Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.01.2019, 13:20

Posledný test obľúbenej Škody. Čoskoro úplne zmizne z ponuky

  • V redakcii sme sa počas týždňového testu pozreli na kedysi veľmi obľúbený model Rapid, ktorý značka z ponuky čoskoro vyškrtne.
  • Náhrada príde v podobe nedávno predstavenej novinky Škoda Scala.
Posledný test obľúbenej Škody. Čoskoro úplne zmizne z ponuky
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Ešte koncom minulého roka sme mohli vidieť slávnostné odhalenie očakávaného nástupcu modelu Rapid s označením Scala. Pôjde o konkurenta pre obľúbený Golf či Focus a novinka tiež určuje vylepšený dizajnový smer značky do budúcnosti.

Má sa viac zamerať na emócie, priniesť väčší luxus a tiež nové riešenie interiéru. Náhrada je teda predstavená a už čoskoro príde aj na Slovensko, v týchto dňoch pritom Škoda informuje, že záujemcovia o končiaci model Rapid majú poslednú možnosť na jeho kúpu.

​My sme sa nedávno rozhodli odchádzajúci model otestovať a to v prevedení liftback (k dispozícii aj Spaceback) s litrovým TSI benzínovým motorom s výkonom 81 kW. Ako teda dopadol rozlúčkový redakčný test?

Kozmetické zmeny

Škoda Rapid prešla posledným faceliftom ešte v roku 2017 (na trhu od roku 2012), pričom išlo skôr o akési kozmetické úpravy, než o zásadné zmeny v dizajne či technike. Vzhľad teraz môžu obohacovať nové predné i zadné svetlomety, predné dokonca v bixenónovom prevedení.

Zmenou si prešlo aj denné svietenie, ktoré bolo umiestnené priamo do svetlometov v podobe LED pásu a v prípade halogónových svetiel (náš prípad) je len skutočne malá LED linka pod diaľkovými svetlami. Koncové svetlá dostali následne mierne zatmavenie.

Interiér je v podstate rovnaký, malé zmeny je možné postrehnúť len v rámci dodatočného čalúnenia prvkov. Stále sú tu klasické budíky s centrálnym displejom a dotyková obrazovka infotainmentu s hardvérovými tlačidlami.

Sedadlá sú dostatočne pohodlné, hoci s len skutočne nevýrazným bočným vedením. Poteší však dostatok odkladacích plôch na drobnosti a dostatok miesta vpredu i vzadu. Bez väčších problémov si za seba dokáže sadnúť 180-centimetrový človek, no stále platí, že pre pohodlnú jazdu by vo vozidle nemali byť viac než štyri osoby. Stredné sedadlo vzadu je totiž pomerne nekomfortné.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Pochvala smeruje aj na riešenie veka batožinového priestoru, ktoré sa otvára na štýl liftback (veko sa otvára spolu so zadným sklom) a vy tak máte skutočne množstvo miesta na manévrovanie s batožinou. K dispozícii je pritom objem na úrovni až 550 litrov, respektíve 1 490 litrov po sklopení zadných sedadiel. Kufor je dostatočne hlboký, no chýbajú tu "Simply Clever" háčiky a nájdeme tu aj vyššiu nakladaciu hranu.

Ideálna voľba

V našom prípade pracoval pod kapotou najvýkonnejší litrový benzínový agregát TSI s výkonom 81 kW (110 koní), ktorý bol spojený s automatickou sedemstupňovou prevodovkou DSG. Tá radí až príliš rýchlo a "na spotrebu", takže športové ambície od vozidla rozhodne nečakajte. Radenie stupňov je však príjemné a vo väčšine prípadov prevodovka nesklamala.

​Pre komfortnú a pokojnú jazdu je to ideálna voľba. Priemerná spotreba sa v našom teste ustálila počas týždňa na úrovni 7,4 litra na sto kilometrov. Jazdili sme pritom veľkú časť v meste, ale absolvovali tiež diaľničné presuny a jazdy mimo mesto. Hlučnosť trojvalca je evidentná najmä pri rozjazde či skutočne vysokých otáčkach, inak sa do kabíny vo väčšej miere nedostáva.

Rovnako sú ideálne 16-palcové disky, ktoré boli na aute aj v našom prípade. Vyšší rozmer by už zrejme uberal z komfortu na palube, takto bola zaistená dostatočne pohodlná jazda. Okrem toho, väčšie disky by tiež zvýšili vašu spotrebu a zhoršili dynamiku.

Do veľkej miery za komfort, samozrejme, môže podvozok naladený práve na takýto charakter. Dobre odfiltroval väčšinu nerovností a v zákrutách sa auto nakláňalo v prijateľnej miere. Serpentínový pretekár to rozhodne nebude, no spolu s 81 kW motorom má auto dostatok síl a nesklame ani pri predbiehaní.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Škoda Rapid už má však svoj osud určený, čoskoro zmizne z trhu a pritom nešlo o zlé auto. Veď Rapid bol jeden z najobľúbenejších modelov na Slovensku vôbec. V poslednej dobe sa však predaje znižujú a každý kúpi zrejme menšiu Fabiu alebo väčšiu Octaviu.

Rapid tak pomaly strácal zmysel v portfóliu, i keď išlo o zaujímavý kompromis. Nástupca udal nový dizajnový smer, príde v jedinom variante, s Rapidom (Spaceback) má spoločný prvok v podobe predĺženého zadného okna a prináša mnohé vymoženosti, ktoré zákazníci nemohli mať pri žiadnych iných modeloch. 

Posledná šanca

Pre mnohých vynikajúci rodinný model či firemný hltač kilometrov je najmä v prevedení s 81 kW agregátom dostatočne výkonný a poteší tiež spotrebou. Teraz, ako rozlúčkovú akciu, prináša Škoda tiež výrazné zľavy na posledné modely. Automobilka už ukončuje výrobu oboch karosárskych prevedení modelu Rapid, liftbackový variant je možné konfigurovať a objednať už len približne mesiac.

​Kompaktnejší Spaceback je možné zakúpiť ešte ako skladové vozidlo. Česká značka sa lúči štedro a pre zákazníkov pripravila akčné modely ŠKODA Team, v rámci ktorých ponúka Rapid s množstvom atraktívnej výbavy a skvelou cenovou výhodou až 1 900 eur.

Do akčnej výbavy zaradila množstvo užitočných a komfortných prvkov, ktoré spríjemnia každú jazdu. Výbava Team zahŕňa napríklad 16-palcové disky ALORE, automatickú klimatizáciu so senzorom vlhkosti, elektrické ovládanie okien vpredu a vzadu, bi-xenónové svetlomety s LED denným svietením, navigačný systém AMUNDSEN s 6,5-palcovým dotykovým displejom, zadné parkovacie senzory, tempomat, vyhrievanie predných sedadiel či svetelný a dažďový senzor.

Táto skvelá výbava je dostupná už od 13 290 eur. Úplný základ s výbavou Active a 70 kW litrovým TSI motorom je v cenníku so sumou 12 440 eur, spolu s manuálnou päťstupňovou prevodovkou.