Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.03.2019, 13:20

Prémiové SUV, ktoré rozhodne neprehliadnete. Má kamery, ktoré hľadajú diery na cestách

Francúzska značka DS predstavila moderné SUV. Lacné nie je, za cenu približne 40-tisíc eur však ponúka porciu špičkovej techniky i luxusu. A poriadnu dávku extravagancie a inakosti.

Prémiové SUV, ktoré rozhodne neprehliadnete. Má kamery, ktoré hľadajú diery na cestách
Zdroj: Martin Mičánek, pre iDNES.cz

Toto korenie autoparku rozhodne nikto neprehliadne. Je to koncentrovaný štýl parížskeho dandyho a presne pasuje pred tamojšie butiky. DS7 Crossback je inakší snáď vo všetkom a ešte k tomu pridáva šarm. Niektoré veci je potrebné si ohmatať, potom však bude publikum žasnúť: predné LED svetlá predvedú svetelné divadlo hneď na privítanie. Posádku zas ohromia analógové hodiny, ktoré sa dramaticky vyklopia na vrchole prístrojovky.

Vodič si bude chvíľku zvykať, niektoré ovládače a prvky by si predsa len zaslúžili zotrvať v tradičnom poňatí: štartovacie tlačidlo je schované a zároveň dokonale na očiach uprostred pod spomínanými hodinami, ovládač hlasitosti audia v nijako neoznačenom valčeku s koso-štvorcovou textúrou neodhalí na prvýkrát snáď nikto, tlačidlá sťahovania okien sú na mohutnom stredovom paneli. Na to všetko si časom zvyknete, pulzné ovládanie voliča automatickej prevodovky si však už väčšinou značky nechali vyhovoriť.

​V podaní prvého crossoveru značky DS to však nie je len manierizmus, pridáva aj technikou: vzadu má viacprvkovú nápravu, v tom sa líši od ostatných crossoverov PSA, vo výbave nájdeme napríklad systém nočného videnia a hlavne skvele odladený podvozok. Na športovanie to nie je, poskytne však spomienku na nenútenú suverenitu starých Citroënov, ktoré vedeli vyžehliť aj rozorané slovenské či české okresky.

Kúzlo je vo "vesmírnej" technológii, ktorou sa donedávna chválila len absolútna automobilová smotánka s dvojnásobnou cenovkou. Kamera umiestnená v prednej časti totiž sleduje cestu a analyzuje jej povrch, hľadá nerovnosti a podľa toho neustále upravuje nastavenie tlmičov s premennou tuhosťou. Do predaja tiež mieri vyhotovenie E-Tense, ktoré má na zadnej náprave uchytený elektromotor roztáčajúcí zadné kolesá, takže DS7 vie mať aj pohon všetkých kolies.

Parížsky butik

DS7 Crossback proste vie zaujať a ohromiť. To je tiež jedna z jeho hlavných úloh. Interiér zdobí parádny dizajn a skvelé materiály, k tomu pridajte dobré odhlučnenie a dva 12-palcové displeje so špičkovým rozlíšením, ktoré tvoria prístrojovku. V kabíne sa cítite ako v parížskom butiku. Hlavnú úlohu tu zohráva aj motív kosoštvorcov, pyramíd a trojuholníkov, je to doslova pocta kubizmu.

Frajerské sedadlá z kože Nappa sú prešívané v štýle remienkov k hodinkám, píše výrobca. Rovnako dôležité však je, že sa na nich výborne sedí, sú mäkká, ale nie príliš, nešmýkajú sa; je skrátka radosť si na nich pohovieť. Všetky navyše môžu mať za príplatok aj masážne funkcie.

Základ vozidla vychádza z predminulého Peugeotu 3008. Je však natiahnutý o dvanásť čísel, o šesť aj v interiéri. Priestranné je teda DS dosť, aj 550 litrový kufor stačí na rodinnú dovolenku, praktickosť teda crossbacku nechýba.

Zdroj: Martin Mičánek, pre iDNES.cz

​Kabína je široká, na popredných miestach to však len tak nevynikne kvôli širokému stredovému tunelu. Na zadných miestach je do všetkých smerov miesta dosť, podľa všetkého by sa tam mali vojsť aj tri detské sedačky. Vodič má veľmi dobrý výhľad a na všetky miesta sa dobre nastupuje, to je najväčší klad crossoverov na vysokom podvozku.

DS7 Crossback vlastne otvára úplne novú kapitolu v histórii značky. Tá vznikla v roku 2009, päť rokov na to ju PSA úplne oddelilo od Citroënu. DS 7 je však prvým modelom, ktorý sa od začiatku prezentuje len pod značkou pripomínajúcou bájnu bohyňu, Citroën DS. Štyri a pol metrové SUV postavili na modernej modulárnej platforme EMP2 koncernu PSA. Výrobca vsádza na zaujímavé detaily i zvonku. Pozoruhodné sú zadné trojrozmerné Full LED svetlá s motívom "rybích šupín".

Čarovný podvozok

Vie však aj jazdiť. Mohutné telo potrebujú opticky vyvážiť veľkými kolesami, často tým potom trpí podvozok. To pri DS7 neplatí. Kúzlo je práve v tom podvozku, ktorý vie čítať cestu. O bežných záplatách neviete vôbec, prepadnuté kanály ucítite buchnúť niekde v diaľke, zároveň v zákrutách eliminuje náklony karosérie. Podvozok je pevný, ale mäkučký, perfektne filtrujúci. Ale tiež to môže byť úplne inak - v režime Sport všetko stuhne, stvrdne, motor sa začne (zbytočne) vytáčať. Kdeže, toto cvičenie je tam navyše a DS nepristane. Luxus a pohodlie, to sú jeho domény.

Zdroj: Martin Mičánek, pre iDNES.cz

​Do zákruty sa trochu rozkýve, ale posádku to nijak nevyľaká. Atlét to nie je, to skôr rýchle, pohodlné TGV, kde sa veziete prvou triedou. Crossback môže mať  dva naftové agregáty HDi, ktoré budú voľbou praktikov a hltačov kilometrov, my sme sa však prešli na benzínovom prevedení. A to v silnejšej z dvoch výkonových verzií. Preplňovaná benzínová 1.6 je jedným z najvýkonnejších malolitrových benziňákov.

Dostať z takéhoto štvorvalca až 165 kW a 300 Nm je obdivuhodný výkon (1.5 TSI koncernu VW má 250 Nm a 110 kW) a s objemným DS si také stádo poradí bez problémov. Štvorvalec je samozrejme dopovaný turbodúchadlom, takže sa občas stane, že automatická prevodovka zvýrazní prirodzený turboefekt a rozjazd potom nie je tak bleskový, ako by ste si priali. Žiadna dráma, to len tak medzi nami, keď už sa bavíme o prémiovej triede, do ktorej chce značka DS patriť.

Prekvapením je spotreba, dokázali sme s autom pohodovo jazdiť za 7,7 litra; trocha divočenia posunulo hodnotu k deviatim, ale stále je to na taký kus auta výborné.

Príplatok za lepšie auto

Sedmičkového "Deesko" stojí približne 40-tisíc eur. Základná verzia stojí síce o niečo menej, ale kupovať si takúto nádheru s obyčajným 1.5 HDi motorom a manuálom je asi celkom hlúposť.

​A ďalších asi 14-tisíc eur pohltili príplatky, napríklad za ony zázračné tlmiče, za asistenčné systémy, za LEDkové svetlá alebo za vysúvacie hranaté hodiny. Takže máme auto za asi 50-tisíc eur - zatiaľ čo vrcholné verzie 3008 a 5008 s rovnakým motorom a prevodovkou vyjdú o zhruba 20-tisíc lacnejšie.

Stojí DS za taký príplatok? Má vyladenejší podvozok a celkovým spracovaním súperí s prémiovými modelmi Audi, BMW a Mercedesu, a tie sú ešte drahšie. A nezabezpečia svojmu majiteľovi takú pozornosť ako nadupané DS. V tomto prípade forma nad obsahom nezvíťazila, ale posunula ho na kvalitatívne vyššiu úroveň. Značka DS získala totiž vlastný zmysel.