Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
08.05.2020, 08:15

Za volantom prototypu elektrického SUV od Škody. Enyaq príde aj vo verzii RS

Prvá škodovka s výkonom vyše tristo koní bude elektrická. Bude to Enyaq RS, mohutný, fešácky crossover s raketovým zrýchlením.

Za volantom prototypu elektrického SUV od Škody. Enyaq príde aj vo verzii RS
Zdroj: Škoda

Sú to na 60 až 70 percent finálnej prototypy, ktoré vznikli niekedy v novembri minulého roka a stále ich upravujú, šľachtia a vylepšujú. Po mechanickej stránke sú však viacmenej hotové. Vnútri sú akurát plasty s prototypovým finišom a z dôvodu maximálneho utajenia má prístrojovka zakrytovanie tak, že nie je vidieť na centrálny tablet infotainmentu, píše iDNES.cz. Maskovanie odloží "prvý originál elektromobil" z produkcie českej automobilky Škoda Enyaq iV koncom tohto roka.

Aj ten, kto je k elektromobilom odťažitý, musí uznať, že Enyaq jazdí skvele. A hovorí si, že by stálo za to postaviť Enyaq aj so spaľovacím motorom. Lenže on za väčšinu kladov vďačí práve elektrickej trakcii. Rýchle predbiehanie, bezprostredné reakcie na plyn a tiché, bleskové štarty sú elektromobilom vlastné. Enyaq k tomu pridáva ešte "hladkosť" a kľud.

​Pomerne veľké auto, ktoré má dve tony hmotnosti rozdelenej takmer 50-50 medzi nápravy, sa ľahko ovláda, s gráciou sa skladá do oblúkov, suverénne zatáča. Vodič si je istý, auto drží perfektne smer, posádka zas akoby letela nad vozovkou. Enyaq je totiž neuveriteľne pokojný, ticho zdôrazní všetky iné ruchy, ktoré inak prekryje v normálnych autách v nižších rýchlostiach hlas motora a potom aerodynamika.

Na palube je tak až neprístojné ticho, všetky zvuky vnímate teda o to intenzívnejšie. A aerodynamiku, tú obrovskú "požieračku" energie, vyladili skvele, u elektromobilov je to povinnosť. Pohon zadných kolies pridá na obratnosti, to sa hodí napríklad pri otočkách v meste, kde ešte vypomôže veľký rajd prednej nápravy. Predná náprava je McPhersonovská, zadná viacprvková.

Základom sú 18-palcové plechové ráfiky, maximom dvadsiatky a pre RS dokonca dvadsaťjednotky. Aj na veľkých kolesách je však Enyaq pohodlný, na nerovnostiach podvozok nebije, nebúcha. Do terénu sa crossovery síce príliš nehrnú, ale napríklad pre preskočenie záveja alebo výjazd cez lúku k chalupe sa hodí svetlá výška 185 milimetrov. Keď sme pri tom chalupárčení: na ťažnom zariadení utiahnete až 1 200 kilogramov.

Elektrický vek začína

Auto, ktoré si meno vypožičalo z írskeho jazyka (slovo enya znamená "zdroj života"), má byť prvým krokom značky k elektromobilite vo veľkom; aktuálne má Škoda v ponuke iba malé Citigo, ktoré je v batériovom prevedení modifikáciou modelu so spaľovacím motorom. Enyaq bude teda vôbec prvé auto značky na čisto elektrickej platforme MEB, ktorú pre batériové autá vyvinul koncern Volkswagen.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.