Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
26.05.2019, 17:20

BMW sa s „trojkou“ vracia ku koreňom. Vybrať však benzín či diesel?

V redakcii sme vyskúšali, aký je najdôležitejší trojkový rad značky a či dostane prednosť nafta pred benzínom, alebo naopak.

BMW sa s „trojkou“ vracia ku koreňom. Vybrať však benzín či diesel?
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Mníchovská prémiová automobilka BMW aktuálne chrlí jeden model za druhým, čo jej vôbec nevyčítame, práve naopak, tešíme sa z toho. Už nové BMW radu 8 nás po nedávnom teste uistilo v tom, že značka sa opäť vracia k svojim dávnym koreňom, takže ponúkne skutočne pekný dizajn, vynikajúce jazdné vlastnosti a podľa motta tiež „Radosť z jazdy“.

Teraz to potvrdzuje i dvojica noviniek radu 3, ktoré patrili a stále patria do najdôležitejšieho radu výrobcu. Je to priam zázrak, najmä v dnešnom SUV pozitívnom svete. A viete čo, my sa ani nečudujeme. Už na úvod môžeme vyhlásiť, že ak „trojkový bavorák“ naše očakávania neprekonal, tak ich minimálne aspoň do bodky splnil.

Zmena bola potrebná

Predchádzajúca generácia modelu bola trochu ťažkopádna, snažila sa hrať to na veľkorysé pohodlie a akosi zmäkla. Pritom bolo BMW radu 3 vždy o športovom charaktere a kráľovský komfort nechávalo skôr na iných zástupcov značky – napríklad na veľkú limuzínu radu 7. Aktuálne sa to zmenilo a hoci je novinka o 85 milimetrov dlhšia a o 16 milimetrov širšia, jej charakter je niekde úplne inde. Rázvor náprav sa natiahol o 41 milimetrov a napriek týmto skutočnostiam je teraz model o 55 kilogramov ľahší (záleží aj na motorizácii) a jeho hmotnosť bola rozložená v pomere 50 : 50.

Pripočítajme k tomu omladený dynamický vzhľad karosérie, ktorej dominujú v našom prípade špičkovo svietiace a agresívne pôsobiace predné svetlomety s diódovo-laserovou technológiou. Samozrejme, nechýbajú ani tradičné ľadvinky (maska chladiča), ktoré by sme však privítali v čiernej, nie v chrómovej farbe. Jednoducho to bije do očí a k autu sa to vôbec nehodí. Opačný prípad sú potom športové M nárazníky, 19-palcové hliníkové M disky kolies či zatmavené koncové LED svetlá. Nemôžeme zabudnúť ani na dvojicu koncoviek výfuku, ktoré sú funkčné nielen vo výkonnej benzínovej verzii 330i, ale aj pri naftovom vyhotovení 320d. Obe motorizácie sme totiž vyskúšali.

Aj kabína prešla potrebnými zmenami, čo si zaslúži nepochybne pochvalu. Kvalita materiálov a spracovanie sú na vyššej úrovni, zlepšila sa grafika a systém displeja infotainmentu v strede palubnej dosky a prepracovaná je i stredová konzola. Sem sa premiestnilo aj tlačidlo štartovania, nastavenie jazdných režimov a nájdeme tu aj nový volič automatickej osemstupňovej prevodovky.

Pred vodičom je digitálny prístrojový štít, ktorý, bohužiaľ, neponúka až takú veľkú mieru prispôsobiteľnosti ako napríklad modely konkurenčnej značky Mercedes-Benz. Menia sa v podstate len drobné informácie v pravej časti obrazovky a inak len farebné vyhotovenie podľa režimu jazdy.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Dostupné je tu ovládanie gestami, no systém na pohyby rukou reaguje aj vtedy, keď svojmu spolusediacemu niečo vysvetľujete a nemáte tušenie, že ste vôbec nejaký „povel“ ukázali. Často sa nám preto stalo, že aj pri odkladaní telefónu do stredovej nabíjacej konzoly sme napríklad nechtiac vypli zvuk audia. Vo výbave chýbal inteligentný digitálny asistent reagujúci na hlasové pokyny, ktorého sme mohli vyskúšať na prvých portugalských jazdách, a ponúkal skvelé funkcie.

Vyzdvihnúť však môžeme dostatok úložných priestorov (bol tu aj balík s ich zväčšeným počtom, no ktoré z nich doň patria, nevieme) a tiež dostatok celkového miesta. Sedadlá sú elektricky nastaviteľné, ako vodič by som však ocenil dostupnocť možno ešte mierne nižšieho sedenia za volantom. Zhruba 180-centimetroví pasažieri vzadu sa tiež nebudú sťažovať a budú mať dostatok priestoru ako pred kolenami, tak aj nad hlavou. Poteší aj 480-litrový batožinový priestor s dostatočne veľkým nakladacím otvorom a pomerne nízkou hranou.

Nafta alebo benzín?

Rukami nám prešla naftová verzia 320d, ale aj benzínové vyhotovenie 330i, takže sme mohli priamo porovnať. Dvojlitrový štvorvalcový diesel dosahuje 140 kW (190 koní), bol rovnako ako benzínový motor spojený s osemstupňovým automatom a je skvelou voľbou pre zákazníka, ktorý nehľadá športové auto, no má rád istú výkonovú rezervu. Tú totiž aj „slabšie“ naladenie naftovej verzie 320d má a jazda s ňou je veľmi príjemná.

Dostatočná kultivovanosť, dynamika, odhlučnenie, ale aj výborná spotreba – týmito devízami sa môže novinka pochváliť. Za týždeň sme dosiahli spotrebu necelých sedem litrov a novú „trojku“ sme teda vôbec nešetrili. Absolvovali sme mestské „poskakovanie“ v kolónach, jazdy na krátku vzdialenosť, diaľnice, okresné cesty a výsledok je skutočne veľmi prijateľný. Mimo mesta sa potom dokážete bez problémov priblížiť spotrebe na úrovni piatich litrov. Model teda bude „doma“ najmä pri bežných jazdách a prekonávaní diaľničných kilometrov.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Ak by sme si však vyberali, siahli by sme zrejme práve po verzii 330i s benzínovým dvojlitrovým štvorvalcom s výkonom 190 kW. Krútiaci moment a automatická prevodovka boli rovnaké ako pri dieselovom variante, no celkový charakter vozidla nám ulahodil viac. Podpísal sa pod to aj športovo-ladený zvuk vychádzajúci zo spomínaných koncoviek výfuku, pričom v športovom režime dokáže zo seba vydať ešte viac decibelov a nejaké to bublanie. Nečakajte žiadne hlučné strieľanie, ale len decentný pritvrdený zvuk, ktorý nikoho nebude pohoršovať ani o tretej v noci pri parkovaní na sídlisku.

Spolu s vyšším výkonom potom skvele dotvorí atmosféru v kabíne a vodič si dokáže užiť aj poriadne ostrú jazdu v serpentínach. Využívanie potenciálu sa odzrkadlí na spotrebe, ktorá môže dosiahnuť pokojne aj 15 litrov na 100 kilometrov. V meste sa pri kontrole dostanete pod 10 litrov a mimo mesta aj na necelých sedem litrov. Priemer v našom prípade sa ustálil na hranici deväť litrov. K dispozícii je adaptívny podvozok a niekoľko voliteľných jazdných režimov, ktoré zmenia najmä správanie prevodovky a reakcie motora na stlačenie plynového pedála.

Režim EKO otupí auto a stlačí spotrebu na minimum, režim Sport zostrí vozidlo a pripraví ho na dosahovanie skvelých výkonov na cestách (viete si ho dokonca prispôsobovať pomocou centrálneho displeja), no a Comfort či dokonca Adaptive sa snažia „hrať na pohodlnú nôtu“. Adaptive pritom ešte reaguje na aktuálnu situáciu a dokáže sa plynulo „prispôsobovať“. Podvozok dobre tlmí nerovnosti, je skvele odhlučnený a pevný. V športovom režime môže na slovenských cestách až príliš kopírovať cestu, čo sa odrazí na zníženom komforte pasažierov. V každom prípade svoje určenie zvládne na jednotku a pekne vás podrží pri ostrej jazde v zákrutách. V komfortnom režime pritom ponúkne dostatočné pohodlie.

Prémiová cena

Suma, za ktorú si auto môžete kúpiť, nie je malá, no podľa nás adekvátna kvalite a schopnostiam modelu 330i. Ten totiž štartuje s cenou 43 200 eur a ak pripočítame mnohé príplatky či M Sport balík karosérie, dostaneme sa nad 69-tisíc eur. Siahli by sme po benzínovej verzii aj z dôvodu nižšej ceny (320d s cenou od 44 400 eur) a krajšieho charakteru vozidla.

Treba jedine počítať s vyššou spotrebou vozidla, inak prinesie mnohé výhody a potešenie pri jazde. Nová „trojka“ nás príjemne prekvapila už na prvých jazdách v Portugalsku a počas domácich testov svoje kvality potvrdila. BMW sa konečne vracia ku koreňom, ktoré z neho urobili to, čím je a my sme tomu radi.

BMW 330i
Počet valcov: 4
Objem motora (cm3): 1 998
Výkon (kW): 190
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 400/1 550 – 4 400
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,8 s
Prevodovka: 8-stupňová, automatická
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Batožinový priestor (l): 480
Cena modelu od: 43 200 ​