Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
06.09.2019, 11:40

SUV, ktoré zachránilo automobilku Porsche. Takéto malo byť už od začiatku

Hoci je vlastne označenie športové SUV absurdné hneď z niekoľkých dôvodov, sú autá tohto typu čím ďalej populárnejší. A jednou zo značiek, ktorá za to môže, je Porsche a jej Cayenne.

SUV, ktoré zachránilo automobilku Porsche. Takéto malo byť už od začiatku
Zdroj: Porsche

Milovníci značky Porsche často nemôžu modelu Cayenne prísť na meno. Lenže čo už, veľké SUV je veľmi obľúbené a v podstate kedysi zabezpečilo automobilke zo Stuttgartu budúcnosť a zachránilo jej existenciu, píše iDNES.cz. "Pravoverní" vyznávači značky tak nad ním síce môžu ohŕňať nos, práve vďaka Cayenne si však stále môžu kúpiť aj skutočné športové modely 911 alebo Cayman a Boxster.

Obľúbený model (aktuálne po menšom SUV Macan druhý najpredávanejší) teraz prichádza v novej karosárskej variante kupé. Je to vôbec prvýkrát, čo sa rad Cayenne rozširuje o ďalší model. A hoci možno nie je novinka tak priekopnícka, ako niekdajší prapôvodný Cayenne, o to viac je to auto, ktoré do ponuky Porsche dobre zapadá.

​Dôvodov je niekoľko: štvordverové kupé je rozhodne najelegantnejšie SUV od Porsche a zároveň jedno z najvydarenejších áut svojej kategórie. Vedľa "mastodonta" BMW X6 a Mercedesu GLE kupé pôsobí sviežim a elegantným dojmom, razom je to rodený atlét. Vedľa veľmi "technicistického" príbuzného Audi Q8 zase vyzerá konzervatívnejšie, vsádza na akúsi tradičnú dynamiku vzhľadu. A samozrejme, oproti ďalšiemu príbuznému, brutálnemu Lamborghini Urus, je Cayenne Coupé učinený baránok za lákavú cenu.

Cayenne Coupé je tak v triede veľkých SUV-kupé veľmi dobre posadené a zákazníkov zaujme okamžite. V Porsche predpokladajú, že by mohlo tvoriť asi tretinu predajov modelového radu, ale tipujeme, že by to mohlo byť aj viac. Táto karoséria jednoducho ku Cayenne naozaj sedí, akoby SUV zo Zuffenhausenu (a s bratislavským rodiskom) také bolo odjakživa. Kým prvá generácia Cayenne dnes zostarla a vyzerá skôr ako karikatúra a tá súčasná zase vlastne okrem značky a jazdných výkonov v konkurencii už tak dramaticky nevyčnieva, Coupé má predsa len výraznejší punc výnimočnosti a k ​​tomu aj lepšie jazdí.

Má aj akúsi auru takého toho zbytočného auta, ktorá k vozidlám a značkám tejto kategórie tak trochu patrí. Veď na čo je veľké SUV, pri ktorom potom niekto "zoseká" strechu a urobí z neho športiak? Konštruktéri však dnes vedia divy, takže aj keď sú tvary ďaleko dynamickejšie než pri bežnom modeli, posádka to takmer nespozná a aj pre batožinu zostal bohatý priestor.

Zdroj: Porsche

Výbava naviac a známe motory

Okrem očividných zmien v dizajne prešlo Cayenne Coupé celým radom drobnejších zmien, ktoré z neho majú už v základe urobiť športovejšie auto, než je štandardné SUV. Jednou z takýchto zmien je aj usporiadanie interiéru, ktoré je v základnej špecifikácii štvormiestne, ale zákazníci si môžu priplatiť za päťmiestne prevedenie. Piaty pasažier vzadu uprostred však určite nebude mať také pohodlie, ako dvaja po stranách, čo je asi jediný výraznejší ústupok.

Inak sa oproti štandardnému Cayenne na výbave auta predovšetkým pridávalo. V základe má novinka dvadsaťpalcové kolesá, obrovskú panoramatickú presklenú strechu, zadný výklopný spojler, paket Sports Chrono či systém PASM pre aktívne ovládanie podvozka.

Ďalej tu je posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, zadná parkovacia kamera či športové sedadlá nastaviteľné v ôsmich smeroch. Zatiaľ najsilnejšie prevedenie Turbo potom ide vo výbave ešte ďalej, v základe má vzduchový podvozok, predné sedadlá nastaviteľné v osemnástich smeroch a 21-palcové kolesá.

S touto výbavou bude zo začiatku k dispozícii trojica modelov: základné Cayenne Coupé má trojlitrový šesťvalec s výkonom 250 kW (340 koní), potom je tu verzia Cayenne S Coupé s 2,9-litrovým šesťvalcom s výkonom 324 kW (440 koní) a nakoniec Cayenne Turbo Coupé so štvorlitrovým osemvalcom s výkonom 404 kW (550 koní). My sme jazdili s dvojicou silnejších motorizácií, pričom prevedenie S sa na trh dostane o trochu neskôr.

Zdroj: Porsche

Odľahčujúce doplnky

A je to trochu škoda, pretože podľa našich prvých skúseností s oboma verziami je šesťvalec možno o trochu zaujímavejším "vodičským" autom. Ako je to len u veľkého dvojtunového SUV možné? Hlavným dôvodom je ďalšia príplatková výbava, ktorú si možno k novinke zaobstarať. Porsche ponúka niekoľko rôznych športových paketov, ktoré pomôžu auto ešte vylepšiť a hlavne trochu odľahčiť.

Špecialitou sú napríklad 22-palcové kolesá GT Design, kde každé z kolies ušetrí oproti rovnako veľkému ráfiku bežnej konštrukcie dva kilogramy. Nejaký ten kilogram ušetrí aj odobratie niektorých tlmiacich hmôt. Za príplatok je možné onú sklenenú panoramatickú strechu vymeniť za karbónovú, ktorá opäť šetrí kilogramy a prispieva k zníženiu ťažiska. Menej tlmiacich hmôt a karbónová strecha sa prejaví málinko väčšou hlučnosťou na diaľnici, ale rozdiel to nie je nijako zásadný.

Celkom môžu drobnosti ušetriť 18-22 kilogramov. V rámci paketov Sport Design možno tiež získať špeciálne športové sedadlá v kombinácii látky a alcantary (tie sú skutočne parádne, rozhodne lepšie než tie štandardné), volant potiahnutý alcantarou (opäť sa drží lepšie ako štandardný kožený). A chýbať nemôžu ani príplatkové karbón-keramické brzdy. Tieto vylepšenia potom pomôžu každému z modelov zlepšiť akceleráciu z nuly na sto o jednu desatinu sekundy. Cayenne S Coupé tak namiesto šprintu za rovných päť sekúnd zvládne stovku za 4,9 a Turbo posúva hranice z 3,9 na 3,8 sekundy.

​A teraz späť k tomu, prečo nás šesťvalec bavil viac. Auto vybavené kompletnou zostavou odľahčujúcich športových prvkov totiž fungovalo naozaj výborne. Kombinácia karbón-keramických bŕzd (fungovali skvele aj za studena), nižšieho ťažiska a klasického oceľového podvozku s adaptívnymi tlmičmi umožní vodičovi naozaj si užiť jazdu aj s takto veľkým autom. Na kľukatých cestách, kde sme Cayenne Coupé testovali, by sme si síce iste viac užili napríklad Boxster, ale Cayenne S Coupé pôsobil naozaj dynamicky a vyvážene.

Pre skutočne rýchlu jazdu to pri modeli S vyžaduje od vodiča snahu: prevodovku je dobré prepnúť do manuálneho režimu a radiť páčkami pod volantom, na pedál je potreba poriadne šliapať, potom Cayenne S Coupé predvádza, čo dnes vlastne veľké autá dokážu. Aj napriek svojej hmotnosti je dlho v zákrutách neutrálny, nedotáčavosť sa potom však prihlási trochu výraznejšie. Dramatickým prejazdom nie je problém rozhodiť zadok, len je celkovo potrebné počítať s väčšou hmotou.

Osem pre pohodu

Kým Cayenne S s kompletnou sadou športových doplnkov na nás skutočne pôsobil ako športové auto, osemvalcové Cayenne Turbo bez týchto vymožeností malo skôr pohodovejší charakter. Áno, jeho motor je samozrejme oveľa výbušnejší a dáva autu dynamiku, na druhú stranu už ide o malicherné zlepšenie. Dramaticky rýchlejšie Turbo nepôsobí, vodiča už však nenúti radiť, zbesilé tempo možno bez problémov držať aj s osemstupňovou prevodovkou Tiptronic S v plne automatickom režime.

Turbo je však ťažšie, navyše má už spomínaný vzduchový podvozok. V zákrutách prichádza nedotáčavosť skôr ako pri modeli S a podvozok nám vlastne pripadal trochu nervóznejší než konvenčná oceľ. V pokojnom tempe s autom v normálnom režime vie byť plavnejší a pohodlnejší, ale na pokyny vodiča v športovom režime lepšie reagovalo prevedenie S s klasickou "oceľou".

Zdroj: Porsche

​Áno, do Turba si môžete kúpiť rovnaké odľahčujúce vymoženosti ako do typu S, lenže rozdiel v hmotnostiach a onen vzduchový podvozok rovnako zrejme spôsobí, že bude Turbo málinko ťažkopádnejšie. Uznávame, že osemvalec naozaj skvele znie, ale ani šesťvalcové prevedenie S sa nemusí hanbiť.

Silné Turbo sme tiež mali k dispozícii s oceľovými brzdami. Ani tie však neboli úplne obyčajné: išlo o brzdy Porsche Surface Coated Brake, ktoré majú mať oproti klasickým oceľovým o ​​30 percent dlhšiu životnosť a pri brzdení sa na nich vytvára len minimum prachu. Preto môžu byť brzdové strmene biele. Lenže aj také špičkové brzdy majú s Cayenne Turbo veľa práce.

Príplatok za keramiku v tomto prípade vrelo odporúčame. Kúpte si ju napríklad namiesto toho podstatne drahšieho osemvalca. Cayenne S Coupé stojí v základe približne 102-tisíc eur, zatiaľ čo Turbo vyjde na takemr 150-tisíc eur.

Pridajte všetky športové a odľahčujúce doplnky, karbón-keramické brzdy a veľa ďalších drobností a stále bude Cayenne S Coupé výhodnejšie ako Turbo. A nakoniec bude zábavnejšie. Kto hľadá maximálne pohodlie a imidž, siahne však pravdepodobne práve po verzii Turbo bez športových doplnkov.