Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.03.2019, 18:03

Otestovali sme vôbec najsilnejšie české auto. Vyrába ho úplne nová značka

Transformers? Logo na tomto SUV možno mnohí nebudú vôbec poznať, no označuje jedinečné SUV, ktoré v podstate nemá konkurenciu. Aká je Cupra Ateca?

Športové modely Seatu majú bohatú históriu a nová značka Cupra teda má na čom stavať. Áno, známu športovú divíziu, spájajúcu označenie CUP (pohár) RA (pretekanie), sa rozhodla španielska automobilka osamostatniť a má s ňou veľké plány. V budúcnosti sa dočkáme aj vlastného modelu Cupra či ostrého Leonu.

Paradoxom však je, že teraz samostatná športová značka Cupra predstavila ako svoj prvý model práve SUV. No, trend dnešnej doby je jasný a výrobcovia sa mu musia jednoducho prispôsobovať. Nie je to však žiadna výčitka, novinka prekvapila a je v súčasnosti najsilnejším sériovým autom vyrábaným v Česku. Ale poďme na to pekne po poriadku.

Aká teda je?

Cupra zvolila pre svoj prvý počin „základy“ modelu Seat Ateca. Ide o súrodenca Škody Karoq, pričom sa taktiež vyrába u našich susedov. Rovnako to platí aj pre ostrú verziu Cupra Ateca, ktorá už na prvý pohľad zaujme svojimi dynamickými krivkami.

Karosériu totiž v športovej dielni doplnili o predný podnárazník s veľkým nápisom CUPRA, pribudlo charakteristické bronzové logo značky, 19-palcové disky s bronzovým dizajnom, príplatkové špičkové Brembo brzdy a v zadnej časti potom púta pozornosť difúzor či štvorica koncoviek výfuku.

Mimochodom, všetky sú funkčné a v najostrejšom jazdnom režime dokážu zahrať veľmi peknú muziku. Mohlo by sa zdať, že s naším sivým lakovaním to bude na parkoviskách len ďalšie prehliadnuteľné SUV. Opak je však pravdou a stalo sa nám hneď niekoľkokrát, že si zaparkované auto prišli ľudia obzerať či pýtať sa na detaily.

V interiéri už to také svieže nie je a osobne nám tu chýbali nejaké dizajnové výstrelky. Všetko je až príliš konzervatívne a nájdeme tu len pomerne málo rozdielov oproti Seatu Ateca. Je ním logo na multifunkčnom volante, volič jazdných režimov (Comfort, Sport, Cupra, Individual, Offroad, Snow) a pohodlné športové sedadlá s nápisom CUPRA.

​Tie majú vcelku dobré bočné vedenie, ktoré vás aj pri ostrých prejazdoch zákrutami dokáže podržať. Zároveň však ponúkajú aj dostatok pohodlia na bežné jazdenie či absolvovanie dlhých diaľničných kilometrov. Pred vodičom zastáva miesto plne digitálny prístrojový štít, ktorý disponuje hneď niekoľkými možnosťami zobrazenia a nemáme mu v podstate čo vyčítať, niektoré dizajny mohli byť možno prehľadnejšie.

Trochu „staro“ vyzerajúci displej infotainmentu v strede už má tradičný systém od Seatu, ktorý je rýchly a dostatočne intuitívny pre nových zákazníkov. Ateca má dostatok miesta vpredu, ako aj vzadu a okrem toho sa môže majiteľ tešiť zo 485-litrového kufra. Praktickosť teda zostala zachovaná.

Dve tváre

Áno, ak nebudete siahať na volič jazdných režimov a ponecháte auto v komfortnom prevedení, je takmer na nerozoznanie od svojho „obyčajného“ Seat súrodenca. Podvozok s adaptívnym pružením pohltí aj napriek 19-palcovým diskom väčšinu nerovností na rozbitých slovenských cestách a je príjemným spoločníkom na cesty, ako aj množstvo moderných technológií či asistentov. Takže žiadny nekomfort či ústupky. Len čo sa volič presunie do režimu Cupra, Ateca sa zmení na poriadnu divočinu.

Podvozok stuhne, reakcie motora sú výrazne lepšie, automatická sedemstupňová prevodovka sa prepne do športového charakteru a zo štvorice koncoviek výfuku začnú vychádzať vskutku zaujímavé zvuky. Ak pri hranici tritisíc otáčok uvoľníte plynový pedál, do okolia sa rozoznie hlasné bublanie. Ak motor vytočíte ešte viac a preradíte vyššie, zaznie mohutný zvuk. Sú to detaily, ale práve tie sú v konečnom dôsledku príčinou úsmevu asi najviac, to pri elektromobiloch jednoducho nezažijete.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Prekvapením pre ostatných cestujúcich môže byť aj aktivácia takzvaného Launch Controlu, keď je auto schopné pri zrýchlení z miesta vynaložiť všetko úsilia pre čo najlepší štart a prenos trakcie kolies na cestu. Cupra Ateca s výkonom motora 221 kW absolvuje šprint z nuly na sto už za 5,2 sekundy.

Pomáha jej v tom aj pohon všetkých kolies 4Motion, ktorý je skvelý pri ostrej jazde v zákrutách, keď auto sedí na ceste ako prilepené, ale aj pri absolvovaní mierneho terénu. Cupra Ateca je v podstate unikátom na trhu, keďže podobné vozidlá ponúkajú len prémiové značky.

Zároveň drží titul najvýkonnejšie sériové auto vyrábané v Česku, keďže prekonala aj Hyundai i30 N s výkonom 275 koní či Škodu Kodiaq RS s výkonom „len“ 239 koní. Dvojlitrový benzínový motor novinky z dielne Cupra spolupracuje so sedemstupňovým automatom DSG, ktorý radí pekne, avšak v niektorých situáciách zaostáva a v automatickom režime je trochu nerozhodný či príliš „eko“.

​Ak však zvolíte manuálny režim, dokážete skvele využiť celé spektrum otáčok motora. Adaptívne tlmiče s prispôsobiteľnou tuhosťou ponúknu používateľovi dostatočný komfort v klasickom režime, keď veľmi dobre tlmia nerovnosti, ale zároveň skvelú stabilitu v ostrom prevedení Cupra či Sport, keď podvozok stuhne.

Ani po prejdení nerovností sa však do kabíny nedostáva žiadne výrazné buchnutie, no auto sa v zákrutách takmer nenakláňa a pevnosť podvozku skutočne cítiť. Je tu dokonca možnosť do výraznej miery si prispôsobiť auto vlastným požiadavkám, vďaka režimu Individual.

Tu môžete zvoliť komfortné nastavenie tlmičov, ale zároveň ponechať ostré naladenie motora či prevodovky a podobne. Trochu však zamrzí, že deaktivácia stabilizačného systému ESC je umiestnená „hlboko“ v menu infotainmentu. Jedno tlačidlo by sa už niekde na stredový panel určite zmestilo.

Rada si vypije

Samotnou kapitolou je spotreba vozidla, ktorá bude mnohých zaujímať a dokonca sa nás na ňu niekoľkokrát pýtali aj okoloidúci. Ide o športové „hot-SUV“, takže nečakajte žiadneho ekológa. Priemerne si auto za týždeň testovania odpilo z nádrže zhruba desať litrov benzínu na sto kilometrov. Z 55-litrovej nádrže tak palivo pomerne rýchlo ubúda a vy budete na čerpacích staniciach stáť skutočne často – najmä ak budete využívať potenciál vozidla.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​V tom prípade totiž spotreba stúpne pokojne aj k 15 litrom, čo už je pomaly spotreba aj objemnejších agregátov. Mimo mesta sa pri ľahkej nohe dokážete priblížiť k siedmim litrom. V každom prípade, kto túži po športovom aute, respektíve ostrom SUV, musí počítať s vyššími nákladmi na palivo.

Cupra Ateca nás dostala jazdnými vlastnosťami, športovým prejavom, zábavou za volantom a celkovou prívetivosťou. Na druhej strane najmä v interiéri cítiť klasickú Atecu, z ktorej novinka vychádza. Rovnako môže zamrzieť vyššia spotreba, nie úplne dokonale riešený digitálny prístrojový štít pred vodičom či postarší displej infotainmentu.

Majiteľ sa však rýchlo zorientuje, čo je fajn a „obyčajné“ rozloženie tak môže byť skôr plusom. Cupra Ateca začína na cene 42 990 eur, čo nie je málo a v príplatkovom zozname je ešte veľa doplnkov – testovaná verzia prekročila hranicu 50-tisíc eur. Je to však vcelku dobrý pomer cena/kvalita, hoci suma mohla byť nepochybne o niečo nižšia.

Cupra Ateca
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 984
Výkon (kW): 221
Krútiaci moment (Nm/ot. min.): 400/2 000 – 5 200
Prevodovka: 7-stupňová automatická DSG
Pohon: všetky kolesá 4Motion
Maximálna rýchlosť (km/h): 247
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,2
Základná cena modelu: 42 990 eur