Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.07.2019, 11:05

Kráľ priestrannosti útočí. Aká je vylepšená Škoda Superb?

  • Superb nestarne. Výrazný a pekný dizajn je spolu s veľkolepým priestorom jednou z jeho hlavných zbraní.
  • Facelift poňali dizajnéri opatrne a minimalisticky. Vôbec prvýkrát dostáva i verziu Scout.
  • Aké sú prvé dojmy z českej novinky a motorov pod kapotou?
Kráľ priestrannosti útočí. Aká je vylepšená Škoda Superb?
Zdroj: Škoda

Výrazná tvár s nezameniteľným pohľadom predných svetiel a veľkou klenutou kapotou sa síce dočkala kozmetických zmien, podstata však musela zostať zachovaná, píše iDNES.cz. Na zadnej časti má Superb teraz veľký nápis ŠKODA a koncové svetlá prepája chrómová lišta. Oveľa dôležitejšie sú nové predné svetlá, užšie, pretiahnuté až k maske, ktorá je tiež obmenená. Je väčšia, s výraznejším rámčekom a viac vzpriamená.

Blatníky a kapota sú rovnaké ako doteraz, menilo sa modelovanie nárazníka a hmloviek v ňom, takže prižmúrenie svetiel dosiahli dizajnéri zúžením odspodu. Nemenil sa len tvar, úplne nové sú totiž vnútornosti.

​Všetky prevedenia modelu Superb odteraz budú mať výhradne LED predné svetlomety - v základe "statické", vrcholové potom s Matrix technológiou diaľkových svetiel, ktorá podľa pokynov počítača analyzujúceho pohľad kamery za čelným sklom zhasína jednotlivé diódy, aby ste mohli ísť stále s rozsvietenými "diaľkovými" a neoslňovali ostatných.

Jednotlivým zhasínaním bodov vytvorí menej osvetlené výseky, ktoré "vyprevadia" protiidúce auto zo svetelného kužeľa. Technika má tak jemné rozlíšenie, že dokáže odcloniť aj chodcov s reflexnými prvkami na bunde. Každá lampa má 14 diód. Škoda čaká, že lepšie svetlá bude mať až osemdesiat percent predaných Superbov.

Diesel do firmy je hviezda

Superb tretej generácie je na trhu od roku 2015, od tej doby sa ich vyrobilo vyše pol milióna (celkovo v troch generáciách od roku 2002 cez 1,3 milióna). Meno Superb navyše tento rok oslavuje výročie, prvýkrát sa najhonosnejšia škodovka tohto mena predstavila v roku 1934.

Najviac sú roky poznať na interiéri. Škodovácki dizajnéri a vývojári sa v obmedzenom priestore o inovácie snažili, takže napríklad pre stále väčšie mobilné telefóny je na stredovom tuneli priestrannejšia schránka, materiály sú kvalitné, môžete mať dokonca alcantarou čalúnený strop (verzie L&K a Sportline), vo verzii Scout zdobia prístrojovku a dvere panely s dreveným dekorom, ktorý neskutočne verne imituje originál.

Lenže pozícia za volantom voči zvyšku auta je trochu neútulná, vodič nemá pocit, že ho interiér obopína. Aj keď si nastavíte sedačku (zniesla by dlhší sedák) úplne najnižšie, stále máte pocit, že sedíte "nad" interiérom, nie v ňom. Superb je vnútri hlavne priestorový preborník a liftbackový variant, s ktorým je vo svojej kategórii jedinečný, je jednou z výrazných výhod, na ktoré publikum počuje.

Nepochybne úspešný model

Superb je európskou hviezdou, za minulý rok sa ich predalo 75-tisíc, pričom viac bolo len jeho dvojčiat z koncernu Volkswagen, ikonických Passatov (150-tisíc). Nasleduje potom Opel Insignia (68-tisíc), Ford Mondeo (50-tisíc), Mazda 6 (21-tisíc).

Kategória manažérskych limuzín a kombíkov v Európe však padá, automobilky zákazníkom radšej ponúknu módne SUV. Aj napriek tomu, tieto manažérske služobné automobily sú dôležité pre imidž a sebadôveru automobilky, často je to výkladná skriňa jej technológií a umu, podčiarkujú tiež komplexnosť ponuky značky.

A to u úspešného modelu Superb funguje skvele. Táto trieda je tiež dôležitá pre uspokojenie firemnej klientely, flotilové predaje Superbu v Európe tvoria 82-percent dodávok. O niečo viac sa predá kombíkov a skoro 70 percent vozidiel Superb má pod kapotou diesel.

Štvrtina je s pohonom všetkých kolies a 80 percent má automatickú prevodovku. Najžiadanejšie prevedenie s dvojlitrovým turbodieselom 110 kW, pohonom predných kolies a automatom tvorí skoro dvadsať percent predajov, nasleduje 140 kW verzia dieselu s automatom a pohonom 4x4 s 16,7 percentným podielom. Ten sa pri pokojnej jazde vojde s prehľadom do sedem litrovej spotreby, avšak občas o sebe dá vedieť hrubším hlasom.

Zdroj: Škoda

​Na potlačenie dieselového prejavu sa zamerali odborníci v Škode pri zástavbe motora novej generácie Evo 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 koní). Motor má aktuálne nové turbodmýchadlo a vnútornosti, vylepšený termomanagement a ďalšie inovácie. Je mimoriadne úsporný, kultivovaný a s lineárnym záťahom.

Deväť litrový apetít, avšak podstatne uhladenejšie spôsoby má dvojlitrové benzínové TSI prevedenie, ktoré má aktuálne vo vrcholovej verzii 200 kW (o 6 menej ako doteraz, kvôli plneniu nových emisných noriem). Ide ako čert, plynule sa rozbieha a má príjemný zvuk.

Milo prekvapila i štvorvalcová tisícpäťstovka TSI, pri podobnom štýle jazdy ako s dvojlitrom si vystačila so sedem litrovou spotrebou, jej 150 koní stačí s prehľadom aj na svižnú jazdu. Bol by to náš tip pod kapotu Superbu, lenže motory 1,5 TSI sú bohužiaľ dlhodobo nedostatkový tovar, takže vám jeho objednanie predajca najskôr vyhovorí.

Scout v oranžovom

Úplnou novinkou v ponuke modelu je "outdoorový" variant Scout - kombík s pohonom všetkých kolies, paketom pre zlé cesty, o 15 milimetrov zvýšenou svetlou výškou a špecifickými komponentmi náprav. Vrcholný modelový rad tak prvýkrát dostáva verziu, ktorá je obľúbená predovšetkým v Octavii. Len pre Scouta navyše namiešali špeciálnu oranžovú metalízu a práve takýto Superb môže byť zaujímavá alternatíva za SUV Kodiaq, s ktorým model zdieľa fabriku v Kvasinách.

Premiéru oslavuje aj niekoľko nových asistenčných systémov, patria k nim hlavne prediktívny tempomat (s predstihom upravuje rýchlosť napríklad pred zákrutami alebo podľa rýchlostných limitov a profilu trasy) alebo núdzový asistent pre viacprúdové cesty, ktorý dokáže v prípade indispozície vodiča bezpečne naviesť vozidlo s ohľadom na ostatných účastníkov premávky cez viac pruhov a zastaviť na krajnici. Tlačidlové štartovanie je aktuálne štandardom a bezkľúčové odomykanie je aj na kľučkách zadných dverí.

Zdroj: Škoda

​Nový infotainment, ktorý už dostáva Škoda Scala, dorazí až na jeseň, kedy tiež príde plug-in hybridné prevedenie (benzínový motor 1.4 TSI a elektromotor, 160 kW, 400 Nm). Prvá škodovka s elektrifikovaným pohonom sa začne vyrábať po letnej dovolenke v Kvasinách na rovnakej linke s "obyčajným" modelom Superb. Technicky bude však táto verzia výrazne pozmenená.

Škoda podľa všetkého nábeh predajov svojich elektrických modelov trochu pozdržala, aby čo najviac áut dodala až v budúcom roku. To bude prvý rok, po ktorom sa budú počítať pokuty pre európsky erár za prekročené flotilových emisií. A každé elektrické auto, ktoré priemer zrazí, sa bude hodiť.