Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.04.2019, 06:48

Škoda Scala poriadne potrápi konkurenciu. Prekvapila už po prvých kilometroch

Dlho očakávaná česká novinka je už k dispozícii aj na slovenskom trhu, no ešte tesne predtým sme si ju mohli vyskúšať v okolí chorvátskeho Splitu. Aká je?

Na slovenských cestách ho bežne stretávate, často prehliadnete a možno ani neviete, že tento model bol pre českú automobilku Škoda do istej miery veľmi kľúčový. Reč je o Škode Rapid, ktorá bola prvým počinom Slováka Jozefa Kabaňa v pozícii šéfdizajnéra značky a vylepšila aj predajné štatistiky spoločnosti. Premiéru zažili mnohé dizajnové riešenia či známe Simply Clever vychytávky (kôš vo dverách, škrabka na ľad,...), ktoré pri modeloch zostali zachované v podstate dodnes.

Od uvedenia v roku 2012 prešlo niekoľko rokov a rôznych vylepšení, cesta modelu Rapid (rovnako ako Rapid Spaceback) sa však končí. Priameho nástupcu s rovnakým menom sa síce dvojča Seatu Toledo nedočkalo, no jeho pozíciu obsadí rovnako „revolučná“ novinka v podobe modelu Škoda Scala.

​Jej názov hovorí za všetko – je prevzatý z latinčiny a v preklade znamená rebrík. Škoda sa teda snaží posunúť latku svojich modelov vyššie a po prvých skúsenostiach na dynamickej prezentácii v chorvátskom Splite môžeme povedať, že sa jej to so Scalou podarilo.

Nový dizajnový jazyk

Škoda vdýchla príchodom Scaly svojim modelom nový charakteristický dizajn s označením „Simply Surprising (jednoducho prekvapivé)“. V Európe totiž ako prvá nesie písomné označenie ŠKODA na piatych dverách, prepracovaný je celkový vzhľad a nový koncept nájdeme i v kabíne. Hoci sme ich funkčnosť v tme na prvých jazdách nevyskúšali, je dobré vedieť, že Scala bude môcť disponovať aj Full LED svetlometmi vpredu a vzadu.

Dynamické krivky následne podčiarkuje koncový strešný spojler, tvarovaná kapota či príplatkové predĺžené sklo piatych dverí, ktoré poznáme z odchádzajúceho Rapidu Spaceback. Na ceste pôsobí novinka stabilným a širokým dojmom, pričom svojimi tvarmi a dynamickými smerovkami pritiahne nejedno zvedavé oko okoloidúcich.

Prísť má dokonca stvárnenie Monte Carlo, ktoré ešte umocní vzhľad karosérie a niečo sa šušká aj o verzii RS. Scale by sa športová alternatíva nepochybne hodila, no dizajnovému smeru dávame aj tak palec hore. Najmä v bielej úprave s panoramatickým strešným oknom a bielym/krémovým čalúnením interiéru vyzerá viac než dobre. Okrem toho sú však v zozname aj ďalšie farebné varianty karosérie (12 lakov) či interiéru.

Priestrannosť

Škoda Scala je v podstate prvý model značky, ktorý stojí na novej koncernovej platforme MQB A0. Vďaka rázvoru náprav 2 649 milimetrov, dĺžke 4 362 milimetrov a šírke 1 793 milimetrov poskytuje pasažierom v kabíne dostatok miesta vpredu aj vzadu. Novinkou je digitálny prístrojový štít pred vodičom, ktorý si môžete jednoducho prispôsobovať a vyberať si z piatich základných štýlov zobrazenia. Dizajn je minimalistický, prehľadný a osobne sa nám páči. Ovládanie možno riešiť pomocou pohodlného multifunkčného volantu.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Centrálnu časť palubnej dosky, ktorá mimochodom „hostí“ z veľkej časti mäkčené materiály, obsadil novo vypracovaný dotykový displej infotainmentu. V ponuke sú tri systémy (6,5 až 9,2-palcová uhlopriečka) – Swing, Bolero, Amundsen. V našom prípade išlo vždy o vrcholnú verziu Amundsen, ktorá už nemá nijaké hardvérové ovládače a všetko sa rieši dotykom. Výhľad máte veľmi dobrý a sedíte pritom v pohodlných sedadlách, ktoré môžu byť za príplatok dokonca športové so zabudovanou opierkou hlavy.

Aj v tom prípade však poskytnú dostatok komfortu aj na dlhých cestách. Oproti Rapidu, ktorý bol zameraný na „ľudové“ riešenia a šetrenie, je v Scale spracovanie na podstatne vyššej úrovni. V kabíne stále nájdete aj zastúpenie tvrdých plastov, ktoré však do veľkej miery dopĺňajú i mäkčené materiály. Výčitka smeruje k panelu klimatizácie, ktorý neobsahuje volič intenzity fúkania a ani určenie smeru – tieto funkcie si nastavujete výhradne cez dotykový displej, čo nepovažujeme za úplne šťastné riešenie.

Nová platforma, ktorú predĺžili v podstate na maximum, poskytne možnosť osadiť mnohé moderné systémy a zabezpečiť veľkorysú priestrannosť. Predné sedadlo je nastavené na 180 centimetrov vysokého človeka, ktorý sa však komfortne usadí aj na zadné sedadlá. Miesto pred kolenami a nad hlavou je dostatočné. Využiť sa dá 467 litrový batožinový priestor s pomerne nízkou nakladacou hranou a množstvom Simply Clever prvkov (háčiky, sieťka na plošinke v kufri, 12 V zásuvka). Okrem nich nechýba ani škrabka v kryte palivovej nádrže a zabudovaný „lievik“ na nádržke na kvapalinu do ostrekovačov.

Výhradne spoločnosť turba

Na začiatku sa nám podarilo jazdiť nielen so silnejším benzínovým litrovým trojvalcom TSI s výkonom 85 kW (115 koní) a krútiacim momentom 200 Nm, ale aj s 1,5-litrovým TSI motorom poskytujúcim výkon 110 kW (150 koní) a krútiaci moment 250 Nm. V ponuke je aj 1,6-litrový naftový TDI agregát a neskôr v roku 2019 pribudne slabšie naladený benzínový trojvalec či litrový G-TEC motor spaľujúci CNG.

Z testovaných motorizácií predpokladáme, že mnohí Slováci siahnu práve po výkonnejšom trojvalci. Má veľmi dobré odhlučnenie, necítiť výrazné vibrácie či charakteristický zvuk, má náramnú chuť smerovať do otáčok a nesklame ani jeho dynamika. Na bežnú jazdu je skutočne postačujúci, pričom vás poteší aj jeho spotreba v priemere aj pod šesť litrov. Nemá problém naberať tempo a rozhodne nebudete prekážkou ani na diaľnici.

Kombinovaný bol so šesťstupňovým manuálom, ktorého radenie je lepšie než pri Rapide a vďaka naladeniu spojky nie je dosiahnutie plynulého rozjazdu problémom. Ak preferujete vyšší výkon a aj väčší objem motora, dobrou voľbou môže byť aj „jednapäťka“. Síl má viac, spotrebu len o niečo vyššiu než spomínaný trojvalec a spolu so sedemstupňovým DSG automatom nesklame. Ten radí jednotlivé prevodové stupne jemne a tiež pomerne rýchlo smerom nahor.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Veľkým prekvapením bol však podvozok novinky. Náš príplatkový podvozok je dokonca znížený o 15 milimetrov a už štandardne tuhší. Jeho tvrdosť môžu ovplyvniť príplatkové elektromagnetické ventily, čím viete umocniť športový alebo komfortný charakter tlmičov. Eliminujú tak náklony karosérie a zabezpečujú lepší ostrý prejazd zákrutou.

Viac nám však vyhovovalo bežné „komfortné“ naladenie, s ktorým je Scala na bežných cestách istejšia, dobre sedí v zákrutách a je schopná veľmi dobre filtrovať väčšinu nerovností. Nijaké výrazné zvuky sa do kabíny nedostávajú. Ak zvolíte základný nešportový podvozok, komfort bude ešte lepší.

Je otázne, či ostrejšie naladený, tvrdší a na ceste menej prispôsobiteľný režim zákazníci v konečnom výsledku využijú. Či ich zvolíte necháme na vás, my by sme zrejme siahli po klasike a priplatili si za niektoré z množstva bezpečnostných, asistenčných či komfortných prvkov. Na slovenské cesty a dosiahnutie ešte väčšieho komfortu si môžete objednať paket na zlé cesty – vyššia svetlá výška podvozka či dodatočná ochrana podvozkovej časti.

Moderné technológie

Scala sa vyznačuje aj tým, že prináša do ponuky svojich vozidiel tejto kategórie nové bezpečnostné a asistenčné systémy. Sledovanie mŕtveho uhla sa rozšírilo a je schopné zaberať až 70 metrov „za“ vozidlom. Pribudli dynamické smerové svetlá, adaptívny tempomat s udržiavaním odstupu až do 210 km/h, online konektivita vďaka eSIM a LTE pripojeniu, asistent udržiavania v pruhu, parkovací asistent a mnoho ďalšieho.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Cena modelu sa začína na 13 490 eur, pričom získate slabší litrový trojvalec a manuálnu šesťstupňovú prevodovku s výbavou Active. Na úvod je však novinka dostupná od strednej výbavy Ambition s výkonnejším litrovým trojvalcom od 16 230 eur. Najvyššia výbava Style začína na sume 18 030 eur.

Vďaka skvelým jazdným vlastnostiam, priestrannosti, prijateľnej cene a bohatej výbave, ktorú si môžete rozšíriť o moderné asistenčné, komfortné i bezpečnostné prvky, má Škoda Scala šancu svojím príchodom potrápiť ostatných zástupcov triedy a stať sa obľúbeným kompaktom medzi konkurentmi ako Peugeot 308, Mazda 3, Hyundai i30, Opel Astra, Kia Ceed či dokonca siahnuť na Volkswagen Golf. Už teraz sa tešíme na podrobný domáci redakčný test.