Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.12.2018, 11:45

Prvá jazda s najdrahším seatom. Tarraco potvrdzuje, že sa značka vzmáha

Tarraco je tretím SUV značky Seat. Módne outdoorové modely sú dnes v kurze, no a stávku na istotu podporila španielska značka osvedčenými ingredienciami.

Prvá jazda s najdrahším seatom. Tarraco potvrdzuje, že sa značka vzmáha
Zdroj: Seat

Tak veľké auto, ak vynecháme tak trochu mimo stojacu Alhambru, Seat neponúkal dlhé roky, píše iDNES.cz. Trik s preznačkovanou vyslúžilou Audi A4 premenovanou na Exeo sa nechytil, aj keď ich majitelia sú dodnes nadmieru spokojní. Španielska automobilka, ktorá pod vedením talianskeho charizmatického lišiaka Luky de Mea stúpa asi ako nikdy v histórii, tak má konečne auto, na ktorom bude zarábať peniaze a mohlo by značke pomôcť prebojovať sa do flotíl.

Seat bol pred rokmi "utláčaný" v koncerne Volkswagen. Kedy presne ten zvrat nastal, už sa asi nevystopuje, ale aj cez množstvo zmien, úprav stratégie a podivných krokov do neznáma sa automobilka pozbierala a dnes má vypredané. A na českom či slovenskom trhu to platí dvojnásobne. Takže nie je divu, že Tarraco, ktoré sa ešte ani poriadne nezačalo predávať, nazbieralo od predstavenia cenníka množstvo objednávok. A to je auto za minimálne 27 560 eur.

​Veľa značiek z prestížnej kategórie manažérskych áut strednej triedy za poslednú dekádu vycúvalo. Revír Volkswagenu Passat alebo Fordu Mondeo je stále menší, stále je to však veľmi dôležitá trieda, ktorá má významný podiel na trhu. Fiat alebo Citroën sa stiahli úplne, Renault sa zubami nechtami drží s Talizmanom a Toyota stále nevie, či má oživiť meno Avensis. Podľa opakovaných skúseností z minulosti je taký ústup z pozícií väčšinou na škodu: takú značku začne publikum prehliadať, návrat do týchto vôd je pritom veľmi náročný. Dôkazom je práve Fiat.

A Seat skvelo využíva príležitosť: SUV všetkých veľkostí sú dnes stále obľúbenejšie, predaje stále rastú a vzhľadom k tomu, že sa ich ponuka stále rozširuje o nové modely, pretože len veľmi málo z nich je na trhu a v mysliach zákazníkov zakorenených, je teraz najlepší čas pre nováčikov. A tak je Tarraco novou vlajkovou loďou Seatu, publikum k nemu pristupuje bez predsudkov a flotilové pravidlá firiem už sa tiež SUV nebránia. Načasovanie má teda Seat na jednotku.

Pekná tvár Španiela skrýva Nemca

Tretie SUV španielskej značky má parádny vzhľad, ktorý mu dal španielsky tím šéfdizajnéra Alejandra Mesonero-Romanosa. A pod kapotou vždy aspoň 150 koní. 4,75 metra dlhé SUV s rázvorom 2,8 metra, ktoré môže mať v kufri dve sedadlá navyše, alebo naloží až 760 litrov nákladu, stojí na pretiahnutej verzii platformy MQB koncernu Volkswagen.

Andy Shepherd z vývojového centra Seatu priznáva, že tretie SUV značky má byť strojom na peniaze, na veľkom aute s vysokou cenou totiž výrobca viac zarobí. V skratke to môžeme vysvetliť tak, že malé auto nestojí z pohľadu výroby výrazne menej a naopak u toho veľkého si sú ochotní zákazníci priplatiť za veci navyše a práve tie generujú zisk najjednoduchšie.

O to viac môže Seat mrzieť, že Tarraco nevyrába doma v Martorellu, ale vo Wolfsburgu spoločne s dvojčaťom Volkswagenom Tiguan Allspace. Ich spriaznenosť najviac spoznáte na bokoch a bočnej siluete. Mesonero-Romanos však v rozhovore pre iDNES.cz tvrdí, že aj keby Tarraco maľoval bez akýchkoľvek obmedzení celé znovu, vyzeralo by takto.

Parádna je mohutná predná časť a nos "nosorožca" - maska ​​chladiča akoby pri pohľade z boku ubiehala v negatívnom sklone, taktiež je výrazné tvarovanie svetiel a vrchných partií. Mesonero práve tvarovanie výrazného ňufáku vyzdvihuje, dáva autu mohutný výraz a oči svetiel so svetelným podpisom rozmazaného trojuholníka Tarraco jasne identifikujú. Rovnaký motív opakujú svetlá na zadnej časti, tie prepája svetelný pruh naprieč vekom kufra. To je dnes módne, avšak v prípade Tarraco možno trochu diskutabilné. Ten červený pruh deliaci zadok totiž siluetu auta opticky zužuje a zvyšuje.

Zdroj: Seat

​​Tarraco zaujme 20-palcovými kolesami alebo FullLED čelnými lampami, vodiči ocenia podvozok s nastaviteľnou tuhosťou, adaptívny tempomat alebo elektricky ovládané veko kufra. Prístrojovka prešla pri prerode Volkswagenu na Seat len ​​niekoľkými zmenami. Páčiť sa vám bude digitálny prístrojový štít nahrádzajúci klasické budíky, ten je dokonca v základnej výbave. Vodič si môže vyberať medzi rôznymi grafickými prevedeniami a keď sa ponorí hlboko do menu infotainmentu, objavia aj možnosť čiastočne konfigurovať jednotlivé varianty zobrazenia.

​Dominantou je veľký tablet multimediálneho centra uprostred. Prístrojovka s horizontálnymi linkami je vysoká, naopak celkom nízke je čelné okno. Vodiči cez hradbu palubnej dosky však vidia kapotu, to má páči množstvu vodičov.

Osempalcový displej multimediálneho systému má tiež tučný rámik, väčší displej však k dostatiu nie je. Menu je štandard koncernu VW - prehľadné a rýchlo pracujúce. Pehou je to, že keď zobrazuje navigáciu, zmiznú hodiny, musíte si teda vystačiť s tými na prístrojovom štíte. Páčili sa nám mechanické ovládače po stranách, hlavne ten na hlasitosť rádia, ktorý je v dotykovom prevedení u škodoviek nepraktický. Ani najvyššie prevedenia infotainmentu Seatu nekomunikujú so svetom, na online telematické služby teda zabudnite.

Sedadlá v oboch radoch nemajú zrovna výrazné bočné vedenie, a majú relatívne krátke sedáky, posedenie je v nich však pohodlné. Páčilo sa nám prevedenie s čalúnením kombinujúcim hrubšou šedú látku s hnedou alcantarou, a k tomu fľaškovo zelený lak karosérie. Atmosféru na palube dotvára čierna stropnica.

Priemerný vek európskych zákazníkov Seatu je 42 rokov, to je unikum. Tarraco cieli na staršiu a bohatšiu klientelu. Tú, ktorá ocení, ako sa do urasteného auta na zvýšenom podvozku (svetlá výška 201 milimetrov) dobre nastupuje. Dozadu sa potom dobre usádzajú vnúčatá: dlhé zadné dvere sa otvárajú vo veľkom uhle a je tam veľa miesta. V pozdĺžnom smere až plytvanie priestorom, zadnú lavicu je možné posúvať. Sedáky sú ploché, ale na druhú stranu sa tam vďaka tomu dobre vojdú tri detské sedačky vedľa seba.

150 koní je dostatočný základ

Základné prevedenie Tarraca má pod kapotou štvorvalec 1,5 TSI spriahnutý so šesťstupňovou prevodovkou roztáčajúcou predné kolesá, druhou benzínovou ponukou je dvojlitrové 190 koňové TSI s automatom a pohonom všetkých kolies. Problém je, že koncern VW nestíha tento jedenapollitrový motor vyrábať. Rovnaké výkony majú aj dvojlitrové TDI agregáty, 150 koňové základné prevedenie je predokolka s manuálom, za príplatok môžete mať automat a k nemu aj štvorkolku, výkonnejšie 190 koňové prevedenie je vždy s pohonom 4x4 a automatom.

V pláne je aj predstavenie plug-in (nabíjacia) hybridná verzia s 210 koňmi výkonu a 400 Nm krútiaceho momentu, ktorú budú milovať ekológovia kvôli emisiám CO2 pod 50 gramov na kilometer.

Kým tisícpäťstovka 1,8 tonové Tarraco rozhýbe, chvíľku to trvá, ale stačí pozorne radiť a dynamické disciplíny zvládne novinka so cťou. So slabším benzínovým motorom sme jazdili za osem a pol litra benzínu, s rovnako výkonným dvojlitrovým TDI o pol litra nafty úspornejšie. Benzínová verzia je však rozhodne tichšia. Tarraco je všeobecne dobre odhlučnené, keď však naftový motor vytočíte, ozve sa veľmi hrubým vrčaním.

Zdroj: Seat

​​Stopäťdesiat koní na bežné cestovanie i šplhanie do kopcov s prehľadom stačí, benzínové prevedenie je kultivovanejšie a ponúkne veľkú pružnosť. TDI si musí na rozjazde občas chvíľu rozmyslieť, či je tá správna chvíľa vypustiť nejaké emisie. Pružnosť je vďaka 340 Nm krútiaceho momentu samozrejmosťou, rodinnému dostavníku dáva viac než slušnú dynamiku. Sedemstupňové DSG je naladené vyslovene na defenzívnu nôtu, radí pomerne skoro a podraďuje v ten posledný možný okamih. Komu to nevyhovuje, zvolí manuál, alebo bude radiť páčkami pod volantom.

Adaptívne tlmiče parádne vyžehlia cesty, veľké a ťažké Tarraco vďaka nim na ceste neskáče a menej sa nakláňa. Prevedenie s obyčajnými tlmičmi je tiež pohodlné, ale počas jazdy sa viac kymáca. Podvozok je pevný a sebavedomí, v zákrutách sa podľa očakávania nakloní, ale nie je to nič strašidelného, ​​všetko je predvídateľné.

Cenník za model Tarraco štartuje na sume 27 560 eur. Firma totiž do cenníka vôbec nezaradila základné prevedenie, ktoré síce naláka zákazníkov, ale taktiež ho nakoniec nikto neobjednáva, k dostatiu sú tak dve prevedenia: Style a Xcellence. V prvom sú okrem iného Full-LED svetlá, udržiavanie v jazdnom pruhu, ale taktiež napríklad kožený paket, prídavné športové sedadlá, 19-palcové ráfiky alebo adaptívny tempomat. Časom sa do ponuky pridá ešte športovo ladená verzia FR.