StoryEditor

Budúcnosť je tu. Test "ľudového" elektromobilu značky Hyundai, s malými nedostatkami

27.02.2019, 15:20
Autor:
TopSpeedTopSpeed
Hyundai Kona Electric je reálny elektromobil, ktorý za svoju cenu ponúka naozajstné auto, nie experiment.

S elektromobilom som už mal česť niekoľkokrát. Toto zďaleka nebol môj prvý kontakt. Na jar minulého roka som niekoľko dní strávil za volantom Volkswagenu e-UP! a tiež s BMW i3S. Ovládateľnosťou aj hravosťou BMW i3S momentálne testovanú Konu Electric prekonáva. No vzhľadom, dojazdom ani cenou jej nedokáže konkurovať. e-UP je vzhľadovo fajn, no zlyháva dojazdom a tiež praktickosťou. Obe autá sú jednoducho iba do mesta a v reálnom svete je s nimi každá dlhšia jazda celkom dobrodružstvo. No nie tak, ako by sme si želali.

A práve v tomto je Kona úplne na inej úrovni. Bez citeľného zníženia komfortu jazdy prejde presne toľko, koľko ukazuje indikátor dojazdu. Ten zohľadňuje všetko. Od jazdného režimu, až po vyhrievanie sedačiek. Pri diaľničnom ustálenom tempe platí, že čo prejdený kilometer, to aj o kilometer menší dojazd. Pri 130 kilometrov za hodinu predstavuje spotreba 24 kWh. Pri našej jazde na spotrebu, ktorá vedie mestom, diaľnicou aj cez horský priechod, som dosiahol kombinovanú spotrebu 20,1 kWh na sto kilometrov. A pri bežnom jazdení sa to výrazne nezmenilo.

Rekuperácia par excellence

Zrazu nejazdíte bez rozmyslu. Práve naopak. Naučíte sa jazdiť len pomocou jedného pedála. Vďaka rekuperácii brzdnej energie si môžete každé brzdenie (rekuperovanie) načasovať tak, že nebudete potrebovať brzdový pedál. Pri ceste z Koliby som sa nechal unášať gravitáciou a brzdil za pomoci troch úrovní rekuperácie. Keď som zišiel kopec, ukazovateľ dojazdu navýšil hodnotu o štyri kilometre. Väčšinu času som šiel na prvom stupni rekuperácie, ktorý brzdí najmenej. V prípade ľahkej zákruty som páčkou pod volantom prepol na druhý stupeň, ktorý auto zbrzdil viac, a v momente, keď bolo potrebné brzdiť výrazne prišiel na rad tretí stupeň, ktorý už vyvolá celkom slušný brzdný efekt.

Práve v treťom najsilnejšom stupni budete pravdepodobne jazdiť v meste najviac. Na miestach, kde možno viac využívať zotrvačnosť, si "preradením" pod volantom znížite brzdný účinok. Brzdový pedál má v porovnaní s neelektrickými autami trochu zvláštny chod a treba si naň zvyknúť. Na rekuperáciu treba myslieť, pretože dokáže spomaľovať naozaj prudko, ale tieto reakcie si vodič osvojí za pár minút jazdy. Treba tak aj pozorne sledovať situáciu za vami, pretože rekuperovať začína okamžite, ako dáte nohu dole z plynového pedálu. Obrovské plus predstavuje rekuperovanie aj pri adaptívnom tempomate, ktorý vás takto veľmi komfortne spomalí na tempo auta pred vami a potom opäť drží tempo.

Hyundai Kona Electric vyrábajú v dvoch verziách. V závislosti od kapacity batérie a výkonu. Silnejšia verzia disponuje batériou s kapacitou 64 kWh. Tá sa postará o dojazd do 449 kilometrov podľa testovania WLTP. V zimnom období sa však nedostane cez hodnotu 400. Výborný je systém VESS (Virtual Engine Sound System), ktorý ma veľmi pobavil. Ako už názov napovedá, slúži na upozornenie chodcov, že sa za nimi blíži elektromobil. Do rýchlosti 30 kilometrov za hodinu vydáva symfonické zvuky, že by to mohla byť pokojne ambientná hudba v masážnom salóne.

Elektromotor dosahuje výkon až 150 kW (204 koní), ktorý posiela na predné kolesá. Pri vypnutých systémoch má Kona nemalé problémy preniesť tento výkon, ktorý je k dispozícii okamžite po pridaní. Pri štarte z miesta na mokrej vozovke sa mi dokonca stalo, že namiesto rovno som išiel do strany. Je to však mínus? Absolútne nie. Vďaka instantnému výkonu zrýchli z nuly na stovku za 7,6 sekundy. Potešiť môže trochu prízemná zábavka - pretáčanie kolies pri rozjazde a nabúravanie ega ľuďom v drahých autách. Predsa len to nikoho nepoteší, ak vás vo vašom "sedmičkovom bavoráku" zotrie biela “chladnička”. Kto by len povedal, že mestské SUV (a elektrické zvlášť) bude vedieť nechávať dlhočizné čiary od gúm na ceste a oblaky dymu.

Pri normálnej pokojnej jazde naopak žiadne divoké momenty nezažijete. O komfort sa stará veľmi plynulé a kultivované zrýchľovanie a dospelý podvozok, ktorý ani naše cesty nerozhodia. Či už budete blbnúť, alebo jazdiť normálne, príde moment, keď bude treba Konu nabiť. Ako to bude vyzerať?

TopSpeed.sk

Koľko stojí nabíjanie? Oplatí sa nabíjať doma?

A to nemyslím tak, že by ste pri nabíjacom stojane trávili veľa času. Vďaka veľkému dojazdu je lepšie Konu pri bežnom mestskom dochádzaní do práce alebo školy nabíjať do plna na rýchlonabíjačke. Ak máte doma nízku tarifu za elektrinu, tak aj pre samotné zdravie batérie je lepšie nabíjanie každý večer na sedem hodín. Na 80 percent sa Kona Electric dokáže na rýchlo nabíjačke "naplniť" za 54 minút, dokáže “cucať” až 72 kW.

Cena na staniciach ZSE predstavuje 49 centov za nabitý kW. To znamená, že plný akumulátor by ste mali po hodine za takmer rovných 30 eur. Ak sa rozhodnete Konu nabíjať doma podobne ako ja, pripravte sa, že za sedem hodín nabijete iba niečo vyše sto kilometrov. Z 32-wattovej zásuvky sa Kona dobije cez pribalený nabíjací kábel tempom zhruba 15 kilometrov za hodinu. Na fungovanie v meste to v pohode stačí, ale pri dlhšej ceste je ekonomickejšie navštíviť rýchlonabíjačku. Takisto ak doma nemáte vysokú a nízku tarifu, domáce nabíjanie vám vyslovene neodporúčam. V nízkej tarife predstavuje cena za sedemhodinové nabíjanie pri cene 0,13 € za 1 kWh 6,63 eura. No to zďaleka nie je akumulátor plný. Na to by bolo treba štyri noci po sebe, teda cca 28 hodín, avšak stálo by to len osem eur.

Radšej čiernu

Oproti štandardnej Kone je v interiéri veľký posun vpred. Len farebné vyhotovenie mi navodzovalo taký lacnejší pocit. Spracovanie je veľmi dobré, iba tú plastovo šedú by som vymenil za čisto čiernu. Veľká stredová konzola pôsobí futuristicky a funkčne. Volič jazdného smeru je tvorený tlačidlami, čo je pomerne netradičné riešenie, ale veľmi efektívne. Rozdielom oproti štandardnej Kone sú aj digitálne prístroje, ktoré sa menia na základe jazdných režimov (comfort, eco, sport). Budíky majú sedempalcov a displej infotainmentu je osempalcový. Nechýba ani bezdrôtové nabíjanie telefónu.

Výbornou vecou je vyhrievanie výhradne priestoru vodiča. Takto viete ušetriť približne 10 kilometrov dojazdu bez toho, aby ste si znížili komfort. Veľmi dôležitou súčasťou elektromobilu je audio sústava. Osobne som o značke Krell doteraz nepočul, ale ostal som veľmi milo prekvapený. Čo už také úžasné už nebolo, bol head-up displej. Okrem toho, že je premietaný na nevkusné sklíčko, tak som ho jednoducho neregistroval pri jazde. Odsúdení na záhubu sú pasažieri vzadu. Ak chcete ísť niekam štyria dospelí, pre cestujúcich na zadných sedadlách to bude naozaj nepohodlné. Takisto absencia vyhrievania zadných sedadiel znamená, že im môže byť aj celkom veľká zima. Kufor má objem 332 litrov a tiež nie je príliš vhodný pre veľký výlet, alebo rodinu s viac ako jedným dieťaťom. Po sklopení zadných sedadiel sa dostanete na výslednú hodnotu 1 114 litrov.

TopSpeed.sk

Žiadne ufo

Kona nie je silou mocou UFO ako väčšina eko-konkurentov v podobe BMW i3 alebo Toyoty Prius, ale zase ani príliš utiahnutá ako napríklad VW e-UP! Našťastie, zmizlo nevkusné oplastovanie, ktorým je vyzdobená štandardná verzia a celkovo je dizajn veľmi čistý a zároveň má mierne futuristický nádych. Predná maska je zaslepená a v jej pravej časti sa nachádza zásuvka nabíjania. Jej umiestnenie je nešťastné, pretože zakaždým, keď ju budete otvárať (hlavne v zimnom období), si zašpiníte ruku. Plastové kryty 17-palcových diskov nepredstavujú žiadny dizajnový gýč, ale aerodynamickú pomoc pri efektívnom obtekaní vzduchu okolo auta. A ako spoznáte elektrickú Konu pri pohľade zozadu? Jednoducho. Nemá výfuk.

Asistenčnými systémami je Kona doslova nabitá. Adaptívny tempomat ASCC funguje výborne, drží stabilné tempo a berie si čo možno najmenej energie a v prípade, že premávka začne spomaľovať, príde na rad spomínaná rekuperácia. Najviac ho však oceníte, ak bývate vo veľkom meste s množstvom kolón. Kona úplne sama zastaví a jemným stlačením plynového pedála alebo tlačidla tempomatu sa opäť na váš pokyn rozbehne. Ruka v ruke s adaptívnym tempomatom ide systém Lane Following Assist (LFA). Ten udržuje auto v jazdnom pruhu až do rýchlosti 150 kilometrov za hodinu.

Tretím najvýznamnejším asistenčným systémom je automatické prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. Ten funguje väčšinu času spoľahlivo, ale občas má svoje horšie chvíle. Stalo sa mi, že pri jazde za autom ho z ničoho nič preblikol diaľkovými svetlami. Takisto návrat do režimu diaľkových svetiel by mohol byť rýchlejší. Prítomní sú samozrejme aj asistenti ako sledovanie mŕtveho uhla, varovanie pred kolíziou, natáčanie svetiel, asistent pri vyparkovávaní, sledovanie únavy a čítanie dopravných značiek. Cúvacia kamera predstavuje trochu problém, počas suchého dňa je výborne čitateľná, ale v tme sa prejavuje jej nižšie rozlíšenie. Ak začne pršať alebo snežiť, tak sa veľmi ľahko špiní a často to zašlo tak ďaleko, že z nej nebolo vidieť vôbec nič.

TopSpeed.sk

​Musím povedať, že Konu Electric som si skutočne zamiloval. Áno, za jej cenu by som si vedel predstaviť hothatch, ktorý mi je srdcu bližší, ale nejdem porovnávať hrušky s malinami. Skutočne, ak by som mal mať elektrické auto, Kona by bola voľba číslo jedna. Okrem Tesly je to prvý elektromobil za “ľudovejšiu” cenu 38 490 eur (cena základnej verzie s výkonnejším motorom), ktorý dáva reálne zmysel ako auto číslo jedna. Nie je žiadnym tajomstvom, že v teplejšom počasí a ekonomickom režime zvládne trasu Bratislava - Košice na jedno nabitie. Dokáže plnohodnotne nahradiť bežné auto a ponúka štandardnú výbavu a fungovanie asistenčných systémov, o ktorých niektorí konkurenti môžu len snívať.

Jednoducho, Kona Electric má iba pár mínusov. Ale každý, kto sa autom previezol, ostal veľmi milo prekvapený a aj najväčší odporcovia uznali, že toto je vážne dobré. Áno, je tu stále často spomínaný problém so životnosťou batérie. Kona ponúka systém tepelného manažmentu batérie, ktorý ju buď chladí, alebo ohrieva. To by malo predĺžiť jej životnosť a zároveň zlepšiť výkon. Na otázku ako to bude v realite, vám odpovedať neviem. Hyundai na batériu dáva záruku osem rokov/200-tisíc kilometrov, takže jej verí. Kona je takou prvou holubicou, ktorá ukazuje, že schopný elektromobil nemusí stáť stotisíc eur. Veľký zelený palec hore.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.

01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 11:02