Spomínate si ešte na segment áut s označením MPV? V minulosti patrili k skutočne obľúbeným, ponúkali mnohé výhody pri rodinnom využívaní alebo pri úžitkových záležitostiach. Známe na našom území boli napríklad Volkswagen Caddy, Citroen Berlingo či Peugeot Partner a ďalší, pričom v súčasnosti ich miesto pomaly preberajú športovo-úžitkové automobily.
Škoda, pretože práve SUV modely majú v mnohých prípadoch podstatne menej vnútorného priestoru, sú často menej praktické a vo veľkom množstve prípadov ich majitelia takmer nikdy nezoberú do terénu - pre ktorý majú byť navrhované. Veľa z nich pritom nedisponuje ani pohonom všetkých kolies a sú to viac-menej len hatchbacky na zdvihnutých podvozkoch. Doba a trend je však dnes jasný a výrobcovia majú len jednu možnosť - vyhovieť zákazníkom.
I tak sa na trhu z času na čas objaví novinka, ktorá vystupuje z davu a je príjemným spestrením ponuky. Na MPV modely (možno našťastie?) nezanevrel ani Peugeot a ešte minulý rok priniesol na svet nový model Rifter.
Ten sa môže mnohým zdať ako nová generácia populárneho Peugeotu Partner Teepee, avšak nové označenie má podľa slov značky vzbudiť dojem, že ide o skutočne od základu nové vozidlo a podľa nášho názoru od tohto tvrdenia nie je realita až tak vzdialená.
Priestor a pohodlie
Pýtate sa, prečo by ste si mali kúpiť možno menej dizajnovo sympatické auto Peugeot Rifter, namiesto dnes obľúbeného modelu zo segmentu SUV niektorej "ľudovejšej" značky? Máme hneď dva tromfy, ktoré dokáže novinka ponúknuť. Prvým je skutočne bohatý vnútorný priestor a taktiež celkové pohodlie. Nemyslíme teraz len podvozkové filtrovanie nerovností, ktoré zvláda Rifter veľmi dobre, ale tiež nastupovanie do auta či nakladanie batožiny do kufra.
Vďaka rozmerom (dĺžka 4 403 milimetrov, šírka 1 848 milimetrov a výška 1 878 milimetrov) sa môže pochváliť kráľovským priestorom a tiež množstvom interiérových odkladacích miest na drobnosti. Vodič sedí vyššie, čím má skvelý rozhľad na dianie v premávke a o bezpečný výhľad sa postarajú aj veľké okná či spätné zrkadlá.
Kabínu obohacujú pohodlné sedadlá (so skromným bočným vedením), klasické analógové budíky s menším displejom, mohutný stredový tunel s odkladacím priestorom a centrálna dotyková obrazovka infotainmentu.
Sem smeruje naša prvá výčitka, dizajn by si zaslúžil atraktívnejšie spracovanie, reakcie na dotyk sú občas trochu oneskorené a taktiež nefungovalo práve ideálne Bluetooth rozhranie. Telefonovanie totiž občas sekalo a aj streamovanie hudby bolo zo začiatku prerušované.
Vyzdvihnúť však môžeme tlačidlo pre vypínanie štart-stop systému či nastavovanie klimatizácie mimo displej, hoci na niektoré tlačidlá nevidíte a sú ťažšie prístupné. Hnevalo nás aj správanie asistenta pre udržiavanie v pruhu, ktorý zasahoval tvrdo a to dokonca aj vtedy, keď bolo vozidlo ešte pomerne ďaleko od čiar. Riešením je vypnutie systému pomocou dlhého stlačenia tlačidla, avšak po každom štarte.
Nasadanie na zadné sedadlá výrazne uľahčujú ľahko posuvné zadné dvere, takže sa majiteľ tiež nemusí báť, že mu deti dverami buchnú do iného vozidla. Poteší aj dostatočný 775 litrový batožinový priestor s nízkou nakladacou hranou a možnosťou otvoriť samostatne len zadné okno a nie len celé piate dvere. Po sklopení zadných sedadiel do podlahy dosiahnete rovnú plochu a priestor s objemom až tritisíc litrov.
Ktorý motor?
"Rodinný Peugeot" sa k športovo-úžitkovým modelom chce priblížiť aspoň vonkajším vzhľadom, nakoľko získal plastové obloženie blatníkov a pomerne slušnú svetlú výšku. Zvládne tak aj ľahší terén a povedzme si pravdu, to na bežné využívanie vozidla úplne stačí - množstvo majiteľov do skutočne náročnejšieho terénu nikdy nezavíta a to ani s SUV.
Vrámci domáceho testovanie sme si mohli v menšom časovom rozostupe vyskúšať hneď dve motorizácie a to naftový 1,5-litrový BlueHDI agregát s výkonom 100 a 130 koní. Oba boli spojené s manuálnou prevodovkou, avšak pri slabšej verzii mala päť a pri silnejšej šesť stupňov - spolu s bohatším vyhotovením GT-line.
Výkonovo autu stačí aj slabšia verzia so stádom sto koní, avšak nie je tu už takmer žiadna rezerva na zrýchľovanie či mierne dynamickejšiu jazdu. Rovnako môže byť s agilnosťou problém pri štvor a viac člennom obsadení s batožinou. Výhodou tu bude spotreba na úrovni v priemere 5,3 litra po absolvovaní všetkých druhov ciest (mesto, okresky, diaľnica).
Verzia s celkom 130 dostupnými koňmi je o niečo smädnejšia - z nádrže si odpije po približne rovnakom nájazde a druhoch ciest minimálne o pol litra viac. Na druhú stranu, jazda je podstatne príjemnejšia, vodič má v zásobe istú výkonnostnú rezervu a nesklame ani pri "pracovných činnostiach". V oboch prípadoch môžeme vyzdvihnúť prekvapivú kultivovanosť motora aj pri studených ranných štartoch a komfortne naladený podvozok. Ten si poradí aj s väčšími nerovnosťami po zimnom období.
Výborná alternatíva
Aj napriek niektorým chybám a nedomysleným veciam vyrobil Peugeot veľmi dobrú alternatívu k SUV modelom alebo rodinným kombíkom. Od svojich priamych súrodencov (Citroen Berlingo a Opel Combo) sa diazajnovo odlišuje asi najkrajšie a stavia na elegantné prvky.
Ponúkne veľmi dobrú vnútornú priestrannosť, dostatok odkladacích priehradok a úsporné kultivované naftové motory (zvolili by sme zrejme ten výkonnejší - 96 kW). Absencia pohonu všetkých kolies nie je vadou, s prehľadom modelu stačia predné poháňané kolesá a úctyhodná svetlá výška.
Výhodami kompenzuje problematické Bluetooth rozhranie, starší dizajn infotainment systému a podivne fungujúci Lane Assist pre udržiavanie v pruhu. Pre rodinu je to teda z nášho pohľadu jedna z najideálnejších možností a za prijateľnú cenu. Základ s 1,2-litrovým benzínovým motorom (81 kW) totiž dostanete už za 15 990 eur.
Najvýkonnejší 1,5-litrový BlueHDI naftový agregát štartuje na sume 18 890 eur a náš testovaný kúsok siahal až na necelých 25-tisíc eur. Ani to však nie je prehnaná cenovka, ktorá vám prinesie príjemné zvezenie, vrcholnú výbavu GT-line a dostatočný komfort v kabíne. Za príplatok tisíc eur (v každej verzii) je možné zakúpiť si aj predĺženú verziu Long s možnosťou sedemmiestneho interiéru.