Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
16.12.2018, 00:00

Vyskúšali sme vôbec najdôležitejší model značky BMW. Ako jediní zo Slovenska

Na portugalských cestách sme dostali exkluzívnu možnosť vyskúšať si nové BMW rad 3. Aké je?

Vyskúšali sme vôbec najdôležitejší model značky BMW. Ako jediní zo Slovenska
Zdroj: HN/Radoslav Petrík

Autosalón v Paríži je už dávno za nami, no pripomenuli sme si ho novou generáciou najdôležitejšieho modelu značky BMW. Práve „trojkový bavorák“ sa totiž v meste módy tento rok prvýkrát ukázal na verejnosti, pričom jeho doterajšie predajné čísla hovoria za všetko – celkovo sa BMW radu 3 predalo na svete viac než 15 miliónov kusov.

V poradí už siedma generácia úspešného radu chce zakladať svoj ďalší úspech najmä na dynamickom charaktere. Či to tak skutočne bude, sme sa rozhodli overiť v praxi. Ako jediní zo Slovenska sme dostali príležitosť absolvovať prvé jazdy s novinkou v ešte stále pomerne slnečnom Portugalsku.

Charakter sa nezaprie

Popravde, auto vyzerá v reálnom prostredí podstatne krajšie než pod svetlami reflektorov na výstavisku. Vzhľad obohatil nový dizajnový jazyk značky odrážajúci sa v čistých líniách, no tiež v pozmenenej maske chladiča, svetlometoch či nárazníkoch. Novinka sa pýši nielen vynikajúcou hodnotou súčiniteľa odporu vzduchu (Cd), ktorý klesol z hodnoty 0,26 na 0,23, ale tiež širším rozchodom kolies, väčšími rozmermi a rozložením hmotnosti na nápravy v pomere 50:50.

To prispieva k skvelým jazdným vlastnostiam, no o tom si povieme neskôr. Exteriér môže byť vďaka individualizácii v dizajne Advantage, športovom modeli Sport Line, konzervatívnom Luxury Line či agresívnom M Sport pakete. Veľmi príjemným faktom je, že aj v prípade naftovej verzie je tu dvojica koncoviek výfuku v zadnej časti a oba sú pravé. Už v základe pritom dostanete napríklad LED predné a zadné svetlá, no za príplatok je možné dostať aj špičkové laserové vyhotovenie.

Výrobca však hovorí o podstatne prémiovejšom pocite z vozidla, a to najmä v interiéri. Musíme súhlasiť. Nové riešenia sa nám páčia a najmä osadenie nového centrálneho displeja infotainmentu celý koncept oživilo. Je veľmi dobre čitateľný a v praxi sa príjemne využívajú tiež tlačidlá umiestnené pod výduchmi ventilácie. Teší nás, že aj napriek trendu dotykových displejov je BMW pri modeli verné klasickým mechanickým tlačidlám. Platí to aj o stredovom tuneli, ktorý nie je prehnane široký a obsahuje najpodstatnejšie tlačidlá funkcií, nový volič prevodovky či otočný joystick.

Aj dlhšia jazda je v prepracovaných sedadlách dostatočne komfortná a do rúk skvele padne pomerne hrubší multifunkčný volant, najmä v prípade jeho M verzie. Za ním sa nachádza veľmi dobre spracovaný digitálny prístrojový štít s možnosťou prispôsobenia podľa svojich požiadaviek. Vodič a spolujazdec má vpredu dostatok priestoru a na zadné sedadlá si za seba pokojne sadne aj 180 centimetrový človek.

Pre trojicu cestujúcich vzadu je však miesta na šírku málo, komfortné cestovanie je teda najmä pri štvorčlennej posádke. Bodkou na záver je príjemné ambientné LED osvetlenie, prémiový audiosystém Harman Kardon či dostatočne veľký 480-litrový batožinový priestor s komfortným prístupom. Rozšíriť sa dá aj sklopením sedadiel v pomere 40:20:40. Praktická, no i prémiová stránka vozidla je teda oproti minulej generácii vo všeobecnosti podstatne lepšia.

Radosť z jazdy

Áno, práve takto znie heslo mníchovskej automobilky BMW, pričom podporovať to má pri novinke tiež pohon všetkých kolies xDrive. Po prvých jazdách môžeme skonštatovať, že značka skutočne dbá na jazdné zážitky a aj slabšia naftová verzia 320d dokáže ponúknuť dostatok dynamiky. Chod motora je kultivovaný a vďaka lepšiemu odhlučneniu je aj jazda s dieslom dostatočne komfortná.

Naladanie dvojlitrového štvorvalca je na výkon 140 kW a krútiaci moment dosahuje 400 Nm. V našom prípade bol agregát spojený s úplne novou osemstupňovou automatickou prevodovkou Steptronic, ktorá fungovala výborne a jemne. Novinka však zvláda aj ostrú jazdu v serpentínach, takže by sme k motorizácii určite neboli skeptickí.

Najmä na dlhé diaľničné jazdy pôjde o vynikajúcu voľbu. Podvozok je pevný a mierne tuhší, takže na nekvalitných cestách budete mať značný prehľad o výtlkoch, avšak nejde o žiadny extrémny nekomfort. Ak sa vám totiž podarí trafiť väčšiu nerovnosť, podvozok ju dokáže aj pri 18-palcových diskoch prijateľne odfiltrovať. Citeľnejšie to bolo pri 19-palcových kolesách testovanej verzie 330i.

Ak preferujete ostrejšiu jazdu, voľbou môže byť práve výkonnejší benzín. Ten ukrýva pod kapotou taktiež dvojlitrový štvorvalec a poskytuje výkon 190 kW. Krútiaci moment je rovnaký – 400 Nm. Prejav je tu výbušnejší a zo zadných koncoviek výfuku pritom vychádza aj príjemný športový zvuk. Rozhodne platí, že dynamickú jazdu sme si užili viac v benzínovom variante s rovnakým osemstupňovým automatom, no aj s M športovým diferenciálom či výkonnejšími M brzdami.

Prototypy BMW M340i na portugalskom okruhu:

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Spotrebu sme počas prvých jázd nemerali, pozornosť na ňu upriamime pri domácich redakčných testoch. V oboch prípadoch si vodič môže meniť jazdné režimy, pričom v tom športovom získa lepšiu odozvu na plyn, ostrejšie riadenie a rýchlejšie reakcie prevodovky. Pomáhať jej môžete dvojicou pedálov pod volantom.

Vrcholom je však momentálne verzia M340i, s ktorou sme absolvovali niekoľko ostrých kôl na okruhu Algarve International Circuit v meste Portimao. Išlo o maskované prototypy, ktoré poháňal špičkový benzínový šesťvalec s objemom troch litrov a výkonom 275 kW, pričom krútiaci moment dosahuje slušných 500 Nm. Novinka zvládne šprint z nuly na stovku za 4,4 sekundy a na trati nás presvedčil o vynikajúcich výkonoch aj pohon všetkých kolies xDrive.

Najmä v režimoch Sport a Sport+ je preferovaný do väčšej miery pohon zadnej nápravy, vďaka čomu je auto obratnejšie pri vjazde do zákrut. V zákrutách mu pomáha športový M diferenciál, vyladený podvozok a za príplatok tiež nové adaptívne M tlmiče či špeciálna zmes pneumatík. Vonkajší dizajn zaujme už na prvý pohľad svojou agresívnosťou či zvukovým prejavom M Sport koncoviek výfuku, ktoré vzbudia pozornosť okolia. Interiér je doplnený o športové sedadlá, hliníkové prvky či prahy s označením modelu.

Osobný asistent

Novinka prináša aj úplne jedinečný systém BMW Intelligent Personal Assistant, ktorý predstavuje inteligentnú digitálnu osobnosť integrovanú v aute. Asistent vie niesť meno podľa vášho výberu a napríklad my sme zvolili označenie podľa jeho schopností – Genius. Môžete tak hlasovým prejavom zistiť zostávajúci dojazd, technický stav vozidla, zmeniť teplotu klimatizácie a mnoho ďalšieho.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Zaujímavosťou je napríklad príkaz „I am tired (Som unavený)“, čím sa spustí takzvaný režim prebudenia – kolísajúci výkon klimatizácie na nízkej teplote, výrazné ambientné osvetlenie či energická hudba a masáž sedadiel. Platí však, že príkazy musíte vyslovovať skutočne zreteľne. Nechýbajú najmodernejšie bezpečnostné a asistenčné systémy ako sledovanie mŕtveho uhla, parkovacia kamera, parkovací asistent, adaptívny tempomat a napríklad aj udržiavanie v jazdnom pruhu.

BMW hovorí o výrazne rozšírenej ponuke, ktorou dláždi cestu k automatizovanej jazde. V Číne a USA (legislatívne obmedzenia) bude do istej rýchlosti auto schopné jazdiť dokonca bez zásahu rúk vodiča a bez časového limitu. Štart predaja BMW 3 je plánovaný na marec 2019, pričom v lete budúceho roka doplní ponuku aj napríklad hybridná verzia 330e.

BMW M340i xDrive
Počet valcov: 6
Objem motora (cm3): 2 998
Výkon (kW): 275
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 500/1 600 – 4 500 
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 4,4 s 
Prevodovka: 8-stupňová automatická 
Maximálna rýchlosť (km/h): 250 
Objem palivovej nádrže (l): 60
Cena modelu: zatiaľ neznáma