Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook

Opäť k nám do redakcie zavítal kompaktný crossover od Fordu s označením Ecosport, ktorý sme si už mohli pred časom vyskúšať v litrovým benzínovým agregátom EcoBoost.

Teraz sme podrobili skúške rovnako ST-line verziu, pomerne netradične však spojenú s naftovým motorom EcoBlue s objemom 1,5 litra. Zameriame sa preto najmä na pohonné ústrojenstvo a odpovieme si na otázku, akú motorizáciu voliť.

Oproti konkurencii stráca

Preskočíme opis vonkajšieho dizajnu, kde by sme sa opakovali a spomenieme len, že Ecosport ide rozhodne svojskou cestou. Hoci nám robili spoločnosť 17-palcové disky, v mohutnej karosérii boli akosi utopené a vyzerali trochu smiešne. Na druhú stranu, farebná kombinácia čiernej karosérie a červenej strechy dodala autu "šmrnc" a to najmä v spolupráci s ST-line balíkom.

Po krátkom hľadaní kľučky piatych dverí (je ukrytá v zadnom svetle) sa vám začne kufor otvárať netradične do boku. Je to zaujímavé riešenie, no je potrebné počítať taktiež s miestom na otváranie - aspoň meter a pol, čo môže byť občas problém.

Pravdou však je, že pri plne otvorených dverách batožinového priestoru, sa veľmi komfortne nakladajú veci do celkového objemu 334 litrov. Je to skromnejšia hodnota, no Ford si zakladal na čo možno najkompaktnejších rozmeroch novinky a preto je zadná časť auta takmer kolmá.

Priznať musíme, že na predných i zadných sedadlách je skutočne dosť miesta nad hlavou. Trojica sa na zadných sedadlách bude cítiť nepohodlne, no dvaja dospelí ľudia zvládnu aj dlhšiu cestu bez problémov.

Treba počítať s tým, že ak si za seba sadne 180 centimetrov vysoký človek, veľa miesta medzi kolenami a sedadlom nezostane. Výhľad z vozidla je príjemný vďaka nadpriemerne vysokému posedu, čo mnohí zákazníci vyhľadávajú, no a rozhľad kazí len mohutný Á-stĺpik.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Spoločnosť nám robili pohodlné sedadlá, dobre fungujúci displej infotainmentu so systémom SYNC3, do rúk dobre padnúci multifunkčný volant a tiež vynikajúca manuálna šesťstupňová prevodovka.

Najlepšia kombinácia?

V tomto prípade platí, že "obetujeme pohodlie" automatickej prevodovky, ktorá nefungovala v predošlom testovacom modeli práve ukážkovo, a v prípade plánovanej kúpi modelu Ecosport by sme rozhodne volili šesťstupňový manuál.

Kulisa má totiž veľmi presné a krátke dráhy, takže radiť vás bude jednoducho baviť. Taktiež sa z nášho pohľadu zlepšila dynamika vozidla vďaka osadenému 1,5-litrovému EcoBlue dieselu s výkonom 92 kW a krútiacim momentom na úrovni 300 Nm.

Práve naftový agregát sa k autu hodí oveľa viac, než litrový EcoBoost trojvalec v ponuke. Je lepšie odhlučnený, mimo mesta príjemne kultivovaný a dostatočne silný aj na rýchlejšiu jazdu. Športové ambície však od modelu Ecosport nečakajte, hoci ich "načrtáva" vo svojom označení. Aj napriek tomu sa dá na snehovom poprašku s pohonom všetkých kolies AWD pekne zabaviť a to isté platí aj o zvládaní mierneho terénu mimo ciest.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Štvorkolka funguje dobre a nepotrebuje na to žiadne voliteľné jazdné režimy, o všetko sa v tomto prípade stará elektronika - dokáže poslať na zadné kolesá až 50 percent sily. Prispieva okrem toho tiež k lepším jazdným vlastnostiam na ceste, kde pôsobí Ecosport vyváženejšie a stabilnejšie. Podporuje to i tuhší podvozok z výbavy ST-line, ktorý však stále dostatočne dobre tlmí väčšinu nerovností.

Trošku nás sklamala spotreba, ktorá by mohla byť lepšia. V priemere sme dosiahli necelých osem litrov na sto kilometrov, s naozaj veľmi ľahkou nohou sa to dá stlačiť ešte o liter nižšie.

Nebude to mať ľahké

Aj keď má Ecosport svojský dizajn, ktorý sa vám buď páči alebo ho odzačiatku nenávidíte, najmä v tejto konfigurácii vyzerá novinka skutočne veľmi dobre. Karosériu pritom môže dopĺňať aj rezervné koleso, štýlovo ukotvené na piatych dverách otvárajúcich sa do bočnej strany. Práve to môže byť pre niekoho istou nevýhodou, nakoľko je potrebné pre úplné otvorenie kufra počítať s priestorom za vozidlom na úrovni asi jedného a pol metra.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Kabína ponúkne priestoru "tak akurát", no za konkurenciou ako Seat Arona či Škoda Karoq mierne zaostáva. Ak však hľadáte skutočne kompaktný crossover napríklad hlavne do mesta, Ecosport môže byť tá pravá voľba. Najmä s nami testovaným naftovým štvorvalcom EcoBlue s výkonom 92 kW je totiž auto dostatočne dynamické a akusticky prívetivé.

Pohon všetkých kolies je však dostupný výhradne s týmto naftovým motorom (ani slabšia verzia ho nemôže dostať) a rovnako je k dispozícii jedine s manuálom. Nám to na druhú stranu príde ako ideálna voľba pre prípadných záujemcov.

Výbava je pritom dostupná buď Titanium (luxusnejšia) od 23 490 eur, prípadne vyhotovenie ST-line (športovejšie) začínajúce na sume 25 690 eur.