StoryEditor

Audi má v ponuke poriadne luxusnú "kabelku". Prekvapila spotrebou aj priestorom

12.05.2019, 17:10
Vyzerá podstatne lepšie a má ambície štýlovo vás prepraviť pokojne aj na dovolenku k moru niekoľko stoviek či tisíc kilometrov. Aké je "malé" Audi A1?

Audi aj naďalej plynulo pokračuje vo svojej modelovej ofenzíve a len nedávno uviedla automobilka na trh úplne novú, v poradí už druhú generáciu svojho najmenšieho dostupného modelu. Audi A1 prvej generácie bolo pre mnohých akousi vstupnou bránou do sveta automobilky z Ingolstadtu, keďže sa tejto nemeckej prémiovke podarilo pritiahnuť a osloviť úplne novú klientelu.

Rovnaký cieľ má pred sebou zrejme aj súčasná novinka, ktorá zameria svoj radar najmä na mladých zákazníkov s pomerne plnou peňaženkou. Malá „kabelka“ od Audi medzigeneračne nielen vyzerá podstatne lepšie než predchodca, ale pribudli aj nejaké milimetre v jej celkových rozmeroch. Na dĺžku totiž po novom meria 4 030 milimetrov (o 56 milimetrov viac), rozšírila sa na 1 740 milimetrov (o 34 milimetrov) a klesla o 13 milimetrov (1 433 milimetrov).

​Rázvor náprav je pritom 2 563 milimetrov a model vďaka týmto parametrom naznačuje nielen športovejšie jazdné vlastnosti, ale i priestrannejší interiér. Ako je to v skutočnosti? A ako novinka jazdí? Na všetko sa pokúsime odpovedať v nasledujúcich riadkoch.

Bláznivý dizajn zaujme

Novinka na seba nepochybne upúta, najmä v našom vyhotovení, už na prvý letmý pohľad. Športový balík S-line s dynamicky tvarovanými nárazníkmi, krikľavá žltá farba s čiernymi doplnkami a mnohé ostré hrany z nej robia skutočne atraktívny model na akýchkoľvek cestách. Okrem toho je tu aj jeden prvok, ktorý vzbudí u mnohých motoristických fanúšikov ešte väčšie emócie – nad predný nárazník sa totiž dostali prieduchy, odkazujúce na legendárne Audi Sport quattro. Mierne sklamanie však príde v momente, keď zistíte, že tieto otvory sú zaslepené a nemajú v postate žiadnu funkciu.

Vzhľadu sa napokon nedá vyčítať nič, nová A1 je svieža a osobne sa nám skutočne veľmi páči. Celkový dojem dotvárajú ešte štýlové 18-palcové disky Rotor, za ktoré si značka účtuje príplatok 2 161 eur. Neskôr pochopíte, že by sme sa ich na úkor vzhľadu radšej vzdali. Ak sme spomínali, že novinka je do istej miery kontroverzná, tak je to práve interiérom. Podľa vzoru väčších súrodencov tu nájdeme digitálny prístrojový štít pred vodičom s dobrým grafickým spracovaním a pomerne širokými možnosťami individualizácie zobrazenia informácií.

Členitú, zaujímavo spracovanú palubnú dosku z mäkčených plastov dopĺňa len jeden displej – zastávajúci funkcie infotainmentu. Aj v tomto prípade môžeme hovoriť o skvelej grafike a dobrých reakciách na dotyk. Pracovanie so systémom je pomerne jednoduché, intuitívne, takže si naň aj nový zákazník vcelku rýchlo zvykne. Oproti modelom z vyšších tried tu chýba displej pre nastavenie klimatizácie a ďalších drobností, avšak nevidíme to ako žiadnu veľkú nevýhodu. Stále totiž platí, že mnohí zákazníci a vodiči volia radšej klasické hardvérové tlačidlá, s ktorými si jednoduchšie nastavia napríklad požadovanú teplotu kúrenia, intenzitu fúkania a podobne.

Mierne nás zamrzela rozsiahlejšia prítomnosť tvrdých plastov, ktoré nájdeme napríklad na dverách, stredovom tuneli či niektorých častiach palubnej dosky. Hoci má byť model A1 „vstupnou bránou“ do sveta štyroch kruhov, kvôli svojej predajnej cene by si už aj tento model zaslúžil lepšie materiály na týchto miestach. Z celkového pocitu v kabíne to však nijako výrazne neuberá, stále sa tu cítite príjemne komfortne a „prémiovo“.

HN/Radoslav Petrík

​Sedeli sme v skvelých kožených športovo-tvarovaných sedadlách S-line, ktoré sú dostatočne komfortné aj na dlhšiu jazdu, a zároveň vás pri mierne dynamickej jazde dokážu dostatočne podržať. Auto (minimálne v našej konfigurácii a motorizácii) na nejakú výrazne dynamickú jazdu s pištiacimi pneumatikami nie je. Do rúk pekne padne športový multifunkčný volant, pomocou ktorého viete jednoducho ovládať nielen audio, ale tiež digitálny prístrojový štít.

Priestoru je tu dostatok a celkom pohodlne sa v kabíne usadia štyri dospelé osoby. Určenie výhradne do mesta teda nie je úplne korektné a novinka má nepochybne ambície vydať sa aj na podstatne dlhšie cesty. Okrem toho je k dispozícii 335-litrový batožinový priestor s nízkou nakladacou hranou a hluk sa do kabíny dostáva aj na diaľnici len v rozumnej miere.

Trojliter a šesť valcov? Zabudnite
Presne tak. Veľa okoloidúcich, ktorí sa o nové Audi A1 zaujímali a vypytovali sa nás na detaily, si pri pohľade na označenie 30 TFSI na zadnej časti auta pomyslelo svoje. O to viac zostali prekvapení, keď sme im povedali, že nejde o žiadny trojlitrový benzínový šesťvalec, ale o trojvalcový litrový agregát. Audi nedávno zmenilo označovanie svojich motorizácií a mnohí si na nové číslovanie ešte nezvykli alebo mu nerozumejú. Hoci auto na prvý pohľad vyzerá športovo a agresívne, pod kapotou pracuje v našom prípade len 116 koní (85 kW).

To je z nášho pohľadu tak akurát, pri bežnej jazde sme totiž nepociťovali žiadny deficit výkonu. Ak si však radi užívate ostrú jazdu, zvoľte radšej výkonnejšie verzie. Trojvalec svoj charakter jednoducho nezaprie a prejaví sa najmä vo vyšších otáčkach. Vtedy budete počuť typický klepot a mierne vibrácie. Na obranu – Audi sa podarilo veľmi dobre motor odhlučniť a priniesť tak väčší komfort pasažierom aj pri tejto motorizácii.

HN/Radoslav Petrík

​Agregát bol spojený s automatickou sedemstupňovou prevodovkou S tronic a ako pri iných modeloch, aj v tomto prípade motor pomerne dosť podtáčala. Vďaka možnosti voliť jazdný režim, najmä teda športový, sa viete tohto zlozvyku prevodovky do istej miery zbaviť. Následne je auto skutočne svižné a v meste (auto už bude asi navždy zaškatuľkované ako kabelka do mesta) vás bude jazda nesmierne baviť. Musíme pritom dodať, že novinka sa nestratí ani na diaľnici, „okreskách“ či jazdách na dovolenku k moru.

Poteší peknou spotrebou, veď počas týždňa sme sa priemerne ustálili na hodnote zhruba 6,3 litra na sto kilometrov. Na diaľnici si kompakt odpil z nádrže približne šesť litrov, v meste stúpol apetít na sedem litrov a mimo mesta sme sa dokázali dostať na niečo málo nad päť litrov. To sú slušné údaje na to, že v aute takmer nikdy nebol vodič osamote. Ako teda „luxusná kabelka“ jazdí? Môžeme povedať, že veľmi dobre. V každom prípade dojem z podvozka mierne kazili spomínané príplatkové 18-palcové disky s nízkym profilom pneumatiky.

Už tak pomerne tvrdší podvozok sa stal ešte tuhším, vinou čoho dostával vodič a v podstate aj celá posádka skutočne konkrétne informácie o každej nerovnosti na vozovke. Na kvalitných cestách si však užijete všetky kvality a prednosti tohto podvozka, pričom siahnuť na limit priľnavosti pneumatík vám dá skutočne zabrať. Auto v zákrutách drží ako pribité, len si na bežných slovenských cestách jednoducho musíte dávať pozor na výtlky či väčšie nerovnosti. V opačnom prípade budete dosť často meniť seknuté pneumatiky alebo dokonca disky.

Za odlišnosť sa platí
Na Audi A1 si spraví v konečnom dôsledku každý názor sám. Je však nepochybne štýlové, dizajnovo veľmi pekne zvládnuté a pohľady okoloidúcich určite priláka kdekoľvek. Interiér je pomerne priestranný, displeje majú aj v prípade tohto modelu skvelú grafiku, no a kvalitné materiály dopĺňajú, bohužiaľ, tvrdé plasty. Ak budete brať novinku ako auto do mesta, tak vám pokojne postačí aj slabší trojvalec. Ak chcete lepšiu dynamiku, zvoľte práve 85 kW litrový trojvalec, a ak hľadáte auto s potenciálom na ostrejšie jazdy, siahnite po iných motoroch (1,5-litrový alebo dvojlitrový benzín).

HN/Radoslav Petrík

​V základe je Audi A1 v cenníku od 18 700 eur s litrovým 70-kW motorom a päťstupňovým manuálom. Vrcholom je potom dvojliter s výkonom až 147 kW, sedemstupňovým automatom S tronic, výbavou S line a cenou 28 500 eur. Naša verzia štartovala na sume rovných 24-tisíc eur, čo nie je málo, a s príplatkami sa cena testovaného kúska dostala až na závratných 38-tisíc eur. To už je skutočne prémiová cena, ktorá nie je pre každého.

Audi A1 však zvolia najmä tí, ktorí sa chcú od okolitého stáda dostatočne odlíšiť a jazdiť v niečom, čo na cestách rozhodne nebude až také bežné. Pritom sa neboja si za túto odlišnosť priplatiť a môžeme povedať, že prvkov, za ktoré si pri nemeckej novinke viete priplatiť, je skutočne veľmi veľa.

Audi A1 30 TFSI S-line
Počet valcov: 3
Objem motora (cm3): 999
Výkon (kW): 85
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 200/2 000 – 3 500
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,4 s
Prevodovka: 7-stupňová, automatická S tronic
Maximálna rýchlosť (km/h): 203
Batožinový priestor (l): 335
Cena modelu od: 24-tisíc eur

menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
24. apríl 2024 01:33