Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.01.2020, 11:15

Kia by mala vynikajúce rodinné auto. Svoj elektromobil však značka nestíha vyrábať

Elektromobil Kia e-Niro má všetko, čo by ste od elektrického SUV mohli očakávať. Je priestranné, výborne jazdí a na jedno nabitie zvládne cez 400 kilometrov.

O elektromobil Kia e-Niro je podľa Kataríny Vaňkovej z českého zastúpenia automobilky taký záujem, že ho na súčasných linkách nestíhajú vyrábať a niektoré menšie trhy jednoducho musia počkať. Kia e-Niro predstavuje všetko, čo si možno od písmeniek SUV sľubovať.

"S" ako športové v tomto prípade platí. Elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 395 Nm dostupných od nulových otáčok dokáže 1,73 tony vážiacemu vozidlu udeliť výbornú dynamiku ako pre svižné rozjazdy, tak predbiehanie.

​V spolupráci s tvrdšie nastaveným podvozkom sa vozidlo nenakláňa ani pri veľmi prudkých prejazdoch zákrut, vodiča aj spolujazdca navyše podržia dobre tvarované sedačky - svižná jazda na kľukatých cestičkách nás s e-Nirom prekvapivo bavila. Len pozor, svetlá výška nie je taká, ako býva u SUV zvykom - treba s tým pri vjazde na nespevnenú cestu počítať.

Proti "U" ako úžitkové (v origináli "utility") nemožno veľa namietať. Batožinový priestor má objem 451 litrov, po sklopení sedačiek 1 405 litrov - pre porovnanie, aktuálna Fabia Combi má základný objem kufra o niečo väčší (530 litrov), so sklopenými sedačkami o trochu menší (1 395 litrov). Nami nameraný bezpečný dojazd 405 kilometrov - bez obmedzovania rýchlosti a komfortu - je možné pri väčšine jázd ťažko nazvať ako obmedzujúci, píše iDNES.cz.

Vďaka rýchlemu 77 kW dobíjaniu možno navyše jeho akumulátory v krátkom čase doplniť (hoci zatiaľ väčšina českých i slovenských rýchlonabíjačiek viac ako 50 kW neponúkne). A "V" ako vozidlo (v origináli "vehicle") - o tom nemusíme po zhruba 700 najazdených kilometroch pochybovať.

Väčšia Kona

Kia e-Niro nezastiera svoju príbuznosť s modelom Kona Electric sesterskej spoločnosti Hyundai, čo je rozhodne pozitívna vec. S elektrickou Konou redakcia v lete podnikla cestu do Talianska a zanechala výborný dojem. E-Niro má rovnaký 64 kWh akumulátor, rovnaké je aj pohonné ústrojenstvo so 150 kW výkonu a 395 nm krútiaceho momentu. Čiastočne sa zhoduje aj umiestnenie ovládacích prvkov. Iný je exteriér, interiér a aj systém infotainmentu.

Zdroj: Václav Nývlt, Technet.cz

​Zásadným rozdielom je veľkosť. Kia e-Niro je o poznanie väčší model. Je v nej viac miesta na nohy na zadných sedačkách a výrazne viac miesta v kufri. Pohodlnému cestovaniu štyroch dospelých či päťčlennej rodiny s množstvom vecí na víkend tu nič nebráni. Nabíjacie káble sú schované pod podlahou kufra a tak neprekážajú batožine.

Nabíjanie

Potešujúcou správou je, že Kia k e-Niru pribalila nie 10A, ale 12A nabíjací kábel. Namiesto 2,4 kW tak môžete z bežnej zásuvky nabíjať 2,8 kW, čo dobu nabíjania o trochu skráti. Samozrejme, je to väčšia záťaž na zásuvkový rozvod, ale ak to nie je hliníková inštalácia s uvoľnenými spojmi a s rozbitou zástrčkou, nemal by vzniknúť žiadny problém. Avšak platí, že elektromobil by sa mal nabíjať z elektrikárom skontrolovanej zásuvky na samostatne istenom okruhu.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 64% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.