StoryEditor

Najlacnejšie SUV od Volkswagenu nás prekvapilo. Má však svoje chyby

02.06.2019, 17:14
Na týždeň sme si v redakcii vyskúšali kompaktný T-Cross, ktorý vychádza z modelu Polo a má ponúkať „viac“. Splnil svoje sľuby?

V poslednom čase veľmi obľúbená a jej trend sa má i do budúcnosti zvyšovať. Hovoríme o kompaktnej kategórii športovo-úžitkových vozidiel, ktoré sú len o niečo väčšie než bežné mestské hatchbacky. Patria sem napríklad aj Peugeot 2008, Renault Captur, Kia Stonic či Volkswagen T-Cross.

Práve posledný adept len nedávno zažil premiéru či uvedenie na slovenský trh a už stihol absolvovať týždeň aj v našej redakcii. Samotná automobilka prezentuje svoju novinku ako model, ktorý má „ponúknuť viac“, preto sme sa rozhodli zistiť, či ide len o marketingový ťah alebo má tento slogan skutočne niečo do seba. Ako to dopadlo?

Dizajn? Malý Touareg

Aj keď má Volkswagen T-Cross skromné rozmery a len o 54 milimetrov (celkovo 4,11 metra) prekonáva kompaktný hatchback Polo, z ktorého konštrukčne vychádza, získal zväčšenú výšku o 138 milimetrov (celkovo 1,58 metra) a na prvý pohľad pôsobí skutočne mohutne. Pomáha tomu aj predná časť, ktorá sa nápadne podobá vlajkovej lodi Touareg a odkazuje na ňu najmä spracovanie masky chladiča či svetlometov. Tie svojou grafikou a LED vypracovaním nadväzujú na horizontálne linky masky, čím celé auto pôsobí podstatne širšie.

Vďaka príplatkovej športovo-ladenej výbave R-line získali hmlové svetlomety chrómové orámovanie, nárazníky viac lakovaných častí a pohľady pritiahne aj špecifická modro-zelená farba karosérie. V zadnej časti potom upútajú LED koncové svetlá spojené so štýlovou horizontálnou odrazkou, ktorá kvôli nákladom na výrobu oproti iným modelom koncernu nesvieti. Škoda. Nechýba ani tradičné označenie písmenami na piatych dverách či príplatkové 18-palcové disky kolies. V tomto smere teda T-Cross skutočne ponúka viac, keďže vďaka vydarenému dizajnu pôsobí podstatne väčšie a mohutnejšie, než by ste na úvod čakali.

A čo interiér? Ten ide v stopách iných modelov značky, takže poteší jednoduchou koncepciou a vodič sa tak veľmi rýchlo naučí intuitívne ovládať všetky potrebné funkcie pri jazde. Nastupovanie na predné sedadlá je veľmi pohodlné a vďaka vyššej svetlej výške a posedu (o 10 centimetrov), než je to napríklad pri spomínanom hatchbacku Polo, sa nemusíte krčiť ani naskakovať do kabíny.

Okrem toho má vodič i spolujazdec dostatok miesta a skvelý výhľad na dianie v premávke, to je jedna z vecí, prečo sa podobným modelom dnes tak darí. Sedadlá sú pohodlné aj na dlhšie cestovanie a najmä s výbavou R-line prinášajú aj mierne bočné vedenie, čo oceníte pri rýchlejších prejazdoch zákrutami. Svoje miesto tu má príplatkový digitálny prístrojový štít so skvelou grafikou a možnosťami individualizácie či zobrazenia informácií. Jeho jednoduché ovládanie je riešené pomocou športovo-rezaného R-line multifunkčného volantu, ktorý s mierne hrubším vencom dobre padne do ruky.

HN/Radoslav Petrík

​Výčitky nemáme ani voči infotainment dotykovému centrálnemu displeju či samotného systému. Spomenúť však môžeme, že napríklad mapu počas navigovania do cieľa nie je možné zobraziť súčasne aj na displeji pred vodičom, aj na centrálnom displeji infotainmentu. Kompenzuje to jednoduché navigovanie šípkami na prístrojovom štíte pri zobrazení mapy na centrálnom displeji, v opačnom prípade zasa veľké zobrazenie mapy na prístrojovom štíte. Je to však pomerne časté aj pri modeloch iných značiek.

Ovládanie klimatizácie a ďalších prvkov (napríklad vypínanie štart-stop systému) je ešte stále riešené cez hardvérové tlačidlá, čo mnohí ocenia a dokážu tak meniť nastavenia kedykoľvek intuitívne „po pamäti“. Jediná výhrada smeruje zrejme na množstvo tvrdých plastov, ktoré sa v kabíne nachádzajú. Sú v podstate všade, kam sa pozriete, no vzhľadom na počiatočnú cenu je to do iste miery pochopiteľné. Na druhej strane si môžete interiér prispôsobiť a oživiť rôznymi farebnými dekormi či poťahmi sedadiel.

K dispozícii je 2,55-metrový rázvor, takže dostatok miesta pre dvoch (v núdzi troch) ľudí je aj na zadných sedadlách, na ktoré sa však trošku ťažšie nastupuje. Lavica je dokonca posuvná, čím si môžete na úkor miesta na nohy zväčšiť batožinový priestor – ten má hodnotu od 385 do 455 litrov a po sklopení operadiel až 1 281 litrov, čo je najviac medzi SUV tohto segmentu. Opäť teda ponúka viac (priestoru), než sa zdá. To bolo príjemné prekvapenie.

Pod kapotou trojvalec

O pohon výhradne predných kolies sa môžu starať nielen benzínové trojvalce, ale i naftový štvorvalcový agregát s výkonom od 70 kW do 85 kW. Neskôr má prísť aj benzínový štvorvalec 1,5 TSI s výkonom až 110 kW (150 koní). V našom prípade išlo o výkonnejší litrový trojvalec 85 kW (115 koní) vo výbave Style s paketom R-line. Spojený bol s automatickou sedemstupňovou prevodovkou DSG, ktorá radí na triedu vozidla dobre – skôr na spotrebu s rýchlym radením vyšších prevodov. Ak máme zhodnotiť motor, vôbec by sme neboli skeptickí. Výkon 115 koní je totiž dostatočný aj pri obsadenom/naloženom aute a postačí aj na dynamickejší prejazd po okresných cestách či na diaľnici.

Rozhodne však netreba čakať žiadnu „raketu“, avšak na bežné využitie plne postačuje aj trojica valcov. Ani charakteristický zvuk nie je až taký zlý, ako by ste čakali, a auto je od motora pomerne dobre odhlučnené. Vibrácie či prejav počuť pri naozaj vysokých otáčkach, ktoré nie je dôvod dosahovať – model sa vie pekne oprieť o krútiaci moment s hodnotou 200 Nm.

Skôr teda počuť aerodynamický hluk, najmä pri jazde na diaľnici. Litrový trojvalec s vyšším výkonom nás potešil skvelou priemernou spotrebou šesť litrov, o niekoľko desatín litra menej, než udáva samotný výrobca. Samozrejme, záleží na okolnostiach, avšak mimo mesta dokážete pri bežnej jazde stlačiť apetít dokonca na 5,5 litra. V meste je potrebné počítať so spotrebou zhruba sedem až osem litrov, čo nie je zlé, ale je potrebné brať do úvahy aj menšiu 40-litrovú palivovú nádrž. Na diaľnici si pri predpisovej rýchlosti T-Cross z nádrže odpije 7,3 litra.

HN/Radoslav Petrík

​Hoci ide o SUV model, respektíve crossover, jeho stavba je vhodná na využitie skôr v meste či pri presunoch medzi mestami. Kvôli pohonu výhradne prednej nápravy sú totiž možnosti mimo spevnených ciest obmedzené, no ľahšieho terénu sa T-cross aj tak nezľakne a zvládne o čosi viac, než napríklad spomínané Polo. Zamrzí len absencia nekrytých prahov dverí, takže si počas nepriaznivého počasia môžete ľahko zašpiniť nohavice. Ak vezmeme do úvahy prostredie, v ktorom sa bude T-Cross nachádzať najčastejšie, tak mestské vysoké obrubníky zvládne s veľkým prehľadom – len pozor na veľké disky a nižší profil pneumatiky.

Zaujímavý je potom samotný podvozok, ktorý vo Volkswagene naladili až nečakane tuho a ponúka tak dobrú stabilitu najmä na kvalitných asfaltových cestách. Na horších vozovkách či nerovnom teréne dokáže následne trochu „odskakovať“, čo určite nikoho nepoteší. V zákrutách sa príliš nenakláňa, ale na druhej strane (najmä s 18-palcovými diskami) horšie tlmí väčšie nerovnosti, ktorých je na slovenských cestách, bohužiaľ, veľa. Odhlučnenie od kolies je skvelé a ak zvolíte nižší rozmer kolies, do istej miery sa zlepší i jazdný komfort na úkor dizajnu. To sa dá prežiť, no nie?

Technológie od veľkých súrodencov

Samozrejme, ani nový T-Cross nebude skúpy na mnohé moderné technologické vychytávky. Okrem šiestich airbagov je tu totiž široké spektrum asistenčných systémov, ako napríklad asistent pre rozjazd do kopca, monitorovanie premávky s funkciou núdzového brzdenia a rozpoznávaním chodcov, sledovanie mŕtvych uhlov, adaptívny tempomat ACC s udržiavaním odstupu (odstup sa však nedá vypnúť úplne), asistent udržiavania v jazdnom pruhu, parkovací asistent s kamerou a so senzormi či s aktívnou pomocou s parkovaním – stačí stlačiť tlačidlo, „nájsť“ vhodné parkovacie miesto a následne už len pridávať či brzdiť, respektíve radiť. Nie je to najrýchlejší spôsob, ako zaparkovať, no ak si napríklad netrúfate na manéver medzi dvoma autami, je to jednoduchá pomoc, ako sa na parkovacie miesto dostať.

HN/Radoslav Petrík

​V testovanom aute nechýbali napríklad ani štyri konektory USB, možnosť bezdrôtového nabíjania smartfónu technológiou Wireless Charging či prémiový audiosystém Beats Audio s osemkanálovým zosilňovačom s výkonom 300 W a subwooferom osadeným v batožinovom priestore. Aj napriek tomu sa však pod „podlahu“ kufra dokázala zmestiť rezerva. Prekvapí však množstvo nezakrytovaných miest karosérie, tu sa šetrilo.

​Ako by sme teda náš týždeň s novinkou Volkswagen T-Cross uzavreli? Výrok značky so znením „Ponúka viac“ je skutočne pravdivý a hoci sa to nezdá, auto pôsobí mohutne a prekvapí veľkorysým vnútorným priestorom. Má nadštandardný batožinový priestor a množstvo technológií či prvkov výbavy, ktorými sa môžete aj za pomoci personalizácie dostatočne odlíšiť od zvyšku „sveta“. Po vyskúšaní litrového trojvalca môžeme povedať, že svojím výkonom množstvu ľudí bez problémov postačí a kto by sa ešte stále bál, onedlho doplní ponuku benzínový motor 1,5 TSI.

Najväčšou nevýhodou trojvalca je zrejme charakteristický zvuk, no poteší prijateľná spotreba paliva. T-Cross sa teda môže zdať ako ideálny crossover na využitie v meste a mimo neho s mnohými výhodami. Nie je to úplne tak, no nie že by bolo auto zlé. Na začiatok je tu však množstvo tvrdých plastov a keď už sa cez ne prenesiete, uvidíte cenu.

HN/Radoslav Petrík

Tá sa síce začína za najslabší trojvalec s výkonom 70 kW na sume 14 990 eur s výbavou Life, no náš testovaný kúsok s výkonnejším trojvalcom, výbavou Style a príplatkami, ako napríklad paket R-line, skončil na sume vyše 26-tisíc eur. A to nemáme vo výbave ešte úplne všetko, čo sa v nej nachádzať môže. Jeho počiatočná cena je potom s automatom 18 230 eur a so šesťstupňovým manuálom 16 080 eur. Ak by teda značka zvolila nižšie ohodnotenie novinky, bola by to vynikajúca voľba. Priznať však musíme, že aj napriek tomu zažije T-Cross nepochybne veľký úspech, veď predaje podobných modelov hovoria samy za seba a idú „na dračku“. Dnešný trend je nezastaviteľný.

Volkswagen T-Cross
Počet valcov: 3
Objem motora (cm3): 999
Výkon (kW): 85
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 200/2 000 – 3 500
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,2 s
Prevodovka: 7-stupňová, automatická DSG
Maximálna rýchlosť (km/h): 193
Batožinový priestor (l): od 385
Palivová nádrž (l): 40
Cena modelu od: 18 230 eur

01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 05 - Modified: 2024-04-23 13:32:33 - Feat.: - Title: V recenziách sa mu vysmiali. Toto zariadenie malo nahradiť mobily
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 23:07