StoryEditor

Audi vyrobilo odvážne prémiové SUV. Dokonalé aj napriek tomu nie je

19.05.2019, 00:00
Ľudové auto? Zabudnite. Ak sa však chcete odlíšiť a potrpíte si na kvalitu, práve nová Q3 môže byť správna voľba. Pozreli sme sa na to, čo ponúkne.

Výrazná modelová ofenzíva, ktorú Audi aktuálne predvádza, zahŕňa aj veľmi obľúbený model Q3. Ten momentálne prichádza na Slovensko vo svojej v poradí druhej generácii, ktorá sa má zamerať aj na podstatne širšiu klientelu, vrátane rodín. Prispieť k tomu má veľkorysejší vnútorný priestor pre posádku a celkovo väčšie rozmery auta.

V minulosti sa modely prémiovej automobilky Audi radili skôr medzi tie nenápadnejšie, s jednoduchým a málo nápadným dizajnom, ktorý nikoho neurazil. Zároveň však ani nijako neprekvapoval a modely sa na cestách vo väčšine prípadov doslova stratili, výnimkou boli len špecialitky s poriadne dlhým príplatkovým zoznamom a podobne. Dnes je to inak a drvivá väčšina modelov z portfólia značky vymenila uhladený oblek za poriadne odvážne strihy, krivky či farby.

Svieži vzhľad poteší

Dynamická karoséria vychádza z bratislavskej vlajkovej lode menom Audi Q8. Podoba je jednoznačná najmä pri pohľade na prednú časť vozidla, kde našla svoje miesto charakteristická veľká maska chladiča či úzke a skvele svietiace príplatkové Matrix LED svetlá s dynamickými smerovkami vpredu i vzadu.

Čerešničkou na torte vo vzhľade je následne príplatkový vizuálny balík S-line, ktorý dopĺňa našu výbavu Advanced a prináša lakované športovejšie nárazníky, prípadne voliteľné 19-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny. Pri víkendovom fotení auta sme dokonca započuli reakcie okoloidúcich cyklistov, ktorí hovorili: „Aha, aká pekná Audina.“ Popravde, s týmito slovami môžeme do bodky súhlasiť. Automobilke sa podarilo pekne osviežiť vzhľad svojich modelov a nová Q3 nie je výnimkou.

Okrem toho, ako sme spomínali, model medzigeneračne mierne narástol a prináša tak v spolupráci s dobre riešeným vnútorným obložením aj priestrannejšiu kabínu. Nastupovanie do auta je skutočne pohodlné, takže s ním nebudú mať problém ani starší ľudia. Keď už sa vďaka elektricky nastaviteľným pohodlným sedadlám v kombinácii kože a látky usadíte, doslova vám ukradne zrak palubná doska. Obsahuje množstvo ostrých hrán, liniek, dekorácií a zároveň je stále používateľsky prívetivá a funkčná.

Zaujímavým detailom je následne oranžový pás čalúnený brúsenou kožou, ktorý príjemne obohatí celkový dizajn interiéru. Stredový dotykový displej infotainmentu je šikovne mierne otočený na vodiča, čím je zabezpečená dobrá viditeľnosť aj pri ostrom slnku a tiež jednoduchšie ovládanie. Grafika je už asi tradične na veľmi dobrej úrovni, rovnako ako reakcie na dotyk či pripájanie smartfónu pomocou rozhrania Bluetooth. Slová o dobrom grafickom spracovaní platia taktiež pri digitálnom prístrojovom štíte, ktorý nájdeme priamo pred vodičom a ktorý nahrádza klasické analógové budíky. Vodič si tu vie skvele prispôsobiť zobrazenie jednotlivých informácií, prípadne si zvoliť zobrazenie navigácie v podstate na celú veľkosť tejto obrazovky. Na stredovom displeji si potom môžete pokojne nechať zobrazenú ponuku hudby.

HN/Radoslav Petrík

​​Do rúk skvele padne kožený športovo-rezaný volant S-line, ktorý patrí spolu s pohodlnými sedadlami, hliníkovými pedálmi, čiernym stropom, nástupnými lištami s nápisom S do príplatkového dizajnového balíka S-line. Kabína má spracovanie na vysokej úrovni, hoci kde-tu sa nájdu aj lacno vyzerajúce tvrdé plasty. Vyzdvihnúť môžeme klasické ovládanie klimatizácie s hardvérovými otočnými tlačidlami, ktoré sú z nášho pohľadu praktickejšie a vodič ich vie ovládať intuitívne. Platí to aj pre ďalšie tlačidlá ako vypínanie štart-stop systému, parkovacích senzorov či stabilizačného systému.

Odkladacích priestorov je tu dostatok – ak vám nebudú stačiť úložné miesta na stredovom tuneli, zvoliť môžete priestory vo dverách, skrinke pred spolujazdcom alebo stredovej lakťovej opierke. Nechýba pritom ani bezdrôtové nabíjanie vášho smartfónu, ak takúto funkciu, samozrejme, podporuje. Vďaka väčším rozmerom a lepšiemu usporiadaniu interiéru je v kabíne viac miesta, než to bolo v predchádzajúcej generácii Audi Q3.

Prední pasažieri nebudú mať žiadne výhrady a sťažnosti nebudete počuť ani od cestujúcich na zadných posuvných sedadlách. Miesta je dostatok na nohy i hlavu, avšak stredné zadné sedadlo bude skôr núdzové – to už je akási tradícia pri väčšine modelov rôznych značiek. Štvorčlenná posádka sa usadí veľmi pohodlne a bez problémov bude môcť absolvovať aj cestu na letnú dovolenku. Vtedy určite ocenia dostatočný 530-litrový batožinový priestor.

Dynamický, no nie bezchybný

Pod kapotou v našom prípade pracoval vrcholný dvojlitrový benzínový prepĺňaný motor s výkonom 169 kW (230 koní) a spojený bol so sedemstupňovou automatickou prevodovkou S tronic. Agregát má dostatok síl, popravde, možno až s veľkou rezervou. Veď na stovku dokáže aj vďaka pohonu všetkých kolies quattro zrýchliť už za 6,3 sekundy, čo je na SUV tejto kategórie pekná hodnota. Nad päťtisíc otáčok dokonca prichádza pomerne športovo ladený zvuk motora, ktorý dotvára slušný záťah vpred.

Dynamická jazda teda nebude pri motorizácii 45 TFSI žiadny problém, jediná výčitka smeruje na reakciu motora na stlačenie plynového pedála. Je to rovnaký problém ako pri modeli Q8 či A6, ktoré nedávno prešli našimi rukami. Jednoducho, môžete napočítať aj dve sekundy počas „reakcie“ pohonného ústrojenstva. Nemusí to nijako prekážať, ak si na takéto správanie auta zvyknete a budete s ním vopred rátať (zrejme dôsledok emisných noriem). Pre nováčikov za volantom modelu to však môže byť aj pomerne nebezpečné v situáciách, keď chcete razantne akcelerovať (predbiehanie, kritická situácia...). Problém dokáže do istej miery riešiť športový režim alebo dostupné manuálne radenie pádlami pod volantom.

Pri aute s hmotnosťou takmer 1,7 tony, výkonným dvojlitrovým benziniakom a pohonom všetkých kolies je nutné počítať s vyššou spotrebou. Na diaľnici sa zobrazí hodnota zhruba deväť litrov na sto kilometrov, v meste počítajte s desiatimi a viac litrami a ak využijete potenciál motora, potom sa na palubnom počítači objaví pokojne aj číslo 14 a viac litrov. Mimo mesta, pri ustálenej rýchlosti na tempomate, potom dokážete stlačiť apetít aj na asi sedem litrov. Sedemstupňový automat radí skôr na spotrebu a o jeho práci pri bežnej jazde v podstate ani neviete – radenie je veľmi hladké.

HN/Radoslav Petrík

​Prítomný je i mild-hybridný systém rekuperácie s pridávaním 60 Nm sily, no jeho prácu sme rušivo absolútne nevnímali a nástup nepostrehli. K dispozícii je v novinke aj volič jazdných režimov Audi Drive Select, kde si vie vodič vyberať spomedzi ekonomického, komfortného, športového či offroadového. V ekonomickom režime začína auto po uvoľnení plynového pedála „plachtiť“, no ani to neprispelo k výrazne nižšej spotrebe paliva. Športový režim prinesie následne lepšie reakcie motora, prevodovka drží vyššie otáčky a mierne stuhne i riadenie.

Hoci je v ponuke aj režim do terénu, zrejme len veľmi malé percento ľudí bude pravidelnejšie využívať novú Audi Q3 v takýchto podmienkach – auto nemá práve veľkú svetlú výšku a okrem toho je tiež pomerne drahé. Občasné výlety mimo spevnených ciest však zvládne aj za pomoci pohonu všetkých kolies so cťou. Offroadový špeciál však od novinky nečakajte. Hoci je tu prítomný i adaptívny podvozok, rozdiely v jednotlivých režimoch sú len minimálne.

To však neberte ako výčitku, skôr len skonštatovanie a doplnenie, že podvozok ponúka skutočne univerzálne vlastnosti. Je totiž dostatočne pevný aj na ostrejšie rezanie zákrut, ale zároveň poskytne slušný komfort aj na rozbitých slovenských cestách. Audi teda pri ladení našlo skutočne veľmi vydarený kompromis, ako skombinovať športové vlastnosti s pôžitkom a pohodlím z každodennej jazdy.

Technológie a prémiová cena

Samozrejmosťou sú pri modeloch Audi aj dostupné moderné a vyšperkované technológie. Napríklad asistent stráženie mŕtveho uhla vám dá vedieť o „zakrytom“ vozidle vedľa vás vkusným indikátorom na vnútornej strane spätných zrkadiel, systém udržiavania v jazdnom pruhu vás upozorní vibráciou volantu či červenou linkou na digitálnom prístrojovom štíte vtedy, ak prekročíte alebo sa na kritickú vzdialenosť priblížite k deliacim čiaram na ceste. V našej výbave však nechýbal ani dobre fungujúci adaptívny tempomat s udržiavaním odstupu, čítanie značiek a všeličo iné.

Celkovo ide o veľmi dobré, kvalitné a dostatočne výkonné kompaktné SUV, ktoré si nepochybne nájde množstvo nových majiteľov. Zvláda dynamickú, ale aj bežnú jazdu na dlhé vzdialenosti, dokáže ponúknuť dostatok miesta aj pre rodinu, poskytne komfort a zároveň istotu v riadení, no má svoje malé chybičky. Tie však vysoko prevyšujú klady, pričom automobilka si je kvalít tohto auta vedomá a nechá si za ne slušne zaplatiť.

HN/Radoslav Petrík

​Prémiové SUV totiž v našej motorizácii a výbave začína na sume 44 450 eur, za oranžové lakovanie si priplatíte ďalšie takmer štyri stovky, za disky je to zhruba 1 100 eur, balík S-line v interiéri vás bude stáť približne 1 500 eur, navigačný systém s 10,1-palcovým displejom má cenovku 2 441 eur, podvozok s reguláciou tuhosti tlmičov a výberom režimov stojí 1 327 eur a napríklad svetlomety či strešné okno vás vyjde na 1 788 a 1 473 eur. Euro k euru a celková cena modelu s ďalšími príplatkovými prvkami je v závere 67 440 eur.

Tu si jednoducho priplatíte za množstvo vecí a vo výsledku vám vyjde skutočne luxusná cena. Záverečné slovo? Ak máte financie, pokojne si novú Audi Q3 (aj vo výbave a motorizácii 45 TFSI) kúpte – je to skvelé menšie SUV s dobrými jazdnými vlastnosťami či komfortom pri jazde. Drobnosti autu určite odpustíte.

Audi Q3 45 TFSI
Počet valcov: 4
Objem motora (cm3): 1 984
Výkon (kW): 169
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 350/1 500 – 4 400
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 6,3 s
Prevodovka: 7-stupňová, automatická S tronic
Maximálna rýchlosť (km/h): 233
Cena modelu od: 44 450

menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 08:59