Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
19.12.2018, 17:30

Prvá jazda so športovým Kodiaqom. Pod kapotou má motor, ako žiadna iná Škoda

  • Ostrý športiak to nie je, je však rýchly a vyvážený. Svoju silu dokáže preniesť skvele na vozovku.
  • Vlajkovou loďou Škody je v základnej hierarchii značky stále Superb, Kodiaq RS však vďaka svojmu poňatiu, výkonu, výbave aj cene patrí vedľa neho.
Prvá jazda so športovým Kodiaqom. Pod kapotou má motor, ako žiadna iná Škoda
Zdroj: Škoda Auto

Najrýchlejší Kodiaq je okrem iného aj najdrahšia škodovka v histórii automobilky, píše iDNES.cz. Cenník v susednom Česku totiž štartuje na sume 1 189 900 korún, čiže zhruba 46-tisíc eur. Kodiaq RS je symbolom dnešnej doby, v ktorej zažité konvencie padajú. Športové auto už dnes nemusí byť len prikrčený benzínový dvojdverák. Áno, je to skôr na ťažkú atletiku vysokorýchlostných diaľničných presunov než gymnasta do horských serpentín, ale do športu patrí predsa okrem futbalu aj šach a sumo.

A vo svojej disciplíne je najnovšie mladoboleslavské RS na zvýšenom podvozku (miery sú rovnaké ako pri štandardnom Kodiaqu) veľmi dobré, z oblúka do oblúka sa preklápa s istotou. V tých tiahlych rýchlych je suverénny s razanciou vie následne vyraziť vpred.

​Za rok a pol od uvedenia sa do dneška vyrobilo vyše 277-tisíc kusov modelu Kodiaq, v Česku sa ich ročne predá šesť tisíc. Škoda očakáva, že na domácom trhu bude robiť RS šesť až osem percent predajov. Už teraz však od októbra registrujú českí predajcovia cez 600 objednávok tých najnedočkavejších.

"Zákazníci si ich objednali bez toho, aby v nich vôbec išli," hovorí nadšene Vítek Pelc z českého zastúpenia značky. Hlavnými trhmi pre veľké RS budú podľa očakávania Nemecko, Británia a Švajčiarsko.

Motor, ktorý chýbal

Vylepšovala sa hlavne mechanika, vzhľad upravili dizajnéri len decentne. RS tak má hlavne motor, ktorý v inej škodovke nenájdeme. Najrýchlejší Kodiaq dostal tiež progresívne riadenie a adaptívny podvozok, prelaďovalo sa všetko, od pohonu všetkých kolies po systém voľby jazdných režimov a výfuk.

Verzia RS umlčí pochybnosti, že by si Kodiaq zaslúžil výkonnejší motor. 240 koní z dvojlitra mu dáva elán. Auto je hlavne skvele vyvážené, úpravy v duchu športovosti nešli na úkor použiteľnosti, nie je to jednoúčelový stroj. Aj Kodiaq RS tak môže byť aj sedemmiestny a dostať ťažné zariadenie (ťahať vie 2,5-tonový príves).

Motor, ktorý Škoda odoberá z fabriky v Nemecku (rovnaký je v ponuke pre VW Passat a Tiguan), nie je žiadny chuligán a k tomu ešte pije naftu, ale k celkovému poňatiu to pasuje skvele. Rozjazdy nie sú hurónske, razanciu krotí potreba manažmentu motora krotiť emisie, hladkosť obstará dvojspojkový automat. Na štarte to teda nie je forsáž, ktorá posádku prišpendlí do sedačky, je to plynulý gradujúci záťah; štarty sú v podaní Kodiaqa RS hlavne maximálne efektívne, sedem sekundový šprint na stovku to potvrdzuje.

Novinka dostala exkluzívne dvojlitrové TDI s dvoma turbodúchadlami s výkonom 176 kW, vždy je spojený s pohonom všetkých štyroch kolies a automatickou prevodovkou. Je to vôbec prvýkrát, čo sa pod kapotou škodovky objavuje dvojité preplňovanie.

Zdroj: Škoda Auto

​Kodiaq so svojou novou silou vie dobre hospodáriť, motorári sa predviedli. Oproti doterajšiemu vrcholovému nafťáku s výkonom 140 kW je ten nový oveľa pružnejší a má o poznanie viac elánu a kultivovanosti. Biturbo ešte nad štyrmi tisíckami otáčok predvedie gradáciu výkonu, v nízkych otáčkach potom v spolupráci s môdro radiacim automatom ponúkne pružnosť.

S ľahkou nohou dokáže jazdiť veľké RS sa sedemlitrovú spotrebou, priemer pri dynamickejšom jazdení bude okolo deviatich litrov.

Motor rýchlo reaguje na zošliapnutie plynu, motorárom sa podarilo zbaviť jednotku váhavosti, ktorá je dnes bežná u väčších TDIčkach v obavách o emisie. Sedemstupňová DSG prevodovka potom dokáže dobre hospodáriť s vysokým krútiacim momentom, práve 500 Nm stojí za skvelými dynamickými vlastnosťami.

Automat prenáša silu motora na všetky kolesá. Medzinápravová lamelová spojka Borg-Warner (predtým sa volala Haldex) je riadená softvérom, ktorý vie čiastočne predvídať situáciu podľa množstva zhromažďovaných údajov.

"Až 85 percent krútiaceho momentu môže byť prenášané na jedno koleso," uvádza Bohumil Vrhel, ktorý mal na starosti koordináciu celého projektu Kodiaq. Pre RS sa ladila stratégia prenosu a rozdelenie krútiaceho momentu. Rovnako sa systém kalibruje pre všetky motorizácie modelu.

"Štvorkolka" funguje skvele. Veľké a ťažké auto sa pri naozaj rýchlom nájazde samozrejme hrnie cez predné gumy nedotáčavo z oblúka, je to však čitateľné a jednoducho korigovateľné. Keď správne načasujeme na výjazde z oblúka plný plyn, auto sa usadí na zadné a s razanciou na nich vyjde ako na zadný náhon.

Zdroj: Škoda Auto

​Auto je výborne ovládateľné so skvelou trakciou, riadenie je pevné a presné. V športovom režime riadenia citeľne stuhne. Tlmiče s nastaviteľnou tuhosťou podstatne menia správanie auta v jednotlivých režimoch. Najviac pomôžu so žehlením rozbitej okresky. V športovom móde podvozok pritvrdí a auto sa menej nakláňa, v komfortnom režime sa mäkko pohojdáva.

20-palcové disky, ktoré sú jedinou a exkluzívnou voľbou pre RS, obúvajú Pirelli pneumatiky, alebo značku Continental s rozmerom 235/45. Na rozbitej ceste alebo dlažobných kockách o sebe vedieť dajú, zavesenie však rázy elasticky odtlmí, nie sú to rany kov na kov.

Tlmiče treba "rozpumpovať", potom fungujú skvele, pri pomalej jazde mestom sa veľké široké kolesá ozývajú najviac. Na dlažbe sa rozdiely medzi komfortným a športovým režimom prejavia najvýraznejšie: veľké kolesá vníma posádka stále, v "komforte" sa potom k tomu karoséria jemne pohojdáva.

Šperky

Kodiaq RS pridal na agresivite vzhľadu. Premodelované sú nárazníky a nová je aj matná maska ​​chladiča. Vonkajšie spätné zrkadlá sú čierno lakované a strešné lyžiny či bočné ochranné lišty majú farbu karosérie. Dizajn podčiarkujú 20-palcové kolesá z ľahkej zliatiny a pod nimi 17-palcové červeno lakované brzdové strmene vpredu aj vzadu.

Vyváženiu proporcií mohutnej zadnej časti veľmi prospieva červený pruh odrazky naprieč celým nárazníkom, auto to opticky znižuje. Samozrejme, musí byť iné než červené, v červenom kabáte, ktorý novému modelu Kodiaq RS pristane asi najviac, tiež zaniknú koncové svetlá. Veľmi zaujímavo potom vyzerá RS v čiernom lakovaní, v ktorom splynú s hmotou predné ozdobné prvky. Tvár potom autu dávajú len svetla. Tie sú pri RS vždy LEDkové na oboch koncoch auta.

Zdroj: Škoda Auto

​Dominantou interiéru sú predné športové sedadlá čalúnené v kombinácii Alcantary a kože s červeným prešitím a novým červeným logom RS. To je aj na multifunkčnom športovom volante, prahu dverí či nástupných lištách dverí. Predné kreslá s integrovanou opierkou hlavy vyzerajú skvele a dobre objímu telo útleho, ale aj urasteného chlapa. Tvarovanie sedadiel v druhom a príplatkovom treťom rade sedadiel sa oproti obyčajnému Kodiaqu nemenilo, má však rovnaké čalúnenie ako predné anatomické sedadlá a tiež vyšívané ozdoby. Športovú atmosféru podčiarkuje čierne čalúnenie stropu.

Štandardom je takzvaný virtuálny kokpit, v ktorom displej nahrádza v prístrojovej kaplnke klasické budíky a má aj špeciálny RS režim, v ktorom hrá hlavnú úlohu otáčkomer.

Špecialitou RS je špeciálne zariadenie pod zadným nárazníkom, ktoré pritvrdí zvuk výfuku. Je to vlastne špeciálny reproduktor, ktorý vytvára športový zvuk. Plechový "hrniec" nie je nijako spojený s výfukom, je to čisto elektronické zariadenie ovládané vlastnou riadiacou jednotkou.

Systém, ktorý vyvinulo Audi spoločne s výfukovým špecialistom Eberspaecher pre model SQ7, si škodováci vypožičali a upravili pre svoje potreby. Z dieselového motora idú podľa Radka Hošínského, špecialistu Škoda na výfuky, plyny vďaka filtru pevných častíc a katalyzátora tak "upokojené", že s nimi nejde výfuk rozozvučit klasickou cestou.

Špeciálny systém sa zapína len v niektorých jazdných režimoch, keď vodič zvolí mód "eko" (ktorý okrem iného vyraďuje na neutrál pri každom uvoľnení plynu), zostane ticho. Pri razantnejšej akcelerácii alebo poskakovaní mestom pred divákmi auto turbodiesel pod kapotou neutají, za jazdy však dáva Kodiaq RS parádny zvukový doprovod. Superpátračov Radek Hošínský upozorňuje, že sa jednoduchým vytiahnutím poistky tento systém deaktivovať nedá.