Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
20.01.2019, 06:25 Aktualizované dňa 09.05.2019 o 11:36

Vyskúšali sme vôbec najdrahší Seat. V čom poráža obľúbený český Kodiaq?

  • Na tachometri 30 kilometrov. Ako prví sme mali možnosť vyskúšať štýlové SUV od Seatu v domácich podmienkach.
  • Aktualizované aj o vrcholný benzínový 2.0 TSI motor - nájdete na konci článku.

Vlajková loď španielskej automobilky vytvára spolu s dvoma koncernovými konkurentmi celkovo trojicu veľmi podobných modelov. V portfóliu sa totiž nachádza obľúbená Škoda Kodiaq, Volkswagen Tiguan Allspace a teraz už aj nový Seat Tarraco.

Hoci posledný spomínaný súrodenecké črty najmä z profilu s Tiguanom nepoprie, veď schádzajú z rovnakej výrobnej linky, charakter má každý z nich akosi svojský.

Kodiaq i Tiguan pôsobia skôr neutrálne až decentne, no Tarraco sa ubralo iným a podstatne sviežejším smerom. Okrem toho dokáže zaujať kvalitným interiérom, motorom a skvelými jazdnými vlastnosťami. Medzi prvými sme preverili jeho schopnosti v domácom redakčnom teste na Slovensku.

Miesto (takmer) pre každého

Prednú časť zdobí agresívne pôsobiaci „ňufák“ s úzkymi LED svetlami či maska chladiča s logom. Na spodnej časti nechýba „radar“ zabezpečujúci údaje asistenčným systémom a tiež praktické oplastovanie. To je, mimochodom, aj na bočnej časti a vzadu, čím je zabezpečená lepšia odolnosť pri jazde mimo spevnených ciest. Bočnú siluetu má novinka takmer rovnakú s Tiguanom Allspace, no v zadnej časti dopĺňajú vzhľad moderne prepojené koncové svetlá.

Odhliadnuc od vonkajšieho vzhľadu, nuda to nie je ani v kabíne. Interiér však dýcha charakterom Volkswagenu, čo vidieť aj na kvalite materiálov a celkovej koncepcii. Samotná palubná doska je len mierne prepracovaná, pričom ju dopĺňa prispôsobiteľný digitálny prístrojový štít pred vodičom a v strede osadený displej infotainmentu.

Mnohých potešia rýchle reakcie, grafické spracovanie, prehľadnosť a tiež prítomnosť hardvérových tlačidiel, napríklad pre ovládanie hlasitosti. Ostatné prvky ako ovládanie klimatizácie, volič automatu a jazdných režimov či stredová konzola sú už známe aj z ostatných modelov koncernu Volkswagen. V porovnaní s populárnym českým SUV nám však pripadá kvalita modelu Tarraco o poznanie lepšia až prémiová a plasty sú vo väčšine prípadov aj po prejdení nerovností úplne potichu.

Zaujmú tiež pohodlné polokožené sedadlá so zaujímavým vzorom čalúnenia, vyšší posed a dobrý rozhľad od všetkých strán. O dostatok miesta pre odloženie smartfónu či iných drobností nebude núdza, rovnako ako o komfortný posed na predných či zadných sedadlách. Priestorovo je Tarraco skutočne srdečné, teda aspoň pre prvý a druhý rad, do ktorého sa nastupuje nadmieru pohodlne.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​K dispozícii je však aj sedemmiestna verzia, a teda dve prídavné (skutočne len núdzové alebo detské) sedadlá v kufri. Ten môže mať v päťmiestnom vyhotovení objem až 760 litrov a elektrické otváranie piatych dverí, čo je o 40 litrov viac než v prípade Škody Kodiaq. O 70 litrov väčší objem (700 litrov) má Tarraco oproti Kodiaqu aj v prípade sedemmiestneho usporiadania.

Nakladacia hrana nie je neprakticky vysoko, takže nebude veľký problém ani s nakladaním ťažších predmetov. Oceňujeme dobre prekryté prahy dverí, takže vaše oblečenie zostane aj po absolvovaní náročného terénu pri vystupovaní čisté a Tarraco ho teda zvláda so cťou.

Skvelá jazda

Základ ponuky motorov pre „najdrahší Seat“ tvorí benzínový 1,5-litrový motor a šesťstupňový manuál. My sme však dostali skutočne bohatú výbavu a zatiaľ najvýkonnejšie vyhotovenie s naftovým dvojlitrom a automatickou sedemstupňovou prevodovkou DSG. Výkon siahal na úroveň 140 kW (190 koní) a krútiaci moment 400 Nm putuje na všetky kolesá systémom 4Drive.

Výkonu je dostatok, hoci motor/prevodovka občas pri rozjazde alebo akcelerácii mierne zaváha. Lineárny ťah zabezpečí dobré jazdné vlastnosti tak na diaľnici, ako i pri jazde v serpentínach. Športový atlét to však nie je. Výraznejšie viete dopomôcť dynamike použitím radiacich pádiel pod volantom a najmä zvolením športového jazdného režimu. Okrem neho je k dispozícii aj eko režim, režim na sneh, do terénu alebo klasický cestný režim.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Pohon všetkých kolies funguje skutočne dobre, nesklamal ani v ťažšom teréne a na snehu, pričom o takmer všetko sa stará automatika. Jediná výčitka teda smeruje len na spomínané občasné zaváhanie prevodovky, prípadne ešte na odhlučnenie od motora – mohlo byť o čosi lepšie, najmä pri vyšších otáčkach.

Na druhú stranu je potrebné brať do úvahy, že auto sme si prevzali ešte „horúce“ z výroby s celkovým nájazdom necelých 30 kilometrov. Spotreba tak bude pri zabiehaní mierne skreslená, no aj napriek tomu nie je nijako vysoká. Na diaľnici dosahovala hodnotu 8,5 litra, v meste sa priblížila k desiatim litrom a mimo mesta sa dala bez väčšej námahy stlačiť na zhruba šesť litrov na sto kilometrov.

Tarraco je aj napriek rázvoru 2 790 milimetrov dostatočne obratné, hravé a s výkonovou rezervou bude aj predbiehanie nenáročné. Podvozok pritom skvele tlmí väčšinu nerovností, je však pevnejší, no neuberá to na jeho komforte, a to aj napriek veľkým 20-palcovým hliníkovým diskom. Podrží vás na diaľnici, kľukatých cestách i na poľných úsekoch, pokojne pod snehovou prikrývkou. V ponuke pritom nájdeme za príplatok aj adaptívne tlmiče DCC, ktoré ešte viac umocnia komfortný alebo tiež športový charakter auta.

Najdrahší z portfólia

Áno, úplne nový model uspokojí potreby v meste, na diaľnici, na cestách i mimo nich a dokáže skvele zastúpiť rodinné auto. Vo výbave sa ľahko ocitnú najmodernejšie bezpečnostné i asistenčné systémy, ktoré vás budú pri jazde sprevádzať a pomáhať. Spomenúť tak môžeme napríklad adaptívny tempomat, výstrahu na auto v mŕtvom uhle, autonómne núdzové brzdy, parkovaciu kameru so senzormi a s dobrým rozlíšením či mnoho ďalších „vychytávok“.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Automobilka si však hodnotu auta uvedomuje a cenník za Seat Tarraco tak štartuje na sume 27 560 eur, čím sa model stáva vôbec najdrahším z ponuky Seatu. V našej dvojlitrovej naftovej motorizácii začína na sume zhruba 37-tisíc eur a získate ho jedine s pohonom všetkých kolies a automatom. V porovnaní s konkurenčným Kodiaqom je úplne základná cena napríklad o takmer štyritisíc eur vyššia, oproti Tiguanu je však Tarraco o takmer tisíc eur lacnejšie.

Zastupuje teda akýsi medzičlánok v konkurenčnom boji a vytŕča z neho svojím „mladým“ dizajnom, kvalitou a dobrými jazdnými vlastnosťami. Nepochybujeme o dobrých predajných číslach a akosi v duchu dúfame, že sa dočkáme aj ostrej športovej verzie od teraz už osamostatnenej značky Cupra. Bolo by to nepochybne zaujímavé.

S benzínovým motorom?

Článok dopĺňame o skúsenosti s ďalšou motorizáciou, ktorú si však na rozdiel od dieselu kúpi asi podstatne menšie percento záujemcov. Ide o dvojlitrový benzínový TSI agregát, ktorý ponúka výkon 140 kW (190 koní) a krútiaci moment dosahuje 320 Nm. Spolupracoval taktiež so sedemstupňovým automatom DSG a poháňané boli všetky kolesá. Oproti slabšiemu benzínovému 1,5-litrovému motoru nie je dvojliter schopný vypínať valce a je samozrejme výkonnejší, pričom má pohon aj všetkých kolies ("jednapäťka" ho mať nemôže).

Motor je v podstate rovnako svižný ako jeho dvojlitrový TDI kolega, avšak je kultivovanejší a v mnohých prípadoch podstatne tichší. Výkon 190 koní je úplne postačujúci a akýkoľvek nedostatok sme v žiadnej situácii nepociťovali. Bezproblémová je jazda na diaľnici, ale taktiež v miernom teréne. Model zvládne vďaka adaptívnemu podvozku aj mierne ostrejšiu jazdu cez zákruty, no žiadneho športovca nečakajte. 

Apetít je pochopiteľne väčší, než pri dieselovom agregáte. V priemere sme sa počas týždňového testu dokázali dostať na hodnotu 8,6 litra na sto kilometrov. V meste sa spotreba zvýši v meste na asi 10 litrov a mimo mesta sa ju podarí stlačiť na sedem litrov. Ak by sme si však mali vybrať, zvolili by sme aj napriek "klesajúcej obľube" práve naftový motor, ktorý k charakteru modelu Tarraco sedí o čosi viac. Okrem toho poteší aj nižšou spotrebou.