Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.08.2019, 13:35

BMW radu 3 dorástlo k ideálu. Za veľké kolesá je lepšie ušetriť

Trojka v tomto vydaní dospela v skutočne univerzálny automobil, ktorý je pritom naďalej radosť šoférovať.

BMW radu 3 dorástlo k ideálu. Za veľké kolesá je lepšie ušetriť
Zdroj: BMW

Tradičné vozidlo radu 3 je pre BMW aj v dnešnej dobe jedným z najdôležitejších modelov. Premiérovo sme sa zviezli s prevedením kombi novej generácie, ktoré aj naďalej nesie označenie Touring, píše iDNES.cz. Trojka v tomto vydaní dospela v skutočne univerzálny automobil, ktorý je pritom naďalej radosť riadiť.

Trojkové BMW patrí už mnoho rokov k etalónom strednej triedy, teda kategórie, ktorú mnoho automobiliek v poslednej dobe opúšťa v prospech SUV. V BMW však, zdá sa, nič také nehrozí. Ostatne, len vlani vyrobili v továrni priamo v Mníchove cez 340-tisíc derivátov trojkovej a štvorkovej rady, teda vozidiel strednej triedy.

​A od minulého roka postupne prichádza na trh nová generácia "trojky", ktorá sa okrem Mníchova vyrába aj v Číne a v Mexiku. Najprv prišiel sedan, tento rok sa predstavilo aj prevedenie kombi, ktoré sme mohli krátko otestovať práve v okolí domovského mesta vozidla. Potvrdilo sa, že aj nová trojka generácia G20 vie byť veľmi príjemné auto, ktoré je komfortné a dostatočne priestranné pre posádku, pritom vie vodiča pri svižnej jazde baviť. Len to chce vybrať pravú kombináciu.

BMW 3 sa v priebehu rokov premenilo v trochu iné auto, než aké boli prvé generácie. A nie každé prevedenie má to, čo vodič od takého auta čaká. Áno, trojka je univerzálnejšia než kedykoľvek predtým, ale na prvý pohľad sa tiež trochu odcudzila svojim ideálom. Generácia G20 opäť o niečo povyrástla, s dĺžkou 4 709 milimetrov už to nie je žiadny drobček, aj keď stále patrí skôr k menším autám daného segmentu.

Nárast rozmerov môže naznačovať aj ďalší odklon od športového poňatia. Oproti tomu však stojí zníženie hmotnosti a samozrejme očakávaný medzigeneračný pokrok, napríklad vo vyladení podvozka. Nakoniec je teda BMW 3 G20 naozaj "zaujímavý materiál".

Počiatočná skepsa

Ku kombi BMW 3 sme zo začiatku pristupovali trochu opatrne. A to z dôvodu našich predchádzajúcich skúseností so sedanom 3, ktorý sme mali možnosť jazdiť len pár týždňov pred testom kombi.

A auto v nás zanechalo dosť zmiešané pocity: prevedenie 330i (teda dvojlitrový preplňovaný benzínový štvorvalec) je síce pekne svižné, dojem z auta však kazili príplatkové M doplnky, predovšetkým v podobe obrovských 20-palcových kolies, ktorá úplne zničili komfort odpruženia a ani riadenie auta s nimi nebola veľká zábava - každý hrboľ a výmoľ na ceste sa hlásil tak nepríjemnou ranou, že to vodiča k rýchlemu tempu moc nezvádzalo.

Dôvod je vcelku jednoduchý - táto verzia je pôvodne odladená na oveľa "realistickejšie" rozmery kolies a extrém tu vybočuje z toho, čo inžinieri pre dané prevedenie zvolili. U silnejších verzií môže byť podvozok vyladený trochu inak a aj obrie kolesá tak nemusí byť tak nepríjemné.

Zdroj: BMW

​Keď k tomu pripočítame, že štvorvalec pod kapotou má síce veľa sily a auto s ním vie byť veľmi rýchle (výkon je 190 kW, zrýchlenie na stovku trvá len 5,8 sekundy), ale nemá výraznejšiu špičku (naviac automatická prevodovka nám prišla trochu citlivejšia), na ktovieakú zábavu ani pohodlie za volantom to na prvý pohľad moc nevyzerá.

Opravený pohľad

Lenže usadnutie za volant nového trojkového kombi nám rýchlo tento zlý dojem napravilo. Do rúk sme dostali prevedenie 330d Touring obuté do 18-palcových kolies, ktoré sa ukázalo byť krásne vyváženým vozidlom po všetkých stránkach.

Po prvé jasne ukazuje, že obrie kolesá nie sú potrebné, dostatočne veľké 18-palcové ráfiky prinášajú veľmi dobrý jazdný komfort a k tomu dávajú vodičovi istotu pri ostrejšej jazde. Namiesto "počítania rán" sme mohli 330d Touring popohnať k naozaj svižnému tempu a vyskúšať, že sa trojka môže naďalej chváliť čitateľným a presným riadením a krásnou ovládateľnosťou.

Úrovňou jazdného komfortu sa potom môže toto prevedenie smelo rovnať Mercedesu C, ktorý tak má drobný náskok snáď len v oblasti odhlučnenia. Ostatne, odhlučnenie je aj jeden z mála faktorov, ktorý trojku odlišuje od päťkového BMW, ktorým sme mimochodom do Mníchova pricestovali. Vo vysokých diaľničných rýchlostiach sa už v 3 Touring prejavuje nejaké to aerodynamické svišťanie, zatiaľ čo model 5 zostáva naozaj tichý. Jednoducho, niekde musí byť rozdiel medzi triedami poznať.

Zdroj: BMW

​K vyváženému charakteru auta prispieva i šesťvalcový motor pod kapotou. Menšiemu sedanu či kombi od BMW šesťvalec naďalej pristane a dodáva vozidlu určitý charakter, pokoj pri pohodovej jazde a výbušnosť pri tej rýchlej. To je niečo, čo štvorvalcové jednotky BMW nevedia, aj keď sa chvália úchvatnými jazdnými výkonmi.

Veď trojlitrový turbodiesel tu má výkon 195 kW, teda "len" o päť viac než benzínový štvorvalec 330i. Avšak jeho 580 Nm v rozmedzí 1 750 - 2 750 otáčok zabezpečuje mohutný záťah a zrýchlenie na stovku aj vďaka tomu trvá 5,4 sekundy. Motor si tiež lepšie ako podobne výkonný benzín rozumie s osemstupňovým automatom.

Model 330d Touring sme testovali v prevedení s pohonom všetkých kolies, ktoré u neho bude v ponuke samozrejmosťou a BMW sa najskôr nebude obťažovať túto variantu ponúkať bez neho. Pravdou je, že so suverénnym dieselom je štvorkolka rozumná kombinácia, už kvôli spotrebe, ktorá tu bude v praxi o dosť nižšia ako u benzínu. Kombinovaná hodnota v rozmedzí 6 - 6,4 litra nie je nič nedosiahnuteľné.

Prekvapivý priestor

Ak v niečom BMW 3 dlhé roky nevynikal, bol to vnútorný priestor. Ten sa výraznejšie zlepšil až s predchádzajúcou generáciou F30, ale "poriadne" auto je práve až toto prevedenie. Ani naďalej to nie je žiadny sťahovák, ale trojkové kombi konečne pôsobí ako univerzálne auto, ktoré splní všetky požiadavky.

Vpredu s miestom problém nebol, tu nie je čo riešiť. Na zadných sedadlách však miesto výrazne narástlo, za 185 centimetrov vysokým vodičom sa rovnako vysoký dospelý cestujúci rozhodne nebude tiesniť. Navyše je tu aj dostatok miesta nad hlavou a BMW 3 v prevedení kombi tak z tohto pohľadu vyzerá ako úplne dokonalá kombinácia športovej útulnosti a praktickej priestrannosti.

Jednoducho si tú posádka nepripadá, že by bola rozmaznávaná prebytkom miesta, ale na druhú stranu tu nie sú naozaj žiadne dôvody k sťažnostiam. To nás príjemne prekvapilo. Kombi je samozrejme ďaleko praktickejšie ako sedan z hľadiska využitia batožinového priestoru. Ten má solídnych, ale nijako rekordných 500 litrov. Priestor je príjemne pravidelný a dobre využiteľný, so sklopenými sedadlami má BMW 3 Touring 1 510 litrov objemu. Zaujímavé sú praktické vychytávky.

Zdroj: BMW

​Za príplatok môže mať kufor protišmykové riešenie. S otvorenými dverami možno po podlahe aj veľmi ťažkými predmetmi ľahko posúvať po pozdĺžnych oceľových lyžinách, po uzavretí dverí sa "prifúknu" pozdĺžne gumové lišty uprostred nich a náklad málinko nadvihnú. Ten tak prestane v priestore cestovať.

Ďalšia, pre trojku tradičná vychytávka je samostatne výklopné okno piatych dverí, ktoré umožní dovnútra veci lepšie "naskladať", alebo uľahčí prístup k niektorým batožinám či odloženiu prebytočného batohu. Zadné sadala sú delené v pomere 40:20:40 a možno ich ľahko sklápať priamo z batožinového priestoru. Dodajme, že trojkové kombi bude mať štandardne pozdĺžne strešné lyžiny pre umiestnenie priečnikov na nosič batožiny.

Ideálne auto?

Nové BMW 3 Touring je tak pre mnohých ideálnym vozidlom. Patrí stále ku kompaktnejším kombíkom svojej triedy, pritom miesta je v ňom dosť a má aj praktické vychytávky. Je to auto, ktoré je svojou veľkosťou "tak akurát" - priestranné a pohodlné, pritom jazdou zábavné a skvele ovládateľné. BMW naviac u novej generácie G20 zvolilo zaujímavé ceny.

​Jediné naše drobnejšie výhrady tak smerujú k dizajnovým detailom novej generácie trojkového radu. Nie každému sa musia páčiť napríklad zadné svetlá, viac drobností nájdeme v interiéri (zhluk tlačidiel na stredovom tuneli, usporiadanie niektorých prvkov v prístrojovom paneli i v infotainmente). Niekedy sa zdá, že tu BMW 3 robí ústupky tak, aby toľko neohrozovalo rad 5.

BMW 330d Touring nám tiež ukázalo, že trojková rada vie mať celý rad polôh. A záleží veľmi na tom, ako si vozidlo zákazník nakonfiguruje. Niektoré neuvážené voľby dokážu auto nepríjemne pokaziť. Kto sa im vyhne, bude mať z trojkového modelu príjemného spoločníka.