StoryEditor

Prvé slovenské kilometre s elektrickým SUV od Mercedesu. Má jednu skvelú funkciu

27.06.2019, 12:43
Počas niekoľkominútovej jazdy na novinke Mercedes-Benz EQC 400 nás zaujal najmä šikovný systém rekuperácie či podvozok.

Elektrifikácia, znižovanie emisií, nabíjacie stanice - všetko sú to témy dneška, ktoré musia výrobcovia a tiež bežní zákazníci riešiť. Prísne emisné limity Európskej únie totiž nútia automobilové značky vyvíjať a predstavovať plne elektrické, alebo aspoň hybridné či plug-in hybridné modely.

Uvedomuje si to aj luxusná nemecká automobilka Mercedes-Benz, ktorá len nedávno ukázala svetu svoje vôbec prvé čisto elektrické SUV s označením EQC. Práve táto novinka bola hlavným aktérom na výživnej prezentácií elektromobility značky v Modre, neďaleko Bratislavy. Tam sme si mohli exkluzívne vyskúšať, ako elektro-SUV jazdí.

“EQC je prvým členom rodiny vozidiel Mercedes-Benz s čisto elektrickým pohonom, ktorá sa do budúcna rozrastie, a spája charakteristické vlastnosti značky akými sú kvalita, bezpečnosť a komfort. Svojím dojazdom splní každodenné nároky väčšiny zákazníkov“, uviedol na úvod Robert Hatala, vedúci predaja osobných vozidiel spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia.

Novinka vyzerá v kombinácii s AMG vizuálnym balíkom a matným šedým lakovaním skutočne veľmi pekne, pričom dojem umocňujú i veľké viac-lúčové disky kolies. Tie, podobne ako pri ďalších verziách, sú špeciálne navrhnuté pre zlepšenie aerodynamiky. Dizajnéri sa pri celkovom vzhľade auta držali pri zemi a auto preto nevyzerá ako z inej galaxie.

Pri pohľade zvonka je však jasne rozpoznateľné na ceste vďaka svojej prednej maske, špičkovým svetlometom či zadným skupinovým svetlám. V interiéri si potom pripadáte ako v bežnom modeli značky, čo je dobré. Špecifickým prvkom sú doplnky v ružovo-zlatej farbe, ktoré budú špecifická pre všetky budúce modely rodiny EQ od Mercedesu-Benz.

Nechýbajú kvalitné materiály, špičkové spracovanie, dva displeje a skvelé odhlučnenie kabíny. Nahráva tomu, samozrejme, aj dvojica tichých elektromotorov so systémovým výkonom na úrovni 300 kW (408 koní). Využiteľná kapacita akumulátora uloženého v podlahe je 80 kWh, čo vystačí na dojazd podľa normy WLTP 374 až 417 kilometrov. 

Podľa informácií automobilky je možné z 10 na 80 percent dobiť Mercedes-Benz EQC 400 za 40 minút - na DC rýchlo nabíjacej stanici s výkonom 110 kW. Z wallboxu (7 kW) je to z 10 na 100 percent za 11 hodín. Z bežnej zásuvky dobijete auto za 40 hodín pri približne 2 kW z 10 na 100 percent.

HN/Radoslav Petrík

Počas krátkych prvých jázd, kedy sme v automobile strávili skutočne len pár desiatok minút, nás upútal komfortný podvozok a dynamika. Elektromobily sú totiž známe dostupnosťou maximálneho krútiaceho momentu už od "nulových" otáčok. Okrem toho však musíme vyzdvihnúť najmä prepracovaný systém rekuperácie, ktorý v Mercedese dotiahli na skutočne vysokú úroveň. 

​Aj niektoré ďalšie značky ponúkajú možnosť nastavenia úrovne rekuperácie, no pri Mercedese sme si už po niekoľkých minútach dokázali na jej prispôsobenie pomocou ovládačov pod volantom zvyknúť. K dispozícii sú celkom štyri režimy: D-- (silná rekuperácia, výrazne brzdenie), D- (mierne silná rekuperácia, slabšie brzdenie), D (bežný režim), D+ (plachtenie, odpojené všetky "brzdiace" prvky).

​Pri bežnej jazde by sme zrejme používali režim D+, vďaka ktorému sa asi 2,5 tonové auto zotrvačnosťou dokáže ladne hýbať vpred aj po uvoľnení pedála akcelerácie. Stúpanie do kopca či zrýchlenie je potom podstatne ľahšie.

Naopak, pred začiatkom obce alebo pred križovatkou či zákrutou by sme využívali režimy D- a D--. Tie dokážu auto výrazne spomaliť, akumulátor dobíjať a vy tak šetríte i brzdové platničky. Ak si totiž na "hranie sa" s pádlami pod volantom zvyknete, brzdový pedál budete používať len v minimálnej miere.

HN/Radoslav Petrík

​Cena modelu je od 64-tisíc eur a ak si elektrickú novinku priamo porovnáme s podobným modelom GLC 43 AMG (veľkosť, výkon, výbava), elektromobil bude dokonca výhodnejší. Získate tak auto za menej peňazí, s nižšími nákladmi a lepšou výbavou. Na Slovensku sa EQC kvalifikuje na štátnu podporu vo výške päťtisíc eur, ktorá má byť spustená v decembri tohto roka a záujemca tak ušetrí ešte viac. 

Podľa informácií slovenského zastúpenia, prvé kusy (špeciálna edícia 1886) by mali byť dodané zákazníkom už v júli 2019. Bežná verzia by mala začať po objednaní prichádzať na trh v novembri 2019. Podrobnejšie sa na model pozrieme až pri klasickom redakčnom teste.

01 - Modified: 2024-04-19 16:59:34 - Feat.: - Title: Rošáda Francúzov je na konci. Trnavské trio je kompletné, vyžiadalo si stovky miliónov aj prepúšťanie 02 - Modified: 2024-04-19 09:55:49 - Feat.: - Title: Slovensko a Taliansko by mohli uzavrieť dohodu o policajnej spolupráci 03 - Modified: 2024-04-19 12:30:00 - Feat.: - Title: Choroba minulého storočia sa vracia v plnej sile. V Česku si už vyžiadala životy, zvýšený počet prípadov nákazy je aj u nás 04 - Modified: 2024-04-19 13:00:00 - Feat.: - Title: Demänovská ľadová jaskyňa je už úplne bez ľadu. Čoskoro pravdepodobne zmenia aj jej názov 05 - Modified: 2024-04-19 10:57:33 - Feat.: - Title: GALÉRIA Zrušené zubné benefity či Huliakov dymový experiment. Internet satiricky reaguje na aktuálnu politickú scénu
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
20. apríl 2024 12:41