Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.10.2019, 17:20

Peugeot nás prekvapil. Trnavská novinka je paradoxne lepšia v lacnej verzii

Aké sú naše prvé dojmy po absolvovaní úvodných kilometrov s modelom Peugeot 208 a elektrickým e208?

Peugeot 208 bol vždy také sympatické milé autíčko kompaktných rozmerov, ktoré na druhú stranu nijak extra nevybočovalo z radu. Predchádzajúca generácia však bola už napríklad skutočne dizajnovo vydarená a ani dnes na cestách nepôsobí v dobrej výbave "staro".

Výroba prebiehala v trnavskej automobilke PSA a bola to ideálna voľba najmä do malých mestských uličiek, kedy nebol absolútne žiadny problém tohto "krpca" kdekoľvek zaparkovať. Nedávno však automobilka predstavila novú generáciu, ktorá dáva tej predchádzajúcej zbohom skutočne veľkolepým spôsobom. Dalo by sa povedať, že príchod bol revolučný a kvalitou sa novinka posúva výrazne vpred po vzore svojich kolegov.

Dizajn, ktorý zaujme

Vzhľad vozidla je oproti prechodcovi kompletne prepracovaný a najmä predná časť s vertikálnymi LED svetelnými pásmi si na cestách vybojuje rešpekt. Ani zadnej časti nie je čo vytknúť - charakteristické "čiaročky" v znamení škrabanca od leva zdobia grafiku koncových svetlometov. 

Za exteriérom nezaostáva ani interiér, ktorý môže zdobiť voliteľný i-Cockpit v podobe 3D digitálneho prístrojového štítu a veľkého stredového dotykového displeja infotainmentu. Tu sa zastavíme a začneme približovať nadpis článku - prečo je lepší lacnejší variant modelu? Odhliadnite teraz od faktu, že výrobca sa v kvalite materiálov skokovo zlepšil a to nielen vo vrcholných prevedeniach.

Jednoducho nie každému bude vyhovovať trochu oči ťahajúce grafické spracovanie digitálneho prístrojového štítu a osobne by sme radšej dali prednosť tým klasickým analógovým, ktoré podporujú aj zobrazovanie informácií z navigácie či rýchlosti. Menším problémom tiež bolo nájsť si správnu pozíciu za volantom tak, aby ste videli cez rezaný volant všetky údaje na displeji pred vodičom.

Rovnako nám viac vyhovoval síce menší dotykový displej, ale zato jeho rám obsahoval praktickejšie umiestnené dotykové tlačidlá - tie sú pri vyšších verziách systému osadené trochu nešťastne pod displejom a ich správna voľba je obtiažnejšia. Zaujímavosťou je osadenie dvoch konektorov v kabíne - jeden spĺňa štandard USB-A a druhý USB-C, to sa nám páči.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​​Priestoru je v kabíne dostatok a to prekvapivo aj na zadných sedadlách, na ktorých nebudú mať problém s pohodlím ani 180 centimetrov vysokí spolujazdci. Pre troch dospelých to na zadných sedadlách, pochopiteľne, nie je. V krajnej núdzi to však na niekoľko kilometrov dlhej trase určite prežijú. Horšie to bolo z nášho pohľadu pri vystupovaní, ktoré je zo zadných sedadiel trochu obtiažnejšie.

K dispozícii je aj batožinový priestor s objemom XX litrov, ktorý má pomerne nízku nakladaciu hranu. Nechýbajú pohodlné sedadlá dostupné aj s koženým čalúnením, dostatok odkladacích prvkov či uzatvárateľná schránka s indukčným nabíjaním smartfónu.

Keď základ stačí

Na portugalských cestách sme si mohli vyskúšať benzínovú motorizáciu PureTech 75 s päťstupňovým manuálom či PureTech 100 a PureTech 130 aj s osemstupňovým automatom. Naftové zastúpenie tvorila jednotka BlueHDi 100 spojená s šesťstupňovým manuálom. Model má pohon výhradne predných kolies a najviac nám učaroval opäť najslabší benzínový variant 1,2-litrového motora.

S výkonom 75 koní si model hravo poradí, hoci žiadnu extra dynamickú jazdu nečakajte - na bežné využívanie určite postačí a poskytne aj pomerne kultivovaný chod. Kto túži po väčšej dynamike bude musieť siahnuť po silnejších prevedeniach, ktoré môžu dobre spolupracovať s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ale aj so šesťstupňovým manuálom s presnými dráhami.

Zdroj: Peugeot

​​PureTech 75 nás však zaujal z pohľadu podvozku, ktorý podľa informácií samotnej automobilky výrobca prispôsobovať podľa konkrétnych verzií - hmotnosti. Práve pri "sedemdesiatpäťke" bol model skutočne komfortný aj na nerovných povrchoch a prispievali k tomu aj 16-palcové disky kolies. Nijak neuberajú na kráse exteriéru, no prinášajú spolu s mäkším podvozkom úplne iný pocit z jazdy. 

Pre športovo ladených zákazníkov je tu dostatočne dynamická verzia PureTech 130, ktorá bola v kombinácii s väčšími diskami pochopiteľne i menej pohodlná, no poskytla dobré vlastnosti pri ostrej jazde v zákrutách. 

Naftový agregát prekvapil nielen svojou existenciou (kto by dnes očakával naftovú motorizáciu pri mestskom aute?), ale aj kultivovanosťou a jazdným prejavom. S výkonom 100 koní nie sú problémom ani dynamickejšie predbiehacie manévre a nepochybujeme o tom, že spotreba bude taktiež veľkým plusom pri konfigurácii vozidla. Bude to voľba pre tých, ktorí hľadajú spoločníka na hltanie dlhých kilometrov za volantom.

Aj ako elektromobil

Keď už sme pri konfigurácii, práve to je veľká výhoda modelu Peugeot 208. Zákazník má jednoducho možnosť zvoliť si tú správnu cestu, ktorou sa chce pri kúpe kompaktného hatchbacku uberať. Či už je to z pohľadu stupňov výbavy a príplatkových prvkov, alebo vzhľadu a motorizácie. K dispozícii je totiž aj čisto elektrický variant e208 s výkonom 136 koní, ktorý sme si na malú chvíľu mohli tiež vyskúšať.

Odlišuje sa inou maskou chladiča a tiež označeniami na karosérii. Tichú jazdu si človek ihneď zamiluje a k dispozícii má tiež trojicu dostupných jazdných režimov - "Eko" otupí reakcie na plyn a zameria sa na dosahovanie najekonomickejšej jazdy, režim "Normal" zabezpečuje vyrovnané využívanie akumulátorov a "Sport" dáva prednosť dynamike na úkor spotreby elektrickej energie.

Zdroj: Peugeot

​Samozrejme, vodič môže využívať aj rekuperáciu brzdnej energie, ktorú vie aktivovať ťuknutím do voliča automatu do polohy B. Pribrzďovanie pred križovatkou, zákrutou alebo semaforom je tak skutočne jednoduché a pritom si "naberáte" kilometre k dobru. Maximálna rýchlosť elektroauta je 150 kilometrov za hodinu, na stovku šprintuje v priebehu 8,1 sekundy a dojazd na nabitie je 340 kilometrov (batéria 50 kWh).

Doma zvládne dobíjanie z bežnej zásuvky za približne 16 hodín, s Wall Boxom to stihnete za päť až osem hodín a na výkonných nabíjacích staniciach by ste mali vedieť doplniť kapacitu batérie do pol hodiny.

Technológie a cena

Nabíjanie sa v prípade elektromobilu Peugeot e208 bude môcť sledovať či ovládať cez aplikáciu MyPeugeot, avšak to nie je všetko, čo modelový rad ponúka. Miesto tu má z balíka moderných asistenčných a bezpečnostných systémov napríklad vylepšený adaptívny tempomat so spoľahlivým udržiavaním v jazdnom pruhu, ktorý sme si na diaľnici mohli vyskúšať. Funguje dobre a pribrzďovanie či zrýchlovanie prebieha plynulo - jemne.

Zdroj: Peugeot

​Peugeot 208 v nás zanechal zmiešané pocity, avšak už teraz sa tešíme na klasické domáce testovanie. V jednom však máme jasno - ak chcete radšej cenovo dostupnú a skutočne komfortnú či technologicky nenáročnú verziu, siahnite po základnom vybavení a 75 koňovom benzíne, ktorý je nepochybne voľbou na istotu.

Aby sme nezabudli, cena štartuje na sume 10 990 eur za novinku s výbavou Like so základnou motorizáciou. Elektromobil príde na náš trh až v priebehu budúceho roka - jeho cena zatiaľ známa nie je.