Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.04.2019, 12:21

​Jeden z najväčších problémov dnešných vodičov. Spôsobuje zápchy a krízové situácie

Zipsovanie, respektíve striedavé radenie sa do jedného jazdného pruhu, ovláda skutočne len hŕstka vodičov. Aspoň sa to tak môže zdať, pri jazde nielen v bratislavských uliciach.

Pravidlo zipsovania na seba upozornilo v minulosti hneď niekoľkokrát. Najmä, ak ide o jeho využívanie na zjazde na Most Apollo a pri jazde z Prístavného mosta smerom na Slovnaft a Rovinku. 

A rovnako to je aj v iných mestách nielen na Slovensku, ale aj vo svete. Dnes si preto povieme o tejto situácii ešte raz. Čo by tomu pomohlo? Možno by kompetentní mohli pouvažovať nad miernou zmenou zákona.

Zákony by sa mali meniť podľa potrieb, respektíve podľa okolností. V súvislosti s vodičmi a vozidlami sa skôr menia podľa potrieb štátneho rozpočtu, alebo na základe tlaku rôznych subjektov. Povedzme Česmad-u, ZAP-u a podobne.

Popravde, dlho si nepamätáme výraznú zmenu pravidiel cestnej premávky, ktorá by priaznivo ovplyvnila bezpečnosť a plynulosť, respektíve postavenie vodiča pred zákonom. Vy snáď áno?

Zipsovanie pred skončením jazdného pruhu

Aktuálne, ak nie je dopravným značením upravené inak, zipsové pravidlo pri ukončení jedného jazdného pruhu na dvoj- a viacpruhovej ceste na Slovensku neplatí.

Pravidlo zipsovania v ideálnom prípade funguje tak, že bezprostredne pred ukončením jazdného pruhu máme vozidlá nastúpené vedľa seba, a tie sa postupne radia. Raz jeden, raz druhý a tak ďalej. Samozrejme, nesmiete zabudnúť na zapnutie signalizácie o zmene smeru jazdy.

Jednoznačne najväčšou výhodou využívania zipsového pravidla je zmiernenie a tiež výrazné skrátenie dĺžky kolón. Pri dokonalom zipse by mali ísť jazdné pruhy rovnakou rýchlosťou. Vďaka zipsu nejde sto áut za sebou, ale len 50 v dvoch jazdných pruhoch.

Najväčším problémom zipsu je sebavedomie

Áno a je jedno, či je veľmi nízke, alebo veľmi vysoké. Príklad. Ľavý pruh ostáva priebežným, pravý sa končí. Vodič "bojko" sa pokúsi zaradiť podstatne skôr, uvedomelý vodič sa radí bezprostredne pred ukončením, a vodič egoista sa tlačí do priebežného pruhu v mieste, kde už je na ceste zvyčajne vodorovné dopravné značenie, alebo končí pevný podklad vozovky.

Egoisti doslova a do písmena často využívajú správanie nielen bojazlivých vodičov, ale aj vodičov uvedomelých. Egoista si je totiž vedomý, že týmto konaním ušetrí pár desiatok metrov, čo sa môže v jeho prípade podpísať na kratšej dobe trvania jeho jazdy. Ostatní si však počkajú dlhšie.

Uvedomelý vodič tak vo vzťahu k vodičovi egoistovi cíti akúsi nechuť a pocit neprávosti. A práve títo egoisti koniec koncov môžu za to, že rýchlosť jazdných pruhov nie je rovnaká, keďže takmer automaticky sa vynechá poradie.

Pri jazde v jazdných pruhoch existujú aj ďalšie typy vodičov. Jedných z nich je vodič "trestateľ". Je to síce vodič čiastočne uvedomelý čo sa týka predpisov, a je odhodlaný ich brániť za každú cenu.

​Ako? Jednoducho tak, že svojim autom znemožní prejazd ostatných vodičov (uvedomelých + egoistov) v končiacom, avšak podstatne voľnejšom jazdnom pruhu. Neuvedomuje si pritom, že týmto svojim „múdrym“ konaním obmedzuje plynulosť premávky a kolónu zbytočne predlžuje.

Mimochodom, toto konanie je taktiež priestupkom. Polícia si okrem toho v minulosti na takýchto vodičov "posvietila" a snažila sa tiež prevychovať zvyšok šoférov, aby využívali voľný jazdný pruh.

Zipsovanie je efektívne, avšak nie stopercentne 

Ideálne zipsovanie existuje zrejme iba na papieri. Prečo? Lebo autá ešte stále šoférujú ľudia. Vždy sa môže stať, že niektorý vodič pomalšie zareaguje, pomalšie sa rozbehne, zdochne mu motor.

Avšak aj keď to nefunguje na sto percent a nie je to ani zo zákona prikázané, tak toto zatiaľ ešte stále nepísané pravidlo zipsovania pred ukončením pruhov môže priaznivo ovplyvniť vedomie vodičov a skrátiť čas strávený v dlhých kolónach.