Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
08.01.2021, 13:40

Diesel ešte nezatracujte. Toto SUV je jedným z najväčších prekvapení minulého roka

Ako dopadol test poriadne štýlového talianskeho SUV s naftovým motorom v útrobách? Má svoje nemalé prednosti.

Diesel ešte nezatracujte. Toto SUV je jedným z najväčších prekvapení minulého roka
Zdroj: TopSpeed.sk

Alfa Romeo Stelvio je v našich očiach jedným z najväčších prekvapení roka 2020. Čakali sme typické obézne SUV s lenivým naftovým motorom maskované atraktívnymi tvarmi a zvodným interiérom, na naše prekvapenie však Stelvio nakoniec zabojovalo úplne inými zbraňami, než je vzhľad. Redakcia TopSpeed.sk testovala Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD a nestačili sme sa čudovať, ako dobre ho Taliani naladili.

Už z optimistického úvodu vám musí byť jasné, že Stelvio považujeme za dobré auto. Možno to bude aj tým, že sme od neho veľa nečakali, ale počas testovacieho týždňa na nás urobilo lepší dojem, než sme pri jeho preberaní predpokladali. Dizajn nech si vyhodnotí každý sám, nám osobne sa napríklad auto začalo páčiť dokonca až počas týždňa, zo začiatku sa nám totiž zdal, najmä pri pohľade z boku, trochu ťažkopádny a predvídateľný.

​Všeobecne platí, že z SUV sú dizajnéri nešťastní, v rámci vopred daných pravidiel totiž musia vytvoriť atleticky pôsobiaci celok s „ľahkými“ proporciami a DNA tej ktorej značky, pre ktorú akurát robia. A vymyslite vysoké auto s mohutnými bokmi a vysokou prednou časťou na tému Alfy Romeo? Myslíme, že im to v prípade Stelvia nakoniec celkom vyšlo.

Ukážka postavenia

Veľmi pekne sa podarilo návrhárom stvárniť aj kabínu Stelvia. Naživo z nej cítiť kvalitu, nielen v oblasti voľby materiálov, ale aj ich dielenského spracovania. Väčšina z nás má talianske autá zafixované ako šlendriánsky postavený tovar, v prípade testovanej Alfy sme však nenarazili na nič, čo by ukazovalo lajdácky prístup, či nejaké prehnané šetrenie.

Naozaj sme tam nevideli zásadný rozdiel medzi týmto a nemeckým prémiovým SUV (elektrické vyhrievanie nechýba ani volantu a zadným sedadlám). Dokonca to v Stelviu pekne voňalo, čo je mimochodom veľmi dôležitý vnem. Všetky ovládače kládli správny odpor, nikde nič nevŕzgalo, poloha za volantom bola dobrá a problém sme nemali ani s rozmiestnením a použiteľnosťou odkladacích priestorov.

Zdroj: TopSpeed.sk

​Čo sa týka ovládania infotainmentu a grafiky displejov, Alfa si razí vlastnú cestu. Zákazníkov zvyknutých na nemeckú schému možno trochu potrápi, rozhodne sa nám však zadala intuitívnejšia a prehľadnejšia, než japonskí konkurenti. Nadšení sme boli z displeja zobrazujúceho tlak v olejovom systéme, výstupný tlak turbodúchadla a aktuálny krútiaci moment.

To posledné je len divadlo, ale prvé dve môžu byť užitočným indikátorom toho, že sa s motorom niečo deje (ak začnú dlhodobo ukazovať podozrivo nízke hodnoty). Otázkou je, do akej miery sa dá zobrazovaným údajom veriť, ak ich však porovnáme s inými autami, sedí to. Len proklamovaný výstupný tlak turbodúchadla 2,1 baru a tlak oleja skoro šesť barov pri maximálnom výkone sa nám zdajú dosť vysoké.

Diaľničný rýchlik

Veľké očakávania sme mali od jazdných vlastností auta. Pohľad na zložitú kinematiku náprav a celkové dimenzovanie ramien a ich silentblokov mnohé napovedia, až následná jazda však potvrdila, ako dobre to celé v praxi funguje a ako účinne pracuje v prospech auta aj geometria kolies pri rôznych úrovniach prepruženia. Potvrdila sa veľmi dobrá kinematika zadnej nápravy, no zároveň aj to, že ani najlepšia predná lichobežníková náprava fyziku neoklame.

Priľnavosť má Stelvio dobrú, no fenomenálne zadné zavesenie s výraznými negatívnymi odklonmi ani za toho pána v rýchlych oblúkoch nepovolí, Alfa preto v náklone neprenesie na vonkajšie predné koleso toľko hmotnosti ako niektoré konkurenčné SUV (ktoré to skôr „vypustia“ na zadku). Výsledkom spomenutého je väčšia nedotáčavosť pri náhlych zmenách smeru (tu si však Stelvio pomáha pohotovou a jemnou stabilizáciou) a zároveň neuveriteľná stabilita v oblúkoch pri vysokých rýchlostiach.

Zdroj: TopSpeed.sk

​V diaľničných zákrutách okolo Novej Bane (na rýchlostnej ceste R1) tak bude táto Alfa len ťažko hľadať rýchlejšieho súpera. Neopiera sa skrátka do predného, ale skôr do zadného vonkajšieho kolesa (týmto nám veľmi pripomína klasické žiguláky). Kým v nízkych rýchlostiach pôsobí neohrabane, pri vysokom tempe sa mení na horkokrvnú stíhačku, ktorá by utiekla snáď aj Semirovi Gerkhanovi z Kobry 11.

Páči sa nám aj práca stabilizačného systému, je dobre zladený s charakteristikou naftového pohonu a zo Stelvia robí ideálne auto na „čistú stopu“ a bezpečné výlety po klzkých a zasnežených cestách. Inak, len pre zaujímavosť, väčšinu testu na suchých povrchoch Stelvio absolvovalo len so zadným náhonom a predok si automaticky pripájalo skutočne len pri akcelerácii či pri aktivovanom športovom režime a počas prudkých výjazdov zo zákrut. Systém 4x4 tu pracuje bez najmenších pripomienok.

Aj 190 koní stačí

Testované Stelvio ukazuje, akú zásadnú úlohu dnes dokáže vytvárať objem motora. Z 2,2 litra produkuje síce len priemerných 190 koní, no servíruje ich s nadhľadom, osemstupňový automat púšťa štvorvalec nad hranicu 2000 otáčok naozaj len výnimočne a pokojná jazda so Stelviom pôsobí veľmi upokojujúcim dojmom.

Tomu zodpovedá aj spotreba, na diaľnici pri 110 km/h točí len 1700 ot./min. a auto si berie približne 6,5 litra na sto kilometrov. Zrýchlenie na 130 km/h znamená 1950 ot./min. a spotrebu na hranici ôsmich litrov (tu sa už ukazujú nevýhody vysokej karosérie a svetlej výšky 200 mm).

Zdroj: TopSpeed.sk

​Na medzimestskej trase si na zimných pneumatikách Continental WinterContact TS 850P 235/55 R 19 Stelvio zobralo 5,8 litra, zatiaľ čo na letných Pirelli Scorpion Verde 235/55 R19 (auto sme testovali na dvoch druhoch obutia) tú istú trasu zvládlo ešte o pol litra úspornejšie (5,3 l/100 km). Práve v kopcovitých úsekoch sa nám páčilo, ako účinne dokáže ťažká Alfa „plachtiť“ a efektívne hospodáriť s kinetickou energiou.

Otázka znie, či stojí naftové Stelvio za úvahu? Podľa nás rozhodne áno. Toto je gauč od Alfy Romeo a ako je známe, ich béžová sa pod správnym uhlom mení na úplne iný odtieň. A veru že hej. Nie dizajn karosérie, ani krásne spracovaná kabína, ale podvozok tohto auta by mal byť argumentom, ktorý v prípade Stelvia rozhodne.

Nie je obratné v serpentínach, lenže na to si SUV nekupujeme, že? Stelvio exceluje na diaľnici, navyše tak výrazným spôsobom, že si dovolíme povedať, že v dobrých rukách nenájde v rýchlych diaľničných zákrutách súpera. A za to dávame Alfe palec hore. V našich očiach je Stelvio momentálne najkomplexnejšia a v detailoch najdotiahnutejšia Alfa súčasnosti.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.