StoryEditor

Toto je jeden z najlepších Renaultov súčasnosti. Spojil dva rozdielne svety

14.01.2019, 13:30
Jazda s ostrým hothatchom Renault Megane RS vás bude baviť nielen v serpentínach a okruhu, ale aj na bežných cestách smerom do supermarketu.

Nová generácia obľúbeného ostrého náradia Mégane R.S. od značky Renault prichádza na trh s iným zameraním, než tomu bolo v minulosti.

Áno, model zostrojil výrobca s iným receptom, no už pred testom sme nemuseli pochybovať, že pôjde o skvelú pochúťku. Veď, Renault so svojimi modelmi s prívlastkom R.S. patrí k špičke medzi hothatchmi - športovými hatchbackmi.

Už na pohľad agresívny

Stačí sa pozrieť na priložené fotografie a musí byť každému zrejmé, že toto nebude obyčajný Renault. Už svojou farebnou kombináciou strháva pohľady okoloidúcich a keď sa na dizajn skutočne zameriate, ťažko budete hľadať správne pomenovanie. Novinka je jednoducho plnotučný športovec s charakterom a prejavom vrcholového atléta.

Oproti bežnému modelu Mégane je ostré prevedenie až o 60 milimetrov širšie, pribudli šachovnicové hmlovky v prednom nárazníku, výrazné otvory pre prívod vzduchu, zadný strešný spojler, agresívny difúzor na zadnom nárazníku a v strede osadená koncovka výfuku. Vlastne, v chrómovo-ohraničenej "diere" sú schované celkom dve.

Za blatníkmi s vývodmi pre teplý vzduch nájdeme 19-palcové disky so skutočne pekným dizajnom, hoci na Slovensku si budete musieť dávať veľký pozor na výtlky, a za nimi sa nachádzajú aj špičkové Brembo brzdy. Tie nevädnú ani po dlhšej ostrej jazde.

Športové zameranie sa nevytráca ani v interiéri, veď už pri usadnutí "takmer na podlahu" do vynikajúco tvarovaných sedadiel pocítite, že jazda s touto novinkou bude skutočne zážitkom.

A to vždy, keď idete ničiť pneumatiky na okruh, alebo sa vyberiete len na nedeľné nákupy. Vynikajúce je aj bočné vedenie, ktoré vás pri rýchlych prejazdoch zákrut nepochybne podrží. Do rúk skvele padne športový multifunkčný RS volant s obrovskými pádlami na radenie.

HN/Radoslav Petrík

​Jemná výčitka smeruje len k displeju infotainmentu, ktorý by si zaslúžil trochu lepšie spracovanie a modernejší vzhľad. Oceňujeme však, že kvôli vypnutiu štart/stop systému sa nemusíte vždy po naštartovaní brodiť v menu.

Tlačidlo nájdete priamo nad voličom automatickej prevodovky. Pochvalu si zaslúži tiež digitálny prístrojový štít s prehľadným zobrazením informácii priamo pred vodičom.

Nechýba dostatok odkladacích priestorov, miesta na predných, ale i zadných sedadlách. Hoci je potrebné počítať s tým, že viac než 180-centimetrový človek už môže mať problém sadnúť si "za seba". K dispozícii je však aj slušný batožinový priestor s objemom 434 litrov a širšou nakladacou hranou.

Dva svety

I keď sa oproti minulosti z pod prednej kapoty vytratil tradičný benzínový dvojliter, ani náhrada v podobe "jedna-osmičky" s twin-scroll turbodúchadlom nie je na zahodenie. Veď ponúka výkon až 205 kW (280 koní) a 390 Nm krútiaceho momentu, pričom stovku zvláda už za 5,8 sekundy. Trochu nám chýbala akási výbušnosť z pohľadu výkonu, hoci auto dobre lineárne ťahá od zhruba dvetisíc otáčok.

Motor bol pritom spárovaný s automatickou šesťstupňovou prevodovkou EDC, ktorej práca bola skutočne veľmi príjemná a rýchla. Najmä v ostrom režime dokáže novinka pri radení príjemne "prdieť" do výfuku a pútať pozornosť.

Inak je však zvukový prejav skôr len decentne športový. Na druhú stranu, vďaka tomu sa ešte viac zvýrazňuje druhá stránka vozidla - komfortná. Hluk vás tak nebude príliš otravovať pri diaľničných presunoch.

HN/Radoslav Petrík

​Ako sme spomínali, auto mierne zmäklo, no nie je to na škodu. Z modelu Mégane R.S. sa stal príjemný spoločník na každý deň. Pomáha k tomu aj volič piatich jazdných režimov. Nechýba ani Comfort, Race (auto premení na okruhový špeciál) či prispôsobiteľný Perso režim, kde si viete podľa svojich požiadaviek nastaviť správanie prevodovky, motora a podobne.

Pri absolvovaní série zákrut vás podrží tuho nastavený podvozok (no žiadny extrém ani pri bežnej jazde), ale aj skvele pracujúce riadenie či systém natáčania zadných kolies 4Control. To zlepšuje celkovú stabilitu a tiež manévrovanie s autom.

Za 1 550 eur si viete následne priplatiť za ešte lepší podvozok či samosvorný diferenciál, ktorý nepochybne oceníte. Auto je pomerne citlivé na plyn a ak teda v zákrute "pozvoľníte", automaticky má zadok tendenciu predbehnúť vás. Ak je vodič skôr amatér, môže to byť trošku problém, nás však takýto charakter skutočne bavil a rýchlo si na štýl jazdy dokážete zvyknúť.

Spotreba sa v našom prípade mimo mesta ustálila na hodnote 7,3 litra, na diaľnici stúpla o liter a v meste sa nám podarilo jazdiť za 10,3 litra. Každopádne treba podotknúť, že jazdu vo vyšších otáčkach budete vyhľadávať (ako aj my) a teda spotrebu by ste v tomto prípade nemali brať príliš na vedomie. Mégane R.S. je totiž o zábave, zážitku z jazdy a žiadny ECO režim by tu nemal mať miesto.

HN/Radoslav Petrík

Dobrá ponuka

Výrobca nezabudol ani na komfortné či bezpečnostné systémy, takže vo výbave môžete nájsť adaptívny tempomat, parkovaciu kameru a parkovacieho asistenta, núdzové automatické brzdenie, sledovanie mŕtvych uhlov, dažďový a svetelný senzor a mnoho ďalšieho. Súčasná generácia oproti minulosti mierne zjemnila svoj charakter, stále je to však ukážkový hothatch.

Akurát si už dnes rozhodne nemusíte odopierať každodenné jazdenie a nestojí vás to ani veľa. Veď cenník štartuje už od 27 890 eur, za automatickú prevodovku si priplatíte necelých dvetisíc eur a už v základe budete mať slušnú výbavu.

V porovnaní s konkurentom ako Honda Civic Type R či Hyundai i30 N má auto isté nedostatky, ale aj prednosti. Jednou z nich je vonkajší dizajn či charakter. O tom niet pochýb, Mégane R.S. je jeden z najlepších Renaultov na súčasnom trhu. Najmä, ak hľadáte športový hatchback aj na každý deň.

menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 22:25