StoryEditor

Prvá jazda s "revolučnou" Hondou E. Je to šikovné mestské auto so srdcom pretekára

18.02.2020, 12:08
Honda to s elektromobilitou myslí naozaj vážne. Do roku 2023 bude mať pri všetkých svojich modeloch v ponuke aj elektrifikovanú verziu.

Keď japonská automobilka na frankfurtskom autosalóne v roku 2017 predstavila koncept mestského elektromobilu "Urban EV Concept", asi málo kto predpokladal, že mu bude výsledné vozidlo tak podobné. Áno, do produkcie sa nedostali dvere otvárané proti smeru jazdy, naopak jeden pár pribudol.

Futuristický interiér prepracovali smerom k praktickosti - hranatý volant asi nikto nechce, podlhovasté displeje elektronických zrkadiel pod oknami vo dverách mimo zorného poľa tiež príliš praktické neboli. Ale inak máme dobrú správu - to autíčko so sympatickým retro vzhľadom nabité novými technológiami ide skutočne na trh. A redakcia iDNES.cz sa s ním prešla medzi prvými.

Krpec do mesta

Honda E je automobil určený pre jazdu po meste a dochádzanie z jeho periférií a okolitých sídiel. To rozhodlo pri voľbe akumulátora, má na dnešné pomery neveľkú kapacitu 35,5 kWh, čo 1,5 tony ťažkému vozidlu stačí na dojazd 222 kilometrov podľa metodiky WLTP. Viac podľa Hondy nie je pre dané určenie vozidla potrebné a inštaláciou väčšieho akumulátora by narástla hmotnosť i spotreba, a klesala efektivita prevádzky.

Pri pomerne defenzívnej jazde po Valencii a okolí vrátane kľukatých okresiek a diaľnice sme sa dostali na spotrebu 16 kWh / 100 kilometrov, ak máte ťažkú nohu a spomínate na Fittipaldiho, dostanete sa na 22 kWh / 100 kilometrov.

Reálny dojazd s využitím všetkých rýchlostných limitov a bez dynamického obmedzovania tak bude okolo 180-190 kilometrov, pri úspornej jazde možno prekročiť aj oficiálnu hodnotu. S Hondou E sme prešli približne 190 kilometrov, čo nie je veľa, presnejší dojazd vyskúšame až pri regulárnom teste.

Okolitá teplota sa počas jázd pohybovala okolo 15 stupňov Celzia, príliš sme teda nekúrili. Vyhrievanie vozidla je riešené pomocou kvapalinového okruhu a elektrického vykurovacieho telesa (nie tepelného čerpadla), čo šetrí hmotnosť a objem inštalácie, ale nie energiu.

Auto bude v ponuke v dvoch variantoch, Honda E a Honda E Advance, ktoré sa líšia výkonom elektromotora. Základný má 100 kW (136 koní), pokročilá 113 kW (154 koní), pričom je zaujímavé, že v oboch prípadoch ide o úplne rovnaký synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, rozdiel je len v riadiacej elektronike. Zhodný je i maximálny krútiaci moment 315 Nm a maximálna rýchlosť 145 kilometrov za hodinu, rozdielna je však dynamika jazdy - základný model sa z nuly na stovku rozbehne za deväť sekúnd, pokročilý za 8,3 sekundy.

Honda E má hnanú zadnú nápravu, čo výrobcovi rozviazalo ruky pri konštrukcii tej prednej. Kolesá možno vytočiť až o 50 stupňov, čo umožňuje polomer otáčania 4,3 metra. Čo je skutočne málo, v praxi sme sa teda otočili na úzkej okreske na jeden záťah. Parkovanie v rade vozidiel alebo manévrovanie a otáčanie v úzkom priestore je tak naozaj veľmi jednoduché.

Šikovný pomocník do mesta sa volá...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 02 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 03 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 04 - Modified: 2024-04-23 13:32:33 - Feat.: - Title: V recenziách sa mu vysmiali. Toto zariadenie malo nahradiť mobily 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 11:23