Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.03.2019, 13:47

Vyskúšali sme praktický kombík od Seatu. Výhodná edícia toho ponúka mnoho

Španielska automobilka zvýhodňuje svoju ponuku na obľúbený model Leon a prináša špeciálnu edíciu Visio.

Vyskúšali sme praktický kombík od Seatu. Výhodná edícia toho ponúka mnoho
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Seat Leon už je aj na slovenských cestách dobre známym spoločníkom mnohých vodičov. Veď jeho súčasná generácia už na trhu pôsobí nejaký ten piatok a väčšina teda vie, o čo ide. Nadčasový dizajn spôsobil, že ani po rokoch nevyzerá Leon vôbec zle či nemoderne, hoci už by si určite zaslúžil nástupcu.

Vie to aj automobilka, ktorá má novú generáciu predstaviť už čoskoro. Dovtedy sa pokúša zvýhodňovať stávajúcu "novinku" a zatraktívňovať jej ponuku. Výsledkom je potom napríklad Seat Leon ST Vision - akciová edícia, s ktorou máte podľa značky ušetriť až vyše štyritisíc eur. Pozrime sa bližšie, čo všetko získate.

Viac, za menej

Nikoho nebude mrzieť, ak v tomto prípade preskočíme opis kriviek dobre známej tretej generácie obľúbenca. V edícii Visio však dopĺňa karosériu špecifické modré lakovanie, zliatinové 16-palcové disky sivej "Cosmo Grey" farby a na B-stĺpiku sa nachádza emblém "V".

Inak sa na prvý pohľad kombík od Seatu nijak nelíši od zvyšku ponuky, zvýhodnená ponuka Visio však prináša príjemné rozšírenie oproti výbave Style, pričom môžete získať mnohé asistenčné a bezpečnostné systémy či ďalšie praktické vychytávky.

Vyzdvihnúť môžeme na začiatok nepochybne vynikajúce Full-LED predné a zadné svetlomety, ktoré svietia veľmi dobre a pri modeli by nemali chýbať. Ďalej tu nájdeme napríklad udržiavanie v jazdnom pruhu Line Assist, adaptívny tempomat s udržiavaním odstupu od vozidiel, svetelný a dažďový senzor, systém na rozpoznávanie chodcov, núdzové brzdenie a monitorovanie priestoru pred autom, parkovacie senzory vzadu, parkovaciu kameru (síce už s trochu horším rozlíšením, ale je tu), vyhrievané predné sedadlá a dýzy ostrekovačov či automatické prepínanie diaľkových svetiel. Ak si zvolíte verziu s DSG automatom, dostanete aj asistent pre jazdu v kolónach.

​Interiér obohacujú i "športové" sedadlá s látkovými poťahmi Visio, ktoré síce nemajú výrazné bočné vedenie, no oproti klasike sú o niečo lepšie a najmä dostatočne pohodlné aj na dlhé cesty. Rovnako si tu našiel miesto osempalcový dotykový displej infotainmentu Media system Plus. Naopak, nedohľadali by ste tu napríklad navigačný systém, tónované sklá alebo tiež sledovanie mŕtvych uhlov - aspoň to už by sme brali ako samozrejmosť. Škoda.

Miesta je tu dostatok, rovnako ako v klasickom Leone ST, na predných aj zadných sedadlách. Okrem toho tu máme praktický kufor, ktorý na bežné využívanie viac než postačuje. Patrí totiž medzi tie väčšie v tejto triede.

Príjemná voľba

Pod kapotou bol v našom prípade 1,5-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 96 kW (130 koní) a spolupracoval so šesťstupňovým manuálom. Motor má dostatok dynamiky a je pomerne dobre odhlučnený, avšak po čase nám začali doslova liezť na nervy odporúčania "ECO experta" na palubnom počítači. Namiesto dôležitejších údajov sa tak pred vodičom často objavovali hlášky o nutnosti zapnúť štart/stop systém alebo o odporúčaných prevodových stupňoch.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Na druhú stranu, auto dokáže počas ustálenej rýchlosti jazdiť dokonca na polovicu valcov, teda dva, čo do výraznej miery šetrí palivo. Stáva sa to mimochodom aj na diaľnici. Vodič to vo väčšine prípadov nespozoruje, sú však aj situácie, kedy je prechod na iný počet valcov citeľný - najmä pri náhlom zrýchlení. Evidovať môžete charakteristické vibrácie a zvuk "dvojvalca". No musíte sa na to viac zamerať, nie je to nič hrozné či príliš rušivé a šetríte tak financie za palivo.

Výbava Visio je pritom k dispozícii aj s inými motorizáciami, na výber máte aj litrový trojvalec ECO TSI s výkonom 85 kW, výkonnejší 1,5-litrový agregát s výkonom 110 kW, prípadne naftové zastúpenie v podobe 1,6 TDI (85 kW) alebo 2,0 TDI (110 kW). Okrem toho môžete siahnuť po 1,5 TGI motore s výkonom 96 kW, ktorý jazdí na stlačený zemný plyn.

Ak by sme mali povedať ohľadom motorizácie svoj verdikt, odporúčame ju. Auto s týmto motorom nie je prehnane drahé (hoci príplatky za iné motory nie sú nijak výrazné) a odvďačí sa vám tiež peknou spotrebou. Tá sa pokojne ustáli v priemere aj menej než šiestich litroch, pričom sme počas týždňa absolvovali diaľnice, mestské presuny či ostrejšie jazdy mimo mesta. Ak však chcete trochu viac výkonovej rezervy, či vyrovnanejšiu jazdu, siahnite po silnejšej "jednapäťke" - najlepšie s automatom, hoci výčitky nemáme ani voči manuálnej prevodovke s pomerne presnými dráhami.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Skutočne sa oplatí?

Áno. Ušetrené peniaze sú skutočné a získate tak auto v naozaj pomerne dobrej výbave. Hoci vám po čase príde, že niektoré prvky sú tu navyše a iné zase chýbajú. Za ušetrené peniaze si však viete priplatiť za niečo iné, čo v aute využijete a vo výbave sa nenachádza. Najviac nás zrejme mrzela absencia kontroly mŕtvych uhlov, veď nejde o nijak extra finančne náročnú položku. Vyzdvihnúť môžeme prítomné LED svetlomety a do istej miery tiež motor. Nečakajte od neho však žiadne veľké atletické výkony.

Nech sa už Seat snaží zatraktívniť ponuku obľúbeného Leonu, potreba novej generácie už je očividná. Vonkajší dizajn síce nesklame ani po rokoch, interiér už je na tom trochu horšie a zaslúžil by si krajšie tvary. Cena modelu Visio s najslabším agregátom 1,0 ECO TSI štartuje na sume 17 252 (hatchback verzia) alebo 18 072 eur (ST kombi verzia). Náš kúsok s 96 kW "jednapäťkou" v prevedení kombi začína na 19 212 eur. Novej generácie Leonu by sme sa mali dočkať ešte tento rok.