StoryEditor

Seat za menej než tisíc eur? Šikovnú novinku do mesta sme si ihneď zamilovali

27.05.2019, 15:12
Vyskúšali sme si vynikajúcu alternatívu dopravy vo veľkomestách od Seatu. Jeden z najväčších problémov je, že ju zrejme nebudete používať v daždi.

Ráno sa zobudíte, absolvujete svoj prípravný proces pred odchodom do práce či školy a ak nebývate v rodinnom dome, po zavretí dverí na byte sa často ešte niekoľko minút presúvate do auta, ktoré parkujete niekde ďalej - miesto priamo pred vchodom je totiž často ako malý zázrak. Keď už sa do auta dostanete, možno až polovicu času pri presune do vašej "destinácie" strávite v ranných kolónach, najmä ak bývate napríklad v Bratislave. Keď už konečne prídete do cieľa, opäť na vás čaká disciplína v hľadaní vhodného voľného parkovacieho miesta (najlepšie aby bolo naplatené). 

Nehovoriac o tom, že sa do miest sťahuje stále viac a viac ľudí, ktorí majú viac a viac automobilov a najčastejšie v nich cestujú len v počte ... vodič a nikto iný. Riešením je mestská hromadná doprava, no ak ide o autobus alebo trolejbus, ani to nemusí úplne riešiť "stratený" čas strávený v kolónach. Ďalším riešením sú električky, ktorým len málo situácií môže prekaziť plynulý presun medzi zastávkami. 

​Ak vám nevyhovuje ani jedna možnosť, je tu ešte súčasný stále stúpajúci trend v podobe elektrických kolobežiek. Tie postupne začínajú zaplavovať veľkomestá, produkuje ich čoraz viac výrobcov (aj výrobcov automobilov) a popravde, ani sa tejto móde nečudujeme. Prečo? Vyskúšali sme si totiž na týždeň život s úplne novou elektrickou kolobežkou KickScooter od značky Seat. Naše video z porovnania s MHD nájdete vyššie.

Jednoduchý dizajn a ovládanie

Tu nie je čo vymýšľať. Ide o klasickú kolobežku, no Seat v spolupráci so spoločnosťou Segway vyrobil predsa len ešte viac uhladenú novinku s mnohými vychytávkami. KickScooter totiž disponuje predným LED svetlom, koncovým svetlom, odrazkami a okrem toho "brzdovým svetlom" či štýlovým podsvietením. To si viete pomocou aplikácie Segway-Ninebot a Bluetooth rozhrania prispôsobiť podľa svojich predstáv - meniť farbu či blikanie/svietenie/dynamické svietenie a podobne. Rovnako tak je možné pomocou aplikácie zistiť aktuálny stav nabitia batérie, dojazd či napríklad rýchlosť. Na kolobežke nenájdete žiadne trčiace káble a celkovo je dizajn veľmi čistý. Dobre zvládnuté.

Ovládanie je riešené dvoma šikovnými "otočnými" tlačidlami na riaditkach - modré slúži na akceleráciu, červené na brzdenie či dokonca rekuperáciu brzdnej energie napríklad pri zjazde z kopca. Je tu aj bežná mechanická nožná brzda na zadnom kolese. K dispozícii sú celkom tri jazdné režimy, podľa toho, ktorý užívateľ aktuálne potrebuje. Základný ECO na malom digitálnom displeji nezobrazí nič - ide o najslabší a "napokojnejší" režim jazdy.

Dvojitým kliknutím na tlačidlo pod displejom užívateľ prepne kolobežku do režimu "biele S - Normal", kde sa mierne zostria reakcie a kolobežka je živšia. Ďalším dvojitým kliknutím potom užívateľ prepne kolobežku do najostrejšieho režimu "červené S - Sport", kde dosahuje elektrická kolobežka najväčšiu dynamiku - zároveň však čerpá najviac energie z batérie a teda najviac znižuje dojazd. Pri prednom kolese je následne nožná "páčka", vďaka ktorej si jednoduchým ťahom môžete kolobežku zložiť a buď ju tlačiť/ťahať po jednom kolese, alebo vziať do ruky a presadnúť na MHD či vložiť do kufra auta. 

HN/Radoslav Petrík

Dostatočný výkon

Vďaka rozmerom (vyklopená 102x43x113 centimetrov, sklopená 113x43x40 centimetrov) a hmotnosti 12,5 kilogramu to nie je nijak extrémne náročné. Samozrejme, je nutné rátať s vyššou hmotnosťou kvôli osadeniu batérie. Akumulátor má kapacitu 187 Wh a výkon elektromotora je na úrovni 250 W. Elektrická kolobežka má tak dostatok síl, aby odviezla osobu do hmotnosti 100 kilogramov a to až do rýchlosti 25 kilometrov za hodinu.

Dojazd na jedno nabitie je do 25 kilometrov, avšak záleží na konkrétnej trase (stúpanie, klesanie a rekuperácia) či využívaní výkonu. Dobitie trvá maximálne 3,5 hodiny z "nuly" na stopercentné nabitie batérie. Nabíjanie je riešené pomocou nabíjačky do bežnej domácej zásuvky, prípadne od leta 2019 hovorí automobilka aj o možnosti nabíjať kolobežku priamo v kufroch modelov (napríklad Tarraco) cez 220 V sieť. 

HN/Radoslav Petrík

Pohon sa štandardne aktivuje prvotným "odrazením" a následne už využívate elektrický pohon kolobežky. Samozrejme, je možné ju bez väčších problémov využívať aj ako bežnú kolobežku bez motora (až na vyššiu hmotnosť).

Kolesá sú gumené a neobsahujú žiadnu dušu, takže dostať defekt je v podstate nemožné. Okrem toho sú kolesá odpružené, takže dokážu istú časť vibrácií pohltiť - aj napriek tomu je však jazda po rozbitých cestách či chodníkoch spojená s vyhýbaním sa veľkým výtlkom. Cena kolobežky je stanovená na 599 eur a je možné ju zakúpiť u dílerov značky Seat.

Kolobežkár je chodec alebo cyklista?

Elektrická kolobežka je super vec na rýchle a bezstarostné presúvanie medzi bodom A a B. Každopádne, je potrebné počítať s vyššou hmotnosťou, potrebou nabíjania, kolobežka neabsolvuje väčšie stúpanie než 10 stupňov a jazda po rozbitých chodníkoch môže byť pomerne obtiažna (to však nie je chyba kolobežky). Využívať ju môže ktokoľvek aj bez vodičského preukazu od 14 rokov a to priamo na chodníkoch. 

Áno, mnohí možno zostanú v šoku, no elektrická kolobežka nie je (zatiaľ) nijak obmedzovaná z hľadiska legislatívy a jej užívateľ je teda považovaný za chodca. "Osoba, ktorá sa pohybuje na kolobežke sa považuje podľa zákona o cestnej premávke za chodca, čiže pre kolobežkára platia na chodníku aj na ceste rovnaké pravidlá ako pre chodcov," povedal pre HN Michal Slivka, hovorca Prezídia Policajného zboru.

Netreba samozrejme zabúdať aj na povinnosť byť videný, za zníženej viditeľnosti musí mať chodec a teda aj kolobežkár idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Rovnako odporúčame nosiť bezpečnostnú prilbu.

"Osoba, ktorá sa pohybuje po chodníku na kolobežke ale aj na korčuliach a skejtborde prípadne na obdobnom športovom vybavení, smie používať pravú stranu chodníka, pričom nesmie ohroziť ani obmedziť ostatné osoby používajúce chodník. Ak je dopravnou značkou určená cestička pre osoby pohybujúce sa na športovom vybavení, kolobežkár pohybujúci sa na kolobežke s pomocným elektrickým motorom je povinný takúto cestičku použiť," dopĺňa Slivka.

01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 05 - Modified: 2024-04-23 13:32:33 - Feat.: - Title: V recenziách sa mu vysmiali. Toto zariadenie malo nahradiť mobily
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 09:05