Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.04.2019, 18:07

Konečne sme našli kráľa svojej triedy. V rukáve má niekoľko tromfov

Mercedes konečne priniesol do modelu X vytúžený naftový šesťvalec, ktorý v podstate od základu mení charakter novinky. Ak zvoliť "Xko", tak jedine vo vrcholnej verzii 350d.

Konečne sme našli kráľa svojej triedy. V rukáve má niekoľko tromfov
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Pikapy sú nepochybne najpopulárnejšie najmä za veľkou mlákou, kde zastávajú tento segment mohutné plnokrvné stroje, ktoré majú vo svojich útrobách extrémne výkonné a objemné agregáty. To v Európe nehrozí, určite nie teraz, v dobe prísnych emisných noriem a neustáleho "downsizingu" - čiže znižovania objemov motorov. Rovnako u nás nie sú ani natoľko obľúbené, jednoducho si tu nenájdu až také rozšírené využitie.

No aj napriek tomu ich na cestách stretnúť môžeme a okrem toho, sa do tejto vody nečakane nedávno pustila i nemecká prémiová značka Mercedes-Benz. Model spadajúci do novej triedy X však získal na úvod "len" štvorvalcový motor a celkovo nebol model až taký Mercedes, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

​Vývoj totiž prebiehal v spolupráci s koncernom Renault-Nissan a nie je žiadnym tajomstvom, že mnoho riešení si "iksko" prebralo z obľúbenej Navary od Nissanu. To sa však s príchodom tejto novinky X350d mení - takto totiž vyzerá skutočný prémiový pikap od Mercedesu.

Dizajn rovnaký, technika nová

Vzhľad už opisovať nebudeme, každý máme oči a okrem toho, len nedávno našimi rukami prešiel rovnaký model triedy X od Mercedesu, akurát s motorizáciou 250d. V podstate sa veľa nezmenilo, stále platí, že v interiéri sú kvalitné materiály a jemné vrásky nám robila len nevzhľadná páka automatu či málo úložných priestorov na drobnosti ako napríklad mobil.

Okrem toho tu však nájdeme prepracovanú palubnú dosku, príjemný multifunkčný volant, rozmerný displej v jej centre s jednoduchým a rýchlym ovládaním pomocou otočného voliča na stredovom tuneli, prípadne stoja za zmienku tiež skutočne pohodlné sedadlá s koženým čalúnením a dostatočným bočným vedením. Ono, pri tomto modeli určite nebudete rezať zákruty ako závodník, no je dobré vedieť, že pri rýchlejšom prejazde "nevypadnete zo sedadla". Pritom vás nesklamú ani pri dlhších jazdách po diaľnici, v tom pikap od Mercedesu mimochodom exceluje.

V našom prípade bola korba zakrytá a uzamykateľná, čo nám príde ako praktickejšia voľba - najmä vtedy, ak plánujete model využívať častejšie aj v meste. Pokojne sa sem však zmestí i klasická europaleta, obmedzenie platí len na výšku nákladu. Ani nakladacia hrana nie je extrémne vysoká, no je potrebné počítať, že tak praktické nakladanie ako v prípade mestských hatchbackov to nebude. To na druhú stranu nie je žiadna výčitka, pri pikapoch s tým nemožno rátať.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Pozornosť pri našom testovacom kúsku priťahovala nápadná dizajnová fólia, ktorá okoliu ihneď prezrádzala, o akého kráľa ide. V opačnom prípade by spoznali vrcholná model len podľa 350d označenia na dverách korby.

Ešte by sme dodali, že nášľapy na bočných stranách novinky by sme pri konfigurácii vynechali. Auto nie je až tak vysoké, aby ste ich nevyhnutne potrebovali a na druhú stranu vás môžu v teréne skôr obmedzovať a pri vystupovaní si pri ich prekročení ľahko ušpiníte oblečenie. 

Konečne, šesťvalec

To, čo robí z Mercedesu-Benz triedy X kráľa vo svojej triede (pikapov) je pohonné ústrojenstvo a celkové vyladenie auta. Spracovanie, použité materiály a dizajn exteriéru i interiéru je jedna vec, avšak pod kapotu sa konečne dostalo dielo samotnej automobilky. Ide o trojlitrový naftový šesťvalec s výkonom 190 kW a krútiacim momentom 550 Nm. Okrem toho je tu permanentný pohon všetkých kolies a spoluprácu s agregátom zaobstaráva sedemstupňová automatická prevodovka. 

Model vďaka novému motoru získal chýbajúci charakter, chýbajúci výkon a tiež prejav. Hoci odhlučnenie je v interiéri veľmi dobré a to aj pri vysokých rýchlostiach na diaľnici (140-150 km/h), je potrebné počítať najmä pri studenom motore s hlučnejším prejavom než pri bežných osobných vozidlách značky.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Možno to niekoho prekvapí, ale je to v podstate bežná vec - agregát je naladený na pracovnú nôtu a nám sa jeho hrubý prejav páčil. Dotváral tak skvelý pocit z jazdy týmto offroadom. Automatická prevodovka radí jemne, prevody sú trochu dlhšie a aj napriek váhy či zameraniu dokáže X350d zrýchľovať naozaj prekvapivo rýchlo. Dynamickejšia jazda či predbiehanie zvládnete takzvane "s prstom v nose".

Ani spotreba nie je nijak zarážajúca. Pri bežnej jazde zvládnete priemer stlačiť aj na necelých deväť litrov na sto kilometrov. Na diaľnici je potrebné počítať asi s 11 litrami na sto kilometrov a pri krátkych mestských presunoch či zápchach sa apetít zvýši na 15 až 18 litrov na sto kilometrov. Pri tomto type a taktiež výkone motora ide o dobré výsledky.

Pohodlie kdekoľvek

Medzi výhody práve Mercedesu X350d patrí pohodlie, ktoré dokáže zabezpečiť posádke skutočne kdekoľvek. Ak jazdí vodič osamote, na niektorých nerovnostiach môže novinka mierne "poskakovať" (je to lepšie než pri konkurencii), ak však auto naložíte mierne naložíte, komfort podvozka sa výrazne zlepší. Problémy nemá "Xko" ani pri jazde na diaľnici, kde napríklad Ford Ranger či Renault Alaskan pri rýchlosti asi 140-150 kilometrov za hodinu nervózne vibrovali a človek z nich nemal úplne pocit istoty.

Vďaka vysokej svetlej výške nie je problémom ani terén, kde sa pikap od Mercedesu cíti "ako doma". V prechode mu pomáha brodivosť až do 60 centimetrov, uzávierka diferenciálu, spomínaný permanentný pohon všetkých štyroch kolies či redukcia. Hoci sme sa snažili, v okolitom teréne sme ho "na lopatky" nedokázali dostať a to sme vo väčšine prípadov ani nemuseli výrazne zasahovať do správania techniky. Obmedzením môžu byť občas len napríklad pneumatiky, ak to myslíte s terénom vážne, je potrebné zamyslieť sa nad vhodným obutím auta.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Mercedes-Benz triedy X 350d je spolu s Volkswagenom Amarok najsilnejším pikapom momentálne ponúkaným v Európe. "Xko" dostalo s príchodom šesťvalca chýbajúcu štipku korenia, ktorá mu pri slabšom štvorvalci chýbala. Okrem toho sa výrazne zlepšil prejav auta, vyladenejší podvozok následne zaobstará prvotriedne správanie na akomkoľvek podklade a rýchlosti, pričom permanentná štvorkolka s podporou redukcie či uzávierky diferenciálu zabezpečí vynikajúcu prechodnosť aj náročným terénom. 

Pre viac než dvoch cestujúcich to asi na dlhšiu jazdu nebude práve pohodlné (zadné sedadlá sú kolmejšie a jazda na nich nie je úplne komfortná pre dospelých), ale je potrebné počítať s tým, že stále ide o model zameraný na hrubú silu a pracovanie.

Síce je odetý do skvelého obleku vystlaného penou, nebojí sa ušpiniť sa od hlavy až po päty. Za nás má vrcholná motorizácia palec hore a nebojí sa povedať, že ide o korunovaného kráľa. Cena je viac než konkurencieschopná - začína na sume 36 990 eur.