiť. Za intenzívnym rozvojom treba hľadať zmenu v predchádzajúcej nízkej hustote národných ciest a nárastu európskych fondov v rokoch 2007 až 2013.

Viac diaľnic, vyššia cena

Podľa Generálneho riaditeľstva pre vnútroštátne cesty a diaľnice je cena jedného kilometra v Poľsku momentálne 9,6 milióna eur, v Maďarsku stojí 11,9 miliónov a v Rakúsku 12,9 miliónov.

Je to značne menej ako 15 miliónov, koľko stál kilometer v roku 2008.

Aj keď však národné cesty prosperujú, predstavujú iba päť percent z celkovej cestnej infraštruktúry a stav lokálnych ciest sa naďalej zhoršuje, keďže európske fondy ich stav nezaujíma.

Rapídny rast má aj svoju ďalšiu tmavú stránku – kumulácia stavebných prác v rokoch 2017 až 2020 môže spôsobiť nárast nákladov na stavebné materiály.

Prekrývajú sa totiž práce na cestnej a železničnej doprave a chýba aj pracovná sila.

01 - Modified: 2024-05-01 12:08:46 - Feat.: - Title: Poľský minister zahraničia odsúdil podpaľačský útok na varšavskú synagógu 02 - Modified: 2024-04-30 18:54:44 - Feat.: - Title: Poľsko nebude chrániť Ukrajincov, ktorí sa vyhýbajú odvodu do armády, vyhlásil minister Szejna 03 - Modified: 2024-04-30 17:56:20 - Feat.: - Title: Zlo postavíme pred spravodlivosť. Poľské orgány vyšetrujú zneužívanie moci za bývalej vlády, ohlásil Tusk 04 - Modified: 2024-04-30 12:05:31 - Feat.: - Title: Poľská prokuratúra vyšetruje Orlen kvôli prevodu peňazí na švajčiarsku divíziu, zaoberá sa aj znižovaním cien 05 - Modified: 2024-04-30 11:43:41 - Feat.: - Title: Poľsko 20 rokov po vstupe do EÚ nepovažuje prijatie eura za opodstatnené
menuLevel = 2, menuRoute = focus/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
02. máj 2024 13:29