Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.10.2019, 11:15

​Prvá jazda s najdôležitejšou Škodou ešte pred premiérou. Aká je nová Octavia?

Octavia je najdôležitejšie auto Škodovky, tvorí 30 percent predajov a polovicu profitu značky. Predstavenie novej generácie je teda "národnou" udalosťou.

​Prvá jazda s najdôležitejšou Škodou ešte pred premiérou. Aká je nová Octavia?
Zdroj: Škoda

Aj keď teraz možno čakajú mladoboleslavskú značku v súvislosti s prerodom koncernu Volkswagen a pootočením kormidla smerom k zásuvke zmeny, Octavia tu bude stále. "Je srdcom Škody," zhŕňa Oliver Stefani, šéfdizajnér značky. Škodováci to naplánovali tak, že jej štvrtú generáciu predstavia 60 rokov po uvedení vôbec prvej škodovky toho mena.

Svetová premiéra sa teda chystá na 11. novembra do pražského Veľtržného paláca. Redakcia iDNES.cz sa s maskovanými prototypmi zviezla v predstihu po toskánskych cestách. Taliani tam majú nádherné mestá a krásne zvlnenú krajinu, keď každá fotka balansuje na hranici gýča, avšak pretkávajú ich aj cesty podobne nekvalitné, popraskané, zvrásnené a hrubé ako tie naše. Takže si môžeme hneď na začiatku povedať, že je to auto stavané na československé okresky - so stabilným, pevným, tak akurát tuhým podvozkom.

​Octavia nemá byť jednoúčelový stroj na emócie alebo kolísavá limuzína, má byť všetko medzi tým. A presne taká bude aj tá nová. Viac sa nám páčila s benzínovými motormi, zdala sa s nimi aj o chlp tichšia. Samozrejme, diesele rozhodne nezatracuje, veď na niektorých trhoch tvoria až 60 percent predajov.

Lego koncernu Volkswagen

Technicky Octavia nadväzuje na predchodkyňu. Nie, nie je to žiadny facelift, z tej aktuálnej ostali akurát základné kóty a rozmery - napríklad rázvor alebo pozície ukotvení predných sedadiel. Je to dané modulárnou platformou MQB, na ktorej stojí okrem Citigo a Fabie vlastne celá modelová rada Škody. To "lego" koncernu Volkswagen, ktoré uľahčuje a unifikuje stavbu modelov naprieč značkami, sa stále vyvíja a dopĺňa, jednotlivé moduly tak prechádzajú postupnou evolúciou. Najvýraznejšie sa to spozná na infotainmente.

V dnešnej dobe, ktorá autám - a tým konvenčným so spaľovacím motorom zvlášť - zrovna nepraje, je tak normálne obyčajné vozidlo pre najširšie vrstvy motoristov a použitie na vymretie. A presne taká má byť Octavia. Je to tak už od roku 1996, kedy predstavili jej prvú novodobú generáciu. Od tej doby sa ich po svete - od Boleslavi cez Rusko až po Indiu a Čínu - vyrobilo 6,15 milióna.

​Je to najpredávanejší model v mnohých európskych krajinách, okrem Česka aj v Rakúsku, Švajčiarsku, Fínsku, Maďarsku, Poľsku, Srbsku a v Bielorusku. V každej krajine, kde má Škoda fabriku, sa vyrába Octavia.

Vyzerá mohutnejšie

Zviezli sme sa s prototypmi zamaskovanými vtáčim polepom. S mobilmi a foťákmi pod zámkom nám však ukázali aj odstrojený kombík, ktorý sa predstaví a vstúpi do predaja ako prvý. Liftback bude mať pártýždňový odstup. Aj to ukazuje pravú náturu Octavie - zameranie na praktickosť. Takmer dve tretiny predných majú karosériu kombi; je tiež najpredávanejším kombíkom v Európe a najobľúbenejším dovážaným vozidlom v Nemecku.

Zdroj: Škoda

​"Octavia štyri" chce podľa očakávania vyzerať mohutnejšie a honosnejšie. Ako vždy balansovala na pomedzí áut "golf" triedy a kategórie Superbu, dnes už jednoznačne dojmom, ktorý dáva, vyššie patrí. Už tiež preto, že klasický hatchback kategórie Renault Mégane alebo Kia Ceed má Škoda v tohtoročnej novinke, modeli Scala. Lenže škodováci to vidia o niečo opatrnejšie. Ako hlavných konkurentov vnímajú vozidlá Opel Astra, Kia Ceed alebo Ford Focus. V druhom slede potom Hyundai i30 alebo Renault Mégane.

Nenechajte sa obmedzovať.

Tento článok je exkluzívnym obsahom Hospodárskych novín. Pokiaľ chcete získať neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu hnonline.sk, predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.