Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.08.2019, 00:00

Nafta verzus hybrid. Vyskúšali sme skvelú dvojicu rodinných modelov od Fordu

Prevetrali sme dvojicu Fordov Mondeo. Zvoliť si štýlový ST Line, či ekologickejšie ladený Hybrid?

Nafta verzus hybrid. Vyskúšali sme skvelú dvojicu rodinných modelov od Fordu
Zdroj: Alžbeta Harry Gavendová

Dva týždne. Dva Fordy Mondeo. Neboli však rovnaké. Kým jeden fungoval s dvojlitrovým naftovým pohonom, druhý to uhral na ekologickejšiu strunu vďaka hybridnému pohonu. Ktorý nás viac oslovil?

Hybridné kombi Ford Mondeo Hybrid nám už na prvý pohľad “hovorilo” o tom, čo je zač. V nami testovanom kuse mal totiž model na svojich bokoch ekologicky ladený polep s listami a názvom hybrid. Z hľadiska dizajnových línií by ste si však určite nedomysleli, že tento kúsok má vo svojom vnútri výnimočnejšie pohodnné ústrojenstvo. Hybridný pohon prišiel do kombi prevedenia Mondea, napokon, po prvý raz až teraz.

​Navyše, hoci ide o hybrid, ste takpovediac oslobodení od nabíjania. Nie je to totiž plug-in hybrid. Dvierka na nabíjací adaptér by ste tu tak hľadali márne. Z tohto typu hybridného pohonu teda čerpáte výhody aj v tom zmysle, že sa nemusíte spoliehať na vonkajšie zdroje elektrickej energie, no zároveň sa nemusíte obávať ani nedostatočného dojazdu. Energiu si totiž pohonný systém zabezpečuje sám pomocou rekuperácie a dojazd si zabezpečíte pomocou natankovania nádrže.

Hybrid s kvalitami najmä v meste

Novinkou v Mondeu je práve dvojlitrový vznetový forďácky motor EcoBlue. Výrobca udáva, že sa pýši vlastnosťami motora s väčším objemom a spotrebou a emisiami CO2 s vlastnosťami motoru s menším objemom. Jeho výkon je 187 koní. Vynovená je tiež 8-stupňová automatická prevodovka, ktorá rovnako prispieva k optimalizácii spotreby.

Radenie prevodových stupňov totiž podlieha adaptívnej kontrole. Tá priebežne hodnotí okolité prostredie aj informácie o aute, no systém berie aj do úvahy aj klesanie, stúpanie či vjazd do zákruty. Výsledkom je plynulé preraďovanie a lepšia jazda.

V praxi sa prejavili technické parametre tak, že na diaľnici sme dosahovali spotrebu v priemere 6,4 litra na sto kilometrov. Z hybridného pohonu však čerpáte najmä v jazde po meste. Systém veľmi pekne využíval energiu z brzdenia. Rekuperácia zachytáva veľkú väčšinu tejto energie, ktorá by inak išla “do stratena”.

Zdroj: Alžbeta Harry Gavendová

​Tu sme sa dostali na spotrebu 5,4 litra na sto kilometrov. O množstve energie, ktorú máte k dispozícii, vás informuje ukazovateľ na farebnom displeji za volantom. S jemnou nohou na pedáli viete jazdiť do určitej rýchlosti (cca 50 km/h) na elektrinu, no akonáhle zošliapnete plynový pedál viac, automaticky sa zapojí spaľovací motor.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.