Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
11.12.2019, 11:08

Mercedes má konečne SUV, ktoré dáva rodine zmysel. Okrem toho aj skvele jazdí

Pôvodne ste si išli pre veľké MPV, ale sedemmiestne v Mercedese neponúkajú. Vlastne áno, ale musíte ho odhaliť zabalené v kabáte SUV. Tak už to dnes chodí.

Mercedes má konečne SUV, ktoré dáva rodine zmysel. Okrem toho aj skvele jazdí
Zdroj: Daimler

Mercedes hovorí v brožúrach o génoch SUV a športových pocitoch. Avšak novinka menom GLB je oveľa zaujímavejšia z iného dôvodu. Model patriaci k základnej rade Mercedesov - teda s pohonom predných alebo všetkých kolies a štvorvalcami naprieč - je totiž hlavne nečakane šikovné naozaj rodinné auto, píše iDNES.cz.

Snažili sa ho celé zabaliť do proporcií SUV, ale je to jednoducho vychytané MPV na vysokom podvozku, ktoré je schopné aj v teréne. Praktický interiér sa dnes však oveľa lepšie predá zabalené v kabáte SUV, to vedia aj v Mercedese.

​Achim Badstübner, dizajnér exteriérov Mercedesu približuje, že krabicovité tvary majú odkazovať na ikonickú triedu G, je to však skôr želanie. Asi najlepšie vyzerá GLB spredu, má priateľský neagresívny výraz. Badstübner opisuje dizajnovú filozofiu ako "soft shapes + sharp lines", teda niečo ako "mäkké tvary + ostré linky".

Ako celok je to skôr ako od Picassa - z každého pohľadu iné. Začiatok je strohý, jednoduchý, na nízku kapotu sa napája veľká kabína, ktorú vzadu na boku oživuje vlnka spodnej hrany okien, ktorá však neladí s ničím iným na aute. Pri pohľade zozadu vyniknú vyšportované vystúpené boky.

Trochu nevyváženými proporciami pripomenie kedysi prekvapivé Subaru Forester. Vysokým presklením s nízkymi bokmi a krabicovitou siluetou s výrazne oddeleným ňufákom zas napríklad Volkswagen Touran prvej generácie. Ale hľadať podobnosti nemá veľmi zmysel. Najkrajší Mercedes to síce nie je, ale vo vnútri je skvelý. Vychytaný a k tomu parádne jazdí.

Kombík na vysokom podvozku

Interiér je praktický ako v MPV; s posuvnými sedadlami druhého radu a ďalšími dvoma (príplatkovými) miestami v kufri. Vnútornými rozmermi je to skôr veľký kombík, veď od veka kufra po chrbát sedadla vodiča naložia majitelia až 1,8 metra dlhú vec. A ešte o kus dlhšiu, keď sa sklopí operadlo sedadla vodiča (celkom 266 centimetrov).

To naznačuje, že je to celkom veľké auto - s dĺžkou 4 634 milimetrov len o štyri milimetre zaostáva za prvou generáciou Mercedesu ML, ktorý pred viac ako 20 rokmi pomáhal éru SUV štartovať. Zvonku pôsobí GLB skôr užším dojmom. Je to však dané hlavne dlhým (2 829 milimetrov) rázvorom. V kabíne je potom miesta dosť aj do šírky. Všetky sedadlá okrem toho vodičovho sú individuálne sklopné. V treťom rade je to skôr pre deti, Mercedes sám udáva, že je to tam znesiteľné pre cestujúcich do 168 centimetrov výšky.

Zdroj: Daimler

​​Dvojica vpredu má typicky pre malé Mercedes SUV čelné okno relatívne blízko. Posádke sa zapáčia veľké hranaté okná, ktoré presvetľujú interiér a uľahčujú výhľad von. Z miesta vodiča je dobrý výhľad. Hranatá karoséria má navyše ľahko odhadnuteľný tvar, čo predovšetkým vodičky pri manévroch ocenia. Dosť však vadí tučný stĺpik čelného skla, ktorý je veľmi vpredu, takže prekáža vo výhľade do križovatky alebo oblúkov.

Čelné okno je v porovnaní so zvyškom presklenia menšie. Strecha sa k hornej hrane skla stáča v oblúku dolu, ale aby ste videli hore na semafor, nemusíte sa za volantom predkláňať. Zelenú vám ohlási stredový displej, rovnako ako v navigácii ukazujúci obraz z čelnej kamery premietne na križovatke alebo kruháči šípku, kam máte odbočiť.

Infotainment a vôbec celé digitálne rozhranie je veľká paráda. Tablet tvoriaci celú hornú informačnú časť prístrojovky je zhmotnením technicistického dneška. Rozlíšenie a prekreslenia sú perfektné. Chvíľami je grafika trochu neprehľadná, základné funkcie však zobrazuje jasne. Ovládaniu nemožno čo vytknúť, je rýchle, zrozumiteľné, mercedesovské.

​Takže niektoré funkcie prepínate z volantu aj na stredovom tuneli, jazdné módy automatu radíte voličom vpravo pod volantom a stierače s blinkrom sú naľavo. Všetko je vyladené do detailu, vrátane perfektných sedadiel. Takže si až dodatočne všimnete tvrdý plast na spodku prístrojovky.

Naftové verzie sa podarila

GLB je skvelé aj na cestovanie. Je obratné, isté, dobre sa ovláda. Viac ako trochu afektovaná verzia AMG s 300 koňovým benziňákom sa nám páčilo prevedenie s turbodieselom. Ten ako by snáď ani nebol z dnešnej doby, ktorá motory na naftu tak mrzačí, že na nich publikum až stráca chuť. Naftový štvorvalec je tichý, silný a hlavne s ohromujúcim elánom a rýchlosťou reaguje na zošliapnutie plynu. Bez turboefektu zaťahuje dravo a plynule.

Motorár Andreas Wieler u neho ešte zdôrazňuje novinku v podobe dvoch SCR katalyzátorov (podobné riešenie, avšak inak vykonané teraz majú i TDI od Volkswagenu). U Mercedesu je prvý SCR tradične pri motore, druhý nový je pasívny a nachádza sa pod podlahou. Funguje len pri vysokej záťaži a pracuje s AdBlue kvapalinou vstrekovanou do výfukového traktu úplne na začiatku hneď za motorom.

Zdroj: Daimler

​Nečakané výkony ukáže GLB potom v teréne. Samozrejme je to dané hlavne inteligentnou elektronikou, s ktorou aj absolútne offroadové nemehlo prejde skoro čokoľvek. Klesanie s plazivou rýchlosťou, akú si vodič zvolí, pokojne dva kilometre za hodinu, rozjazd do kopca automat bravúrne hladko nadávkuje, bočné náklony zatrhne skôr mozog a žalúdok než limit auta. 20 centimetrov svetlej výšky je tak akurát, aby sa do hlavne rodinného auta ešte pohodlne nastupovalo.

K tomu následne pridajte skvelý podvozok, istý a komfortný. To znie ako skvelý tip na rodinné auto, ktoré nejapným výrazom uspí ostatných, aby potom tatko rodine ukázal, že v ňom ešte stále drieme dravec. So základnou cenovkou zhruba 39-tisíc eur (GLB 180 d) je to vlastne veľmi dobrá kúpa. U Mercedesu odhadujú, že podiel predajov verzie s pohonom všetkých kolies bude až šesťdesiatpercentný, oproti pohonu predných kolies. Očakávajú taktiež vysoký podiel sedemmiestnych verzií.

Ponuka motorov je prehľadná. Hlavné sú dvojlitrové turbodieselové motory s výkonmi 85, 110 alebo 140 kW. Najslabšia verzia poháňa predné kolesá, najsilnejšia všetky štyri a pri prostrednej máte na výber. Štandardom je osemstupňový dvojspojkový automat.

​U benzínových motorov je situácia pestrejšia: GLB 200 je jediná verzia bez dvojlitra pod kapotou - je to "jednatrojka" od Renaultu, ktorá dáva 120 kW a poháňa predné kolesá cez sedemstupňový automat. GLB 250 4Matic je dvojliter od Mercedesu s výkonom 165 kW a pohonom všetkých kolies. AMG verzia potom nesie číselné označenie 35, má 225 kW a sedemmiestnu krabicu rozbehne na stovku iba za 5,2 sekundy.

U AMG hospodári dvojspojkový automat so 400 Nm a trochu s nimi bojuje, takže je radenie chvíľami trhavé. S dieselom je to iná, oveľa hladšia a plynulejšia jazda. A v normálnej prevádzke čisto pocitovo ani nie o toľko pomalšia. Mercedes vyrába GLB v Mexiku, objednávať sa musí teda s nejakým troj- až štvormesačným predstihom. Asi za rok ešte dorazí aj plne elektrická verzia.