Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.01.2020, 11:15

Kia by mala vynikajúce rodinné auto. Svoj elektromobil však značka nestíha vyrábať

Elektromobil Kia e-Niro má všetko, čo by ste od elektrického SUV mohli očakávať. Je priestranné, výborne jazdí a na jedno nabitie zvládne cez 400 kilometrov.

O elektromobil Kia e-Niro je podľa Kataríny Vaňkovej z českého zastúpenia automobilky taký záujem, že ho na súčasných linkách nestíhajú vyrábať a niektoré menšie trhy jednoducho musia počkať. Kia e-Niro predstavuje všetko, čo si možno od písmeniek SUV sľubovať.

"S" ako športové v tomto prípade platí. Elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 395 Nm dostupných od nulových otáčok dokáže 1,73 tony vážiacemu vozidlu udeliť výbornú dynamiku ako pre svižné rozjazdy, tak predbiehanie.

​V spolupráci s tvrdšie nastaveným podvozkom sa vozidlo nenakláňa ani pri veľmi prudkých prejazdoch zákrut, vodiča aj spolujazdca navyše podržia dobre tvarované sedačky - svižná jazda na kľukatých cestičkách nás s e-Nirom prekvapivo bavila. Len pozor, svetlá výška nie je taká, ako býva u SUV zvykom - treba s tým pri vjazde na nespevnenú cestu počítať.

Proti "U" ako úžitkové (v origináli "utility") nemožno veľa namietať. Batožinový priestor má objem 451 litrov, po sklopení sedačiek 1 405 litrov - pre porovnanie, aktuálna Fabia Combi má základný objem kufra o niečo väčší (530 litrov), so sklopenými sedačkami o trochu menší (1 395 litrov). Nami nameraný bezpečný dojazd 405 kilometrov - bez obmedzovania rýchlosti a komfortu - je možné pri väčšine jázd ťažko nazvať ako obmedzujúci, píše iDNES.cz.

Vďaka rýchlemu 77 kW dobíjaniu možno navyše jeho akumulátory v krátkom čase doplniť (hoci zatiaľ väčšina českých i slovenských rýchlonabíjačiek viac ako 50 kW neponúkne). A "V" ako vozidlo (v origináli "vehicle") - o tom nemusíme po zhruba 700 najazdených kilometroch pochybovať.

Väčšia Kona

Kia e-Niro nezastiera svoju príbuznosť s modelom Kona Electric sesterskej spoločnosti Hyundai, čo je rozhodne pozitívna vec. S elektrickou Konou redakcia v lete podnikla cestu do Talianska a zanechala výborný dojem. E-Niro má rovnaký 64 kWh akumulátor, rovnaké je aj pohonné ústrojenstvo so 150 kW výkonu a 395 nm krútiaceho momentu. Čiastočne sa zhoduje aj umiestnenie ovládacích prvkov. Iný je exteriér, interiér a aj systém infotainmentu.

Zdroj: Václav Nývlt, Technet.cz

​Zásadným rozdielom je veľkosť. Kia e-Niro je o poznanie väčší model. Je v nej viac miesta na nohy na zadných sedačkách a výrazne viac miesta v kufri. Pohodlnému cestovaniu štyroch dospelých či päťčlennej rodiny s množstvom vecí na víkend tu nič nebráni. Nabíjacie káble sú schované pod podlahou kufra a tak neprekážajú batožine.

Nabíjanie

Potešujúcou správou je, že Kia k e-Niru pribalila nie 10A, ale 12A nabíjací kábel. Namiesto 2,4 kW tak môžete z bežnej zásuvky nabíjať 2,8 kW, čo dobu nabíjania o trochu skráti. Samozrejme, je to väčšia záťaž na zásuvkový rozvod, ale ak to nie je hliníková inštalácia s uvoľnenými spojmi a s rozbitou zástrčkou, nemal by vzniknúť žiadny problém. Avšak platí, že elektromobil by sa mal nabíjať z elektrikárom skontrolovanej zásuvky na samostatne istenom okruhu.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.