Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.08.2019, 13:40

Skvelý sedan od Toyoty sa po 14 rokoch vracia. Dokáže byť úsporný a tichý, avšak nie vždy

Môže novinka s jedinou karosárskou verziou a motorom vôbec konkurovať zabehnutým európskym konkurentom? Test Toyota Camry odpovedá na tieto aj ďalšie otázky.

Skvelý sedan od Toyoty sa po 14 rokoch vracia. Dokáže byť úsporný a tichý, avšak nie vždy
Zdroj: Topspeed.sk/Miro Glasa

Na dizajn novinky Toyota Camry Hybrid by si mal urobiť názor každý sám. Alebo viete čo? Radšej si pozrite video Alexa Štefucu z TopSpeed.sk na medzinárodnej prezentácii, kde sa jej tvarom a zaujímavým detailom venoval priamo pri aute. Podľa fabriky je nový sedan každopádne produktom dizajnovej a konštrukčnej filozofie Toyota New Global Architecture (TNGA), čo síce znie dosť marketingovo, no musíme priznať, že nám sa jeho tvary páčia.

Sedany mali v našich očiach vždy niečo do seba a aj keď ide o vymierajúci segment, z konštrukčného hľadiska je to stále jeden z najlepších konceptov. Je aerodynamicky optimálny (malá čelná plocha, nízka karoséria, dobré obtekanie vzduchu), má vysokú štrukturálnu pevnosť (trojpriestorová karoséria je pevnejšia ako liftback, hatchback aj kombi) a dovoľuje konštruktérom precízne vyladenie podvozku (zásluhou dobrého rozloženia hmotnosti a tuhého skeletu).

​Odvrátenou stránkou, a platí to aj pre Camry, je nízka poloha sedenia (ťažšie vystupovanie) a trochu problematická využiteľnosť kufra (z hľadiska horšieho prístupu doň). Konkurenti Škoda Superb, Opel Insignia, VW Arteon, či Peugeot 508 sú síce praktickejšie liftbacky, no ak dôjde na lámanie chleba, cítiť, že veľký otvor do kufra im oslabuje torznú tuhosť karosérie. Camry s týmto problém nemá.

Keď som sme pri kufri, v testovanej verzii so zadným operadlom deleným v klasickom pomere 70:30 má objem 524 litrov (verzia s operadlami delenými 40:20:40 a ich nastaviteľným sklonom má objem 500 litrov), pričom pod podlahou ukrýva štartovací akumulátor (japonská Yuasa s kapacitou 55 Ah), sadu základného náradia a dokonca aj dojazdovú rezervu. Na prevoz skrine to nie je, ale rodinnú dovolenku s prehľadom zvládne.

Aj pre pána riaditeľa

Z hľadiska veľkosti vnútorného priestoru nie je Camry čo vytknúť. Možno miesto na hlavu zadných cestujúcich, my sme sa však so svojou výškou 182 cm za na zadné sedadlá zmestili a pohodlne sa opreli bez toho, aby sme sa hlavou dotkli strechy. Páči sa nám kvalita spracovania (nikde nič nevŕzgalo), voľba materiálov (jemná svetlá koža, dekoračné lišty...) aj ergonómia sedenia (všetky ovládače pekne v dosahu).

Samozrejme sa nájdu aj lacné detaily, ako napríklad lacno vyzerajúce LED-ky trojstupňového vyhrievania predných sedadiel na stredovom tuneli, ale celkovo sú to len drobnosti na veľmi vydarenom celku. Kabína pôsobí príjemne robustným dojmom, výborne utlmený je aj zvuk zatvárania dverí. Proste detaily, na ktoré sú klienti tohto segmentu citliví. Úžasné sú aj široké predné kreslá, ktoré posádku skôr relaxačne podopierajú, namiesto toho, aby ste pri usadnutí za volant „spadli“ do ich pevného zovretia.

Zdroj: Topspeed.sk/Miro Glasa

​Vadili nám však relatívne malé odkladacie priestory v predných dverách a šialene neprehľadné menu palubného počítača. Toto majú Japonci asi v krvi, v Honde na to totiž idú podobne nelogicky. Vôbec, celý infotainment Toyoty sa mi zdá zložitý, neintuitívny a informácie chaoticky rozhádzané medzi stredový dotykový monitor a displej na prístrojovom štíte. Dá sa na to samozrejme zvyknúť a ak sa s ním raz naučíte pracovať, pravdepodobne to už nebudete veľmi riešiť, nerozumieme však, prečo sa v Toyote v tejto oblasti aspoň trochu neinšpirujú európskymi automobilkami.

Tichá aj úsporná, ale chce to disciplínu

Ak ste doteraz jazdili na silnom naftovom aute, z hybridnej Toyoty sa zbláznite. Tam, kde sa naftový motor pri plnom plyne len potichu zhlboka nadýchne a odpáli vás na vlne prudko rastúceho krútiaceho momentu, hybridná Toyota vyženie svoj atmosférický 2,5-litrový motor s výkonom 131 kW (178 koní) niekde k 5000 – 6250 otáčkam a cez bezstupňovú prevodovku e-CVT pošle čo najviac z jeho 221 Nm krútiaceho momentu k predným kolesám.

Krátkodobo si však dokáže vypomôcť aj elektromotorom (80 kW/120 koní), ktorý pridá ďalších 202 Nm. Trakčný akumulátor (Ni-MH) má kapacitu len 1,6 kWh, takže k veľkolepým výkonom sa vzopne na obmedzený čas a následne sa elektromotor prepne do režimu generátora, kedy len dobíja akumulátor. Ten je údajne kompaktnejšej konštrukcie než doteraz, takže sa pohodlne vošiel pod zadné sedadlá. Každopádne, stály maximálny výkon celej sústavy 160 kW (218 koní) objektívne stačí na veľmi slušnú dynamiku.

Koniec koncov na stovku sa Camry dostane za soem sekúnd, čo na 1,6 tony ťažký sedan nie je zlé. Nijak tragické to nie je ani s pružnosťou pri predchádzaní pomalších áut, faktom však je, že pri vysokých nárokoch na dynamiku Toyota stráca dobrú výchovu a z neuveriteľne tichého diaľničného dostavníka sa vie rýchlo zmeniť na urevaný sedan s vytočeným motorom a trochu nekonzistentným zvukom nekorešpondujúcim aktuálnej polohe plynového pedálu. Ale také skrátka benzínové hybridy Toyoty sú.

Páči sa nám však, že pri prepínaní režimov Eco/Normal/Sport rozdiely skutočne cítite, minimálne v oblasti reakcií pohonu na pokyny "plynového" pedála. V režime Eco veľká Toyota dokonca pri pustení "plynu" plachtí, čím výrazne šetrí svojou kinetickou energiou (hoci v tom momente pravdepodobne menej rekuperuje).

​​Kým sme na Camry príliš netlačili, dokázali sme v klasickom medzimestskom režime jazdiť za 4,7 až  päť litrov, na päťlitrovej hranici sme sa pohybovali dokonca aj pri trvalom diaľničnom tempe 110 kilometrov za hodinu (D1, úsek BA-TT), ak sme však zamierili na náš klasický medzimestský testovací okruh, spotreba skočila na 5,5 l/100 km. Aj to je,myslíme si, dobrá hodnota. Spaľovací motor sa pyšní účinnosťou až 41 percent, čo prezrádza, prečo motor aj v reálnej premávke žerie tak málo (vysokú účinnosť dosahuje zásluhou obmedzenia rozsahu prakticky využiteľných otáčok, doháňa to však spomínaným elektromotorom).

 Ale pozor, idylka končí, ak na Camry zatlačíte. Motor pracujúci v Atkinsonovom cykle zmení svoju tvár a pri vyšších rýchlostiach, kedy sa už prídavný elektromotor veľmi nedostane ku slovu, začne „žrať“ ako každý iný atmosférický štvorvalec.

Komfort na prvom mieste

Naladením podvozka nás Toyota prekvapila asi najviac. Príjemne samozrejme. To, že má Camry komfortný podvozok, sa ukázalo už na medzinárodnej jazdnej prezentácii a musíme to len potvrdiť. Obdivuhodné však je, ako dobre sa s jeho finálnym naladením konštruktéri popasovali. Napriek tomu, že je veľmi dobre odhlučnený, drží stopu aj na rozbitých cestách a ani na veľkých dierach Camry nepohadzuje zadkom. Kto sa vyzná v podvozkoch, vie, že to vôbec nie je samozrejmosť.

Zdroj: Topspeed.sk/Miro Glasa

​Testované auto jazdilo na 18-palcových diskoch obutých do nízkoprofilových pneumatík s rozmermi 235/45 R 18. Prekvapilo nás, ako dobre držali obe nápravy svoju geometriu (pri prepružení aj pri veľkých odstredivých silách).

V rýchlych oblúkoch tak Toyota neplávala, nevadilo jej krátke pribrzdenie uprostred zákruty a keď sme trafili väčšiu dieru, Camry len potichu tlmene buchla odspodu a vôbec pritom neskočila do strany. Ani na veľmi rozbitých povrchoch pritom od vodiča nevyžadovala žiadne výrazné sústredenie. Takto nejako si predstavujem komfortný sedan určený na relaxačný presun domov po náročnom dni v práci.

Záver

Keď Toyota pred časom vypustila prvé technické detaily nového sedanu Camry, báli sme sa, že pôjde skôr o nafúknutú bublinu. Reálna skúsenosť našťastie dokázala, že ide o technicky veľmi prepracované auto, ktoré navyše odstraňuje nedostatky predchádzajúcich generácií. Veľká Toyota sa skrátka pocitovo priblížila k Lexusu. Koniec koncov, technický základ je rovnaký ako pri sesterskom Lexuse ES 300h. Camry sa pochopiteľne drží viac pri zemi, aj tak však ide o veľmi tichý diaľničný krížnik s nádychom luxusu.

​Obávame sa však, že s karosériou sedan na Starom kontinente veľa vody nenamúti. Máme tiež pocit, že večne sa ponáhľajúcich Európanov zvyknutých na záťah naftových motorov neosloví ani inak podareným hybridným pohonom vyžadujúci správne mentálne „nastavenie“ a trochu toho nadhľadu. Svoje výkony skrátka servíruje príliš spojito a jemne a ako plnohodnotnú alternatívu naftových diaľničných "stíhačiek" Camry zatiaľ nevidíme. Keď kvôli ničomu inému, tak pre maximálnu rýchlosť len 180 kilometrov za hodinu.

A keďže je to „Japonec“, musíte prijať aj fabrickú výbavovú politiku s pevne daným nastavením a minimom voliteľných prvkov. Aj keď teda ide o veľmi dobrý produkt, je tu pár závažných „ALE“, ktoré môžu európsku kariéru ôsmej generácie Camry skomplikovať. Za nás však hovoríme, že by to bola veľká škoda, rozhodne ide o najúspornejšie, najkomfortnejšie a najtichšie Camry v celej jeho histórii.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.