Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.12.2018, 14:15

Exkluzívny test českého SUV kupé. Škodu Kodiaq GT by sme privítali aj v Európe

Kodiaq je neuveriteľne úspešná škodovka. K oceňovanej praktickosti chce teraz česká značka pridať viac emócií. Zatiaľ však len pre Čínu.

Exkluzívny test českého SUV kupé. Škodu Kodiaq GT by sme privítali aj v Európe
Zdroj: Škoda Auto

Za rok a pol od uvedenia sa modelu Škoda Kodiaq na celom svete predalo štvrť milióna, z toho od januára do augusta 2018 sto tisíc. Tak sa nepredával ani model Yeti. Kríženca kupé a SUV spopularizovali prémiové značky, agresívnejšie a krajšie tvarované modely na zvýšenom podvozku sa však začínajú šíriť aj v nižších poschodiach. Škodovka ide na to vo veľkom štýle a veľkolepý Kodiaq si takýto prístup určite zaslúži.

Na čínskom trhu má Škoda pevnú pozíciu a najväčší trh sveta plný motoristov ochotných bez okolkov utrácať za módne autá je pre takéhoto moderného kríženca ideálny. Česká automobilka za pár rokov prestavala ponuku a SUV v nej zohrávajú čoraz významnejšiu úlohu. Pôvodný Kodiaq je klasický outdoorový model, ktorý môže byť až sedemmiestny, na divákov však môže pôsobiť občas trochu nudne. Nové prevedenie GT má naopak poriadnu šťavu.

Dve písmená skracujúce označenie Gran Turismo kedysi patrili klasickým veľkým komfortným kupé určeným pre suverénne vysokorýchlostné prejazdy naprieč Európou v maximálnom pohodlí. Dnes sa kupé krížia často práve s SUV modelmi. Nové GT v podaní Škody je teda presne také - rýchle, pohodlné a štýlovo stojí na veľkých kolesách.

​Ako možno prví ľudia na svete mimo zamestnancov Škody sa redakcia iDNES.cz s Kodiaqom GT zviezli. Vyrába sa len v Šanghaji a už vyše roka vymýšľajú, ako ho dostať do Európy. Záujem by o neho určite bol, lenže ho niet kde vyrábať, výrobné kapacity značky sú totiž momentálne totálne zahltené.

Po B stĺpik (to je ten čo má vodič vedľa ucha), je Kodiaq GT zhodný s dlhým praktickejším prevedením. Zadok je však iný a vyzerá veľmi dobre. Pozvoľna klesajúca linka strechy v kupé štýle je zakončená veľkým spojlerom. Iné sú tiež zadné svetlá: sú užšie, plastickejšie a oveľa krajšie.

Rozdielny je potom aj horný rám zadných dverí. Samozrejme, plechový diel spodku je tiež prevzatý z dlhej verzie. Tá má spodné plastové panely na dverách z čierneho plastu, pri GT sú tieto diely lakované vo farbe karosérie a čierna lišta naspodku je tenšia. To auto opticky tlačí k zemi, aj keď je výška strechy a podvozku rovnaká; z dĺžky ubrala prestavba na svalnaté kupé 63 milimetrov.

Výrazný prelis na veku kufra pridáva vozidlu silácky dojem. Nad ním je pod výrazne skloneným oknom veľký nápis Škoda: to teraz bude poznávací znak nových škodoviek, do európskej ponuky ho privezie budúci rok nástupcu Rapidu, ktorý sa predstaví už 6. decembra v Tel Avive – Škoda Scala.

Upravený je tiež dizajn prednej časti a vyzerá lepšie ako klasické prevedenie. Pod maskou chladiča má GT teraz čierny plastový pruh s textúrou plástu. Premodelovaný je aj nárazník s doširoka pretiahnutou mriežkou, tá je na stranách zakončená funkčnými prieduchmi, ktoré vylepšujú aerodynamiku v podbehoch kolies.

Zdroj: Škoda Auto

​Hlavnou farbou na čínskom trhu je špeciálne namiešaná tlmená červená, v nej však zanikne tvar zadných svetiel. Biela mu teda pasuje lepšie a zvýrazní tiež zaujímavé detaily; opticky tiež auto znižuje.

Miesta je stále dosť

Priestoru na zadných sedadlách je dosť vo všetkých smeroch, praktickosť teda kráse za obeť nepadla. Strecha nad hlavami cestujúcich vzadu klesá len pozvoľna a aj v prevedení so strešným oknom je tam vybranie v čalúnení strechy, ktoré pridá ďalšie centimetre. S metrom v ruke zistíte rovnakú mieru ako v dlhom Kodiaqu, za tým je však malý fígeľ v tom, že operadlá sú viac sklonené dozadu.

Kodiaq GT dostal do obidvoch radov nové sedadlá, zadná lavica (tri samostatné sedadlá z klasického Kodiaqu dostať nemôže a tretí rad prirodzene tiež nie) je ľahko prepracovaná, predné výrazne tvarované anatomické sedadlá s integrovanou opierkou hlavy sú prevzaté z Kodiaqu RS; majú vyhrievanie a aj ventiláciu. A ako sa tam sedí? Vzadu pohodlne, vysoko, s nohami dole a príjemne podopretými stehnami. Do predných kresiel zapadnete a výrazné bočnice podržia vaše telo v zákrutách.

Čínsky Kodiaq RS sa totiž nakláňa a hojdá viac než európsky. Podvozok nemôže dostať adaptívne tlmiče, ktoré má európska verzia, konštruktéri im dali mäkšiu charakteristiku. Príjemnú a upokojujúcu plavnosť len občas naruší ráz od veľkých 19-palcových kolies. Na základných 17-palcových diskoch (k dostatiu sú i 18-palcové) bude novinka ešte komfortnejšie.

Elektricky zatvárané veko kufra odhalí pomerne vysokú nákladovú hranu a za ňou 463-litrový kufor. Pravda, je to o dosť menej ako má klasický Kodiaq, ale na bežné potreby to stačí aj tak s prehľadom.

Zdroj: Škoda Auto

Pre Čínu len benzín

Technika je rovnaká ako u Kodiaqu, ktorého poznáme: štvorvalec vpredu naprieč a pohon predných alebo všetkých kolies. Kodiaq patrí do rodiny áut postavených na modulárnej platforme MQB koncernu Volkswagen, v prípade Škody ju využíva väčšina aktuálnej modelovej rady. Za zmienku stojí, že na čínskych cestách sa bude Kodiaq GT stretávať s Volkswagenom Terramont, ktorý na opačnej strane Pacifiku kupujú Američania pod menom Atlas; a to je úplne najväčšie auto stojace na spomínanej platforme MQB.

Pod kapotu dostávajú čínske modely Kodiaq GT vyrábané v šanghajskej fabrike SAIC výhradne benzínové motory. Jadrom ponuky sú dvojlitre TSI v dvoch výkonových verziách. Ešte pri predpremiére pred pár týždňami na ekonomickom fóre za účasti českého prezidenta to mal byť jediný variant. Nakoniec sa však rozhodlo, že do cenníka pribudne ešte základné prevedenie s „jednaštvorkou“.

My vyskúšali vrcholový variant s 220 koňmi (162 kW) a 350 Nm prenášanými medzinápravovou spojkou (Haldex 5) na všetky kolesá. Sedemstupňový dvojspojkový automat DSG majú v Číne všetky GT povinne. Motor upravený pre splnenie novej čínskej ekonormy C6 (niekde medzi európskymi Euro 5 a Euro 6) je vlastne rovnaký, ako ho poznajú vodiči predfaceliftových Octavií RS.

Paradoxne je tiež GT najsilnejší benzínový Kodiaq, ktorý je dnes vôbec k dostatiu, v Európe môžete zaobstarať tento model maximálne so 150 koňovou „jednapäťkou“. A prichádzajúce prevedenie RS má pod kapotou turbodiesel.

​So 1 700 kilogramami pohotovostnej hmotnosti si preplňovaný dvojliter poradí ľahko, upíja pri tom okolo osem a pol až deviatich litrov benzínu a má svižné reakcie na plyn. Slabšie prevedenie rovnakého motora má 137 kW (186 koní) a 320 Nm poháňa kolesá prednej nápravy, rovnako ako 1,4-litrový motor s výkonom 110 kW (160 koní) a 250 Nm krútiacim momentom.

Skladba výbavy nie je tak variabilná ako sme u európskych áut zvyknutí. A nič na tom nemení, že sa škodovky pre Čínu vyrábajú priamo na mieste. Kodiaq GT tak má pri všetkých dvojlitroch bohatú výbavu vrátane digitálneho displeja pred vodičom alebo strešné okno. S analógovými ukazovateľmi a celoplechovou strechou si naopak budú musieť vystačiť majitelia prevedenia s „jednaštvorkou“, automobilka sama však predpokladá, že tá bude tvoriť len zlomok predajov.

GT má byť v Číne vlajkovou loďou Škody, ceny sú však nastavené rovnako ako u dlhého Kodiaqu. Na miestnom trhu hrajú hlavnú úlohu SUV, česká značka tam má v ponuke už tri plus práve nové SUV-kupé. Škoda sa na čínsky trh vrátila v roku 2007, už v roku 2010 sa pre ňu stal najväčším a teda najdôležitejším odbytiskom.

V roku 2017 dodala značka zákazníkom v Číne 325-tisíc vozidiel - v celosvetovom meradle teda každý štvrtý automobil českej automobilky. Kodiaq GT by však veľmi príjemne oživil aj európsku ponuku značky, či sa tak stane zatiaľ nie je známe.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.