Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.07.2019, 06:26

Zabudnite na Chorvátsko. S Fordom sme našli skvelú dovolenkovú alternatívu

Spolu s modelom Custom Tourneo sme vycestovali na dovolenku v Čiernej Hore. Čo očakávať od auta a samotnej cesty?

Zabudnite na Chorvátsko. S Fordom sme našli skvelú dovolenkovú alternatívu
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Ráno odovzdať predchádzajúci testovací model a čakať, kým z dílerstva ohlásia pripravenie ďalšieho auta. Takýto scenár sa u nás opakuje v podstate každý týždeň. Tentoraz to však nebol žiadny exkluzívny vyše 500-koňový športiak, ale v podstate rodinný „minibus“ od Forda s označením Custom Tourneo Sport. Napriek tomu sme sa nevedeli dočkať prevzatia – spoločnosť nám mal robiť na dovolenkovej ceste do Čiernej Hory.

Nepôjde teda o bežný redakčný test, ale o praktické preverenie auta na celkovej vzdialenosti vyše dvetisíc kilometrov. Práve taká hodnota nám totiž na konci spolunažívania svietila na palubnom počítadle. Zbalenie prebehlo bez problémov, cestujeme štyria dospelí a batožinu bez problémov pohltí dostatočne veľký batožinový priestor.

Len pre dobroduhov

Vydávame sa cez trasu Maďarsko, malý úsek Chorvátska a Bosnu a Hercegovinu až do čiernohorskej destinácie Budva. Malo by nám to trvať bez prestávaok 13 a pol hodiny, pričom celková dĺžka je 1 060 kilometrov. Maďarskú diaľničnú známku na 10 dní kúpite na hraniciach na takéto auto za 14 eur (je potrebný technický preukaz), malý chorvátsky diaľničný úsek stál približne deväť eur a po prekročení hraníc s Bosnou a Hercegovinou nás čakali už len bežné neplatené okresky.

Teda, v tom lepšom prípade. Je potrebné dodržiavať rýchlosť, keďže polícia si na ňu rada posvieti. V druhej polovici cesty cez tento štát boli pred nami skutočne solídne serpentíny, na ktoré nás vzhľadom na daždivé počasie upozorňovala dokonca aj druhá hliadka, ktorá nás v krajine zastavila. Ako turisti totiž pútate trochu väčšiu pozornosť a polícia si na vás pekne zgustne, najmä ak jazdíte príliš rýchlo.

Hoci sa počasie zlepšilo, po príchode na obávaný úsek sme pochopili varovania polície. Cesty boli široké maximálne na jeden a pol auta, pričom polovica vozovky bola asfaltová a zvyšok len zem či štrk. Kľukaté, úzke a ostré zákruty striedali rôzne prevýšenia a klesania, ktoré preveria tak váš, ako aj žalúdok ostatných cestujúcich. Aby toho nebolo málo, kde-tu stretnete aj stáda kráv pasúcich sa uprostred cesty. Na druhej strane, o výhľady či prostredia na pekné fotky nie je určite núdza. S náročnými cestami si Tourneo Custom poradil so cťou, no v zákrutách je potrebné počítať s nakláňaním karosérie – predsa len, je to pomerne vysoké a ťažké auto.

Krásne výhľady v Bosne a Hercegovine dopĺňali rozbité cesty či pasúce sa kravy 

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Podvozok dokázal tlmiť aj väčšie nerovnosti a problémom nebolo ani výraznejšie stúpanie. Pod kapotou totiž pracoval dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 125 kW (170 koní), ktorý spolupracoval s automatickou šesťstupňovou prevodovkou. Tá síce občas zazmätkovala, no vo väčšine prípadov plnila svoju úlohu veľmi dobre a komfortne.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.