Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
08.04.2019, 12:02

Vyskúšali sme jedno z najlepších áut sveta. Spôsobí závrat, ale aj odvezie rodinu

Neskutočná sila, ale aj praktickosť či bezproblémové každodenné využitie. Aké boli dni po boku extrémneho štvordverového kupé od Mercedesu?

Nemecký výrobca Mercedes-Benz ponúka vo svojom portfóliu auto azda pre každého záujemcu, ktorý hľadá prémiového štvorkolesového spoločníka. Od malých mestských modelov cez rodinné vozidlá a limuzíny až po športiaky či dokonca ťahače.

No a nedávno do sveta vypustila ostrá divízia Mercedes-AMG novinku, ktorá sa pokojne môže pýšiť nielen titulom najrýchlejšieho Mercedesu súčasnosti, ale nepochybne patrí tiež medzi vôbec najlepšie autá planéty. Reč je o modeli Mercedes-AMG GT 4 Door Coupé 63 S 4Matic+ a ak vás šokoval už len samotný dlhý názov, pri čítaní ďalších riadkov sa tento pocit bude zrejme čoraz viac stupňovať.

Zameranie na rodinu?

Značka už vo svojej ponuke má jeden model s označením GT, no ide o dvojdverový športový automobil, ktorý môžete získať dokonca aj ako roadster. Že nejde o práve praktické auto pre rodinu, zrejme došlo každému, jednoducho je to štýlovka, ktorú si užijete maximálne vo dvojici a najlepšie len v priebehu víkendu. Potom ho odparkujete do veľkej garáže svojej vilky, presadnete do „S-ka“ a svoje takpovediac pracovné dni prežijete práve v spoločnosti luxusnej limuzíny či napríklad obľúbeného SUV.

Nový automobil s prívlastkom 4 Door Coupé však tieto predpoklady mení a prináša akýsi balík „všetko v jednom“. Disponuje totiž paradoxne piatimi dverami (rátame sem aj batožinový priestor s otváraním v štýle liftback) a pokojne môže zastávať funkciu rodinného auta. Teda, ako sa to vezme, výkonom a prejavom auta môžete deti doslova vystrašiť. V každom prípade však ponúka veľa vnútorného miesta pre štyroch homologizovaných cestujúcich, pasažieri na zadnej dvojici sedadiel sa nebudú sťažovať na nedostatok priestoru pred nohami či na hlavu – možno pri veľmi nízkom nastavení predných sedadiel jedine na trošku obmedzené miesto na chodidlá.

Okrem toho môžete počas cestovania alebo nedeľných nákupov využiť dostatočne hlboký 461-litrový kufor, avšak pozor na výšku predmetov, smerom ku koncu auta totiž klesá strecha a s ňou ubúda tiež využiteľná výška batožinového priestoru. Kufor má tiež pomerne vyššiu nakladaciu hranu. Rodinné využitie je teda dostatočné a zadné sedadlá sú dokonca vybavené systémom ISOFIX na uchytenie detských sedačiek. Jediná výčitka tu smeruje na trošku horšie nastupovanie a vystupovanie zo zadnej časti.

Kvalitné materiály, špičkové športové AMG sedadlá s vynikajúcim bočným vedením, dvojica veľkých 12,3-palcových displejov v jednom vizuálnom celku a mohutná stredová konzola. Tá si, mimochodom, berie za vzor srdce tohto auta, a teda osemvalec v tvare do „véčka“, čo je možné vidieť v jeho vyhotovení. Zoskupuje všetky podstatné ovládače, ktoré vodič pri jazde potrebuje.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Dotyková plocha, ktorou je možné ovládať displej infotainmentu, nastavenie hlasitosti audia, dotykové tlačidlá pre vypnutie štart/stop systému, otváranie výfukových klapiek, volenie jazdných režimov, režimov prevodovky a tiež režimov adaptívnych tlmičov. Okrem toho, nechýba ani jednoduché vypnutie stabilizačného systému a, samozrejme, volič deväťstupňového automatu. Samostatnou kapitolou je vynikajúci multifunkčný volant, ktorého veniec je zo semišu a dokonale padne do ruky. Ovládanie obrazoviek a ďalších prvkov, ako napríklad adaptívneho tempomatu, je možné tlačidlami a aj pomocou malých dotykových plôch na volante. Zaujímavým detailom je potom logo Affalterbach na voliči prevodovky, sedadlách a rovnako aj osadenie hasiaceho prístroja pod sedadlo vodiča.

Všetko v jednom balení

Interiér je jedna vec, no prvý si na vozidle všimnete nepochybne jeho vonkajší vzhľad a môžeme vás ubezpečiť, že ten skutočne pritiahne všetky pohľady. Matné sivé spracovanie karosérie obohatil ešte úvodný balík Ediiton1, ktorý prináša aerodynamické prvky AMG, tmavé fólie na zadné okná, špecifický volant, karbónové prvky, kontrastné žlté bezpečnostné pásy či statické zadné krídlo – bežne totiž novinka disponuje výsuvným spojlerom.

Čerešničkou na torte sú následne až 21-palcové obrovské disky kolies AMG, spod ktorých vykúkajú keramické vŕtané brzdy AMG. K špičkovému dizajnu prispieva aj celkové riešenia karosérie – strecha sa smerom k zadnej časti zvažuje a nechýbajú ani bezrámové okná dverí. Prednú časť zdobí typická maska chladiča, prvotriedne zamračené Multibeam LED svetlomety a agresívny nárazník s mohutnými otvormi pre prívod vzduchu, ktoré azda nasávajú aj cyklistov pri cestách. V zadnej časti púta pozornosť okrem lesklého krídla aj výrazný difúzor a reálna štvorica koncoviek výfuku.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Oproti modelu CLS, s ktorým ho môžu mnohí porovnávať, je novinka dlhšia, širšia a kombinuje praktickosť s brutálnym výkonom. Auto jednoducho predstavuje jedinečné balenie všetko v jednom – okrem rodinných vlastností, keď sa dá pokojne využívať dennodenne na bežné jazdenie, sa vie vďaka otočnému voliču na volante či na stredovom tuneli premeniť na agresívnu beštiu. V našom prípade išlo o úplný vrchol ponuky s označením 63 S a ako sme spomínali, aj o vôbec najrýchlejší Mercedes súčasnosti.

Pod prednou kapotou je totiž uložený dvojicou turbodúchadiel prepĺňaný benzínový osemvalec s objemom štyroch litrov a výkonom až 470 kW (639 koní). Krútiaci moment pritom dosahuje hodnotu 900 Nm, jeho maximálna rýchlosť je stanovená na 315 kilometrov za hodinu a z nuly na stovku sa tento vyše dvojtonový rýchlik rozbehne aj vďaka pohonu všetkých kolies už za 3,2 sekundy. Tento pocit sa ťažko opisuje. Stroj totiž dokáže spôsobiť ľuďom pri využití Launch Controlu (najostrejší štart) dokonca výrazný závrat, no zároveň vyčariť široký úsmev na tvári v sprievode mohutných zvukových ovácií z koncoviek výfuku.

​Praskanie či bublanie je v prípade otvorených elektrických klapiek výfukového potrubia úplnou samozrejmosťou. Pri jazde, najmä v športových režimoch, nezaregistrujete žiadne oneskorené reakcie na stlačenie plynového pedála. Okrem toho, automatická deväťstupňová prevodovka výrazne kopne pri každom preradení v rýchlosti. Využiť môžete i skvelé pádla pod volantom pre manuálne radenie.

K dispozícii je však aj režim Individual, keď si môžete takmer všetky nastavenia vozidla prispôsobiť svojim potrebám. Chcete okamžité reakcie motora, pohodlný podvozok, hluk z výfukov a manuálne radenie prevodových stupňov? Alebo radšej poriadne tvrdé pruženie, jemnejšie reakcie motora bez zbytočného „prskania“ do výfuku a radenie necháte na automatiku? Žiadny problém, namixujte si svoj vlastný kokteil. Toto auto zvláda v podstate všetko a svojou existenciou zoskupuje hneď niekoľko druhov áut – trúfnuť si však nemôže len na terén, SUV to predsa len nie je.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Mimochodom, práca podvozku je aj napriek obrovským kolesám veľmi dobrá, najmä v komfortnom nastavení filtruje nerovnosti dobre. Možnosti zvoleného športového podvozku oceníte najmä na skutočne kvalitných cestách, ktorých, bohužiaľ, na Slovensku nie je veľa, a pri ostrých prejazdoch zákrut vás vynikajúco podrží.

Hluk sa do interiéru nedostáva takmer vôbec, a to ani pri rýchlych diaľničných presunoch, keď počuť jedine šum od valiacich sa zimných pneumatík. V bežnom využívaní je však model luxusným kupé a aj prevodovka radí tak, že o tom takmer neviete. Pri nízkom zaťažení je dokonca auto schopné vypnúť polovicu valcov a jazdiť tak len na štyri. Okrem toho vám budú robiť spoločnosť mnohé moderné asistenčné a bezpečnostné systémy.

Novodobý Batmobil

Hoci pri vozidle tohto typu je údaj spotreby potrebný asi tak, ako voziť drevo do lesa, pre kompletnosť informácií ho uviesť môžeme. Už vopred vás však upozorňujeme, že auto nie je žiadny eko priaznivec. Jeho priemerný apetít sa počas štvordňového testu zastavil na zhruba 12,5 litra na sto kilometrov. Mimo mesta sa s ľahkou nohou priblížite aj k číslu 10 – 11 litrov, avšak v meste je potrebné rátať s približne 20-litrovou spotrebou.

Samozrejme, ak budete naplno využívať potenciál vozidla, ani väčšia príplatková 80-litrová nádrž vám nebude na dlhší čas stačiť. Pracovníkov benzínových staníc tak budete poznať vo svojom okolí naozaj dobre, keďže v takomto prípade sa apetít zvýši pokojne aj na maximálnu zobrazovanú hodnotu – čiže vyše 30 litrov. Ako sme vraveli, kto si zaobstará auto v tejto motorizácii v základe za 142-tisíc eur, prípadne za 212 550 eur (náš prípad), tieto údaje nebude absolútne riešiť.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​A o tom ani v podstate tento automobil nemá byť. Je to všestranné vozidlo s neskutočným dizajnom exteriéru a interiéru, praktickými vlastnosťami aj na rodinné využitie a najmä je to ostré športové štvordverové kupé s ohromným jedinečným charakterom. Prináša vám radosť za volantom, mnohé zážitky, no zároveň treba upozorniť na fakt, že v rukách neskúsených vodičov to môže byť nebezpečná zbraň.

Takmer 640 koní už je skutočne veľká porcia výkonu a model vie pekne povykrúcať vďaka preferovanému pohonu zadnej nápravy, to dokonca aj napriek vyššej hmotnosti vozidla. Dokonca môžete aktivovať takzvaný Drift Mode, keď sa začne to pravé peklo určené výhradne pre ostrieľaných vodičov. Ono, chybu v tomto aute môžete urobiť len raz a bude mať pomerne vážne následky. Minimálne pre vašu peňaženku.

Avšak treba povedať, že Mercedes-AMG GT 4 Door Coupé je skvele ovládateľný luxusný kolos, ktorý si zamilujete pri akomkoľvek využívaní a budete ho chcieť už po niekoľkých prvých kilometroch vo svojej garáži. Sám som rovnaký prípad, poprosím teda jeden kus v rovnakej matnej sivej farbe. Len čo tá cena?

Mercedes-AMG GT 4 Door Coupé 63 S 4Matic+
Počet valcov: 8
Objem motora (cm3): 3 982
Výkon (kW): 470
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 900/2 500 – 4 500
Pohon: všetky kolesá 4Matic+
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,2 s
Prevodovka: 9-stupňová, automatická
Maximálna rýchlosť (km/h): 315
Cena modelu od: 142 300 eur