Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook

Najviac vnímate ticho v kabíne, keď si nepustíte rádio a idete v daždi, bude vás čoskoro otravovať hlas motorčeka stieračov. Citigo nemuselo podstupovať s prechodom na elektrinu znova celkovú homologizáciu, takže nedostalo potrebnú plašičku chodcov, ktorú musia nové elektrické autá mať. Chýba aj systém núdzového volania eCall, píše iDNES.cz.

Aktuálne má však sledovanie auta na diaľku z mobilu, napríklad stav nabitia baterky, dojazdu, zamknutie alebo zatvorenie okien. Na diaľku je možné nastaviť zapnutie kúrenia a klimatizácie alebo rozsvietiť svetlá.

​Inak je to Citigo, ako ho poznáme: obratné, výborne ovládateľné, na retardéroch sa jemne rozkýve, žiadny búchanie alebo odskakovanie, kruhové objazdy vďaka kolesám v rohoch karosérie prechádza suverénne, ťažký balík batérií pod podlahou znižuje ťažisko, takže auto "pridržiava" na ceste . Slušný rejd uľahčí manévrovanie v meste a otočky v uliciach.

Bez bŕzd

Volant je len výškovo nastaviteľný, polohu si za ním však nájde každý. Ovládanie je jednoduché, ako u každého auta s automatom. Pokročilí elektromobilisti sa začnú "hrať" s rekuperáciou. U áut na baterky je potrebné naučiť sa hospodáriť s energiou, zbytočne nezrýchľovať, predvídať a minimálne brzdiť.

Ideálne je nepoužívať brzdy vôbec, ale spomaľovať motorom, kedy elektromotor slúži ako generátor a dobíja baterku. Všetko sa ovláda pákou voliča jazdného režimu, rovnakou ako pri aute s automatom. Okrem polohy D pre jazdu dopredu má ešte pulzne volenú polohu B. Keď zatiahnete pákou dozadu, začne auto intenzívne spomaľovať bez pomoci bŕzd, vie to skoro až do úplného zastavenia.

Pri tomto spomaľovaní sa rozsvietia aj brzdové svetlá. Musíte si však zvyknúť brzdný režim vypínať (opäť pohybom páky), inak vás bude pri ďalšej jazde brzdiť. To sa môže na druhú stranu niekedy hodiť, napríklad pri poskakovaní v kolóne.

Zdroj: Škoda

​Na to sa môžu hodiť ešte ďalšie tri úrovne spomaľovania (rekuperácia), ktoré brzdia menej intenzívne, to sa dá použiť pre jazdu "na jeden pedál", pri ktorej po uvoľnení plynu auto neplachtí, ale spomaľuje. Jednotlivé stupne sa nastavujú pohybom páky voliča do strán.

Elektrické Citigo postavili z toho klasického, pod kapotu tak nasťahovali elektromotor (61 kW, 212 Nm), jednostupňovú prevodovku integrovanú do motora, riadiacu elektroniku a všetko ostatné. Všimnite si, že autu zostala aj klasická 12 voltová autobatéria. Tak to má väčšina elektroáut: keď sa táto baterka vybije, auto nepôjde.

Trakčná batéria je naozaj len pre roztáčanie kolies, a tiež z nej menič malú 12 voltovú dobíja. "Veľká" batéria zložená zo 168 lithium-iónových článkov je schovaná v podlahe vozidla pod sedadlami a stredovým tunelom, celý balík s rozmermi 1,1 × 1,7 × 0,3 m z kufra ubral iba jeden liter objemu oproti benzínovému prevedeniu.

​Kapacita 32,3 kWh má vystačiť asi na 250 kilometrov mestského dojazdu, to však v najúspornejšom režime Eco +, v ktorom je výkon znížený na 40 kW a 133 Nm, maximálka je obmedzená na 95 kilometrov za hodinu a vypne sa kompresor klimatizácie. Ďalší režim ECO má parametre upravené na 50 kW a 163 Nm a maximálna rýchlosť sa posunie na 120 kilometrov za hodinu.

Na plný plyn vie Citigo uháňať o desať kilometrov za hodinu rýchlejšie a na stovku sa rozgúľa za 12,3 sekundy. Šprinty zo semaforov do päťdesiatky sú však oveľa svižnejšie, ako sa na elektromobil patrí.

Nabíjajte cez noc

Z bežnej domácej zásuvky na striedavý prúd s výkonom 2,3 kW sa prázdne Citigo dobije na 80 percent za 12 hodín a 43 minút. Za hodinu to zvládne zo 40 kW rýchlonabíjačky. Prísne hranatá karoséria skrýva obdivuhodne veľký interiér. Hlavne na šírku je miesta nečakane veľa. Dvaja dospelí plus dve deti sa dovnútra poskladajú. Všade zaparkujete, všade sa zmestíte. Je z neho obstojný výhľad, a pri parkovaní a surfovaní ulicami natesno oceníte pravidelne hranaté tvary, ktoré sú prehľadné.

Zdroj: Škoda

​Dobre sa nastupuje doširoka otvárateľnými dverami. Všetko pôsobí príjemne a z prevedenia na pohľad rozhodne nesrší snaha šetriť, nejakú vášeň, finesy a fajnové materiály však nečakajte, skôr racionalitu a striedmosť.

Elektrické miniauto Škoda Citigoe iV je v ponuke výhradne v päťdverovej verzii, u nás a v Česku potom len vo vyššej výbave Style. Na pohľad je poznať podľa masky chladiča, ktorá je zakrytovaná vo farbe vozidla, a prepracovaného predného nárazníka.

Teraz je predajná cena pre slovenský trh 17 590 eur bez započítania štátnych dotácii. Pre mnohých však prichádza smutná správa - model je už na Slovensku momentálne vypredaný.

Okrem klimatizácie, elektricky ovládaných predných okien, centrálneho zamykania s diaľkovým ovládaním, rádia Swing s DAB prijímačom, tempomatu, vyhrievanie predných sedadiel, zadných parkovacích senzorov má aj predné hmlové svetlomety alebo vyhrievané čelné sklo, v príplatkovom cenníku zostala viacmenej len metalíza.