Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.01.2019, 11:04

Toto auto zakladalo rod SUV. Dnes potvrdzuje, že Toyota hybridy naozaj vie

  • Toyota RAV4 zakladala kategóriu SUV pred 25 rokmi. Teraz prichádza nová piata generácia - hranatejšia, priestrannejšia a technicky prepracovanejšia.
  • Hlavnú úlohu hrá samozrejme hybrid. A jazdí parádne.
Toto auto zakladalo rod SUV. Dnes potvrdzuje, že Toyota hybridy naozaj vie
Zdroj: Toyota

Celkom sa v štyroch generáciách predalo už deväť miliónov kusov modelu RAV4, z toho dva milióny v Európe. Auto, ktorého meno bolo doteraz skratkou pre "Recreational Active Vehicle" (teda vozidlo pre voľný čas), a podľa nového výkladu znamená "Robust Accurate Vehicle" (robustné precízne vozidlo), patrí aj medzi najpredávanejšie SUV sveta, píše iDNES.cz.

Keď pred šiestimi rokmi Toyota predstavovala jej predchádzajúcej generácii, bolo nemysliteľné, aby v ponuke chýbal naftový motor. Medzitým sa situácia úplne premenila, diesely sú na rýchlom ústupe a Toyota patrí k najradikálnejším značkám.

​Dnes je v elektrifikácii ponuky táto japonská automobilka jedna z najaktívnejších vôbec. Hybridná technológia už z väčšiny osobných modelov Toyoty diesely úplne vytlačila. Šesť zo siedmich predaných RAV4 predchádzajúcej generácie malo pritom hybridný pohon.

Piatu generáciu postavila Toyota úplne odznova, na aktuálnej modulárne platforme TNGA vo variante GA-K. Dôležitá je práve novo vyvinutým hybridným pohonom. Rovnakú techniku nájdeme aj v novej Toyote Camry alebo Lexuse ES. Spaľovací motor má opäť objem 2,5 litra, pohonný systém je však úplne nový.

Jeho základom je benzínový štvorvalec z nového konštrukčného radu Dynamic Force, ktorý kombinuje priame a nepriame vstrekovanie, vďaka práci v Atkinsonovom cykle a vysokému kompresnému pomeru 14: 1 sa chváli skvelou 41 percentnou tepelnou účinnosťou a dosahuje výkon 130 kW. Maximálny výkon celého hybridného systému je 163 kW (respektíve 160 kW pri verzii s jednou poháňanou nápravou), čo predstavuje zásadné navýšenie proti doterajším 145 kW.

Konštruktéri sa zamerali na zníženie hmotnosti jednotlivých častí hybridného systému a obmedzenia mechanických a elektrických strát. Zaujímavosťou je, že Toyota i naďalej zostáva verná batériám typu NiMH, zatiaľ čo väčšina konkurentov vsádza na lítium-iónové akumulátory.

V prípade vyhotovenia 4x4 sú zadné kolesá poháňané čisto elektricky - prednú a zadnú nápravu nespája žiadny hriadeľ. Predný elektromotor má 88 kW, na zadnej náprave je potom ďalší 40 kilowattový. Maximálny krútiaci moment na zadných kolesách má pritom hodnotu 1 300 Nm.

Zdroj: Toyota

​Hybridný systém štvrtej generácie posúva svoje kvality zase o kus ďalej. Pracuje efektívnejšie, už sa úplne podarilo vymazať pocit márnej práce pri zrýchľovaní. Auto exaktne reaguje na zošliapnutie plynu, bez kvílenia, preklzu, lineárne a rázne zrýchľuje.

Prvé zvezenie ukázalo, že spotreba by sa pri normálnej jazde mala udržať medzi sedem a pol až ôsmimi litrami benzínu. Hybridný systém má Toyota za dlhé roky vychytaný skvele. Keď nechcete, vlastne o ňom neviete. Auto hospodári s energiou čo najefektívnejšie. Rekuperuje a vie plachtiť len na elektrinu až stodvadsiatkou.

Komfortná, istá, tichá

Toyota sa nezamerala len na zdokonalenie hybridného pohonu. Nová platforma sa vyznačuje nižšou hmotnosťou, vyššou tuhosťou a predovšetkým zníženým ťažiskom. Automobilka sa chváli rovnomerným rozložením hmotnosti medzi nápravami aj medzi stranami vozidla a sľubuje vynikajúci jazdný komfort. A to potvrdzuje od prvého kilometra. Tak suverénne jazdiace a perfektne ovládateľné SUV sa v tejto kategórii nevidí.

​Auto má skvele odladený podvozok, nekymáca sa, nehúpe, v zákrute sa nakláňa len striedmo a rýchlo a presne reaguje na pohyby volantu. Riadenie je odťažité, ale pevné, geometria prednej nápravy istotu podporuje. Vozidlo sa šoféruje spoľahlivo a do zákruty sa stáča s elánom.

Auto zľahka prenáša váhu z oblúka do oblúka s istotou a presnosťou. Zároveň mäkko bez rázovania prenáša váhu. Len na rozbitej ceste kolesá trochu podupávajú, cítiť je to skôr preto, že zvyšok je dokonale odhlučnený a vyhladený. Väčšinu nerovností tlmiče elasticky absorbujú bez lomozu a drncania. Skvelé je odhlučnenie, väčšinou totiž počujete len aerodynamiku a vytočený motor, ktorý má potom hrubší tón.

Celkovo sa karoséria znížila o desať milimetrov a o päť sa skrátila (dĺžka 4,6 metra), RAV4 má tiež o tri centimetre dlhší rázvor a širší rozchod. Priechodnosti terénom svedčí zväčšenie svetlej výšky o 15 milimetrov na výsledných 195 milimetrov.

Zdroj: Toyota

​Kabína je priestranná a pôsobí hodnotne. Vodič ocení nielen skvelý výhľad, ale nízka spodná hrana predných bočných okien, veľké a vysoké čelné okno a tenké stĺpiky dávajú interiéru tiež vzdušnosť. Spoza volantu je vidieť prelamovanú kapotu (o pätnásť milimetrov nižšia ako u predchodcu), to niektorí vodiči vyžadujú, dáva to pocit prehľadu a bezpečia.

Pozícia za nízkou prístrojovou doskou, blízkosť čelného okna a veľké presklené plochy majú zaujímavý efekt: väčšina moderných áut veľmi skresľuje rýchlosť, takže máte pocit, že idete oveľa pomalšie než v skutočnosti. V novej "Ravke" je to naopak.

Zadné sedáky sú skôr nižšie, takže dlhším pasažierom nepodoprú kolená. Miesta v druhom rade je dosť, tri detské sedačky by sa tam mali vojsť. Široký a hlboký kufor (objem 580 litrov) s nízkou nákladovou hranou je krytý obyčajnou roletkou, ktorá nemá madlo. Keď sa teda pri zaťahovaní budete chcieť triafať do úchytov v obložení, budete potrebovať obe ruky (koľajničky, ktoré by ju viedli, citeľne chýbajú).

Priostrenie vzhľadu

Dizajn prešiel zásadnou premenou. RAV4 má hranaté blatníky, ostré prelisy, veľmi členitý ňufák a vyrysované pozdĺžne línie. Vo výbave sa objavujú novinky, ako sú odvetrávané predné sedadlá, sada štyroch parkovacích kamier alebo digitálne spätné zrkadlo. V ňom môžete prepínať medzi klasickým odrazom a zobrazením toho, čo vidí kamera na zadku.

Zaujímavým prvkom sú pogumované madlá dverí, ovládačov klimatizácie a infotainmentu. Minimalistická prístrojová doska s robustnými ovládačmi klimatizácie a veľkým tabletom multimediálneho centra k charakteru RAV4 jednoducho pasuje. Navigácia potrebuje veľa tolerancie a sústredenia, aby ste v komplikovanejších dopravných situáciách nezablúdili.

80 percent predajov RAVky v Česku tvorí hybridná štvorkolka. Toto prevedenie sa v Japonsku začne vyrábať až vo februári. Úplne najlacnejší RAV4 za 25 090 eur má predné kolesá poháňané dvojlitrovým atmosférickým benzínovým motorom s výkonom 173 koní a je spojený s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.