Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
01.12.2018, 07:00

Diesel nemusí byť nudný. Novinka od Mini je toho dôkazom

  • Nepatrí medzi najlacnejšie na trhu, no rozhodne zaujme svojím jedinečným charakterom.
  • Na týždeň sme vyskúšali britskú naftovú „motokáru“.
Diesel nemusí byť nudný. Novinka od Mini je toho dôkazom
Zdroj: Alžbeta Harry Gavendová/HN

Ikonický automobil s nezameniteľným štýlom. Značku Mini Cooper patriacu pod koncern BMW spoznajú na prvý pohľad i menej zdatní „autičkári“. Auto sa totiž preslávilo množstvom spôsobov.

Určite si spomínate na vtipné videá s Mr. Beanom, ktorý jazdil na malom „Miníkovi“ a vyvádzal smiešne kúsky, jeho hrdou majiteľkou bola i speváčka Madonna a Mini Cooper si zahral tiež hlavnú úlohu v známom filme Lúpež po taliansky.

Ospravedlňujeme sa, avšak Mini Cooper si takýto obšírnejší úvod skrátka zaslúži. Na týždňový test sme totiž len nedávno mali novinku Mini Cooper D. Ide o hatchback pre skromnejšiu posádku, keďže sme do rúk dostali trojdverovú verziu so skvelou príplatkovou výbavou.

Vernosť Británii

Hlavným lákadlom novinky je nepochybne zvýraznenie jeho domácich britských koreňov. Novinkou sú následne nápadné zadné LED svetlá, ktoré v sebe ukrývajú dizajn samotnej britskej vlajky Union Jack a sú lemované pochrómovaným rámikom. Pre ľudí idúcich za vami je to veľmi pekný detail.

Aby sa ešte viac zdôraznilo britské dedičstvo, panel pred spolujazdcom je taktiež podsvietený a doplnený britskou vlajkou – navyše, môžete si ho farebne prispôsobiť podľa vkusu. Tradičná britská trikolóra tak môže mať zelený či fialový nádych. Keď sme pri osvetlení, treba spomenúť efektívne predné svetlomety, ktoré sa pri osvetľovaní zákrut adaptívne rozdeľujú a vy tak ožiarite aj časti cesty, ktoré by ste inak nevideli.

V interiéri vás zaujme tradičný okrúhly displej tvoriaci centrálnu časť palubnej dosky. Je obklopený LED lištou, ktorá svieti podľa zvoleného režimu jazdy (Green, Mid alebo Šport). Je mierne vystúpený a spoločnosť mu robia taktiež „tlačidlá“, ktoré však omnoho viac pripomínajú ovládanie v kokpite lietadla. Stačí si všimnúť červenú „páčku“ Štart – Stop, ktorá vás doslova prosí, aby ste si Mini Cooper vyskúšali. Celé to pôsobí naozaj kompaktne a napriek miernej extravagantnosti všetko do bodky ladí.

Pozrite si aj naše video z prvých jázd:

​Multifunkčný volant ponúka všetky potrebné moderné možnosti ovládania a veľmi dobre pôsobí aj v rukách. Chválime ho najmä za ergonomické držiaky na palce. No a hoci reproduktory neradíme medzi úplne najdôležitejšiu výbavu auta, spomenúť musíme aj znamenité prehrávanie hudby. Audiosystém Harman/Kardon vás prejavom naozaj poteší.

V rámci kabíny nás však mrzelo, že odkladacie priestory vo dverách neboli nijako „vypolstrované“ (čalúnené). Stačilo tam nechať zväzok kľúčov či mincu z košíka v obchode – a hrkanie predmetov už vás vyrušovalo počas celej cesty.

„Motokára“ so skvelou spotrebou

Pri jazde vám robí pri modeli Cooper D spoločnosť trojvalcový 1,5-litrový dieselový motor s celkovým výkonom 85 kW (116 koní), ktorý je spojený s automatickou prevodovkou s dvojitou spojkou.

Zdroj: Alžbeta Harry Gavendová/HN

​Jazda vás aj na tejto trojdverovej naftovej motokáre s úchvatne nízko uloženým ťažiskom baví. Auto pevne sedí v zákrutách a vy si užijete tuhý a spoľahlivý podvozok. Práve z tohto dôvodu si však následne už o trochu menej vychutnáte jazdu po nevhodnejších cestách, ktorých je na Slovensku veľmi veľa.

Pocítite totiž každú nerovnosť či výtlk. Papierová spotreba je podľa výrobcu priemerne 3,8 litra, no v skutočnosti ide o údaj asi päť litrov. To si zaslúži jednoznačne palec hore.

Pochváliť musíme tiež cestovanie po diaľnici, keďže sedemstupňová automatická prevodovka sa starala o príjemné nižšie otáčky. To prispieva v praxi k lepšej spotrebe a nižšej hlučnosti pri vyššej rýchlosti.

Priestor nie je výsadou

Ako sme spomínali, auto je trojdverové a je určené pre maximálne štvormiestnu posádku. Nuž a je nutné podotknúť, že vzadu naozaj nie je priestor nazvyš. Miesta sú tam skôr do počtu a dospelý človek by si tam len ťažko pohodlne posedel počas dlhšej cesty – napríklad na tradičnú dovolenku do Chorvátska.

Rovnako stiesnený je následne tiež batožinový priestor. Jeho objem je len skromných 211 litrov, čo v preklade stačí na menší kufor – alebo priemerný nákup potravín počas nedeľnej návštevy obchodu.

Zdroj: BMW

​Úlohou tohto vozidla však nie je pojať čo najväčší náklad, na to sú tu iné kategórie áut. Ak teda máte väčšiu rodinu, určite siahnite po inom modeli a Mini Cooper D si doprajte ako príjemnú oddychovku na víkend. Hodí sa najmä pre mladých a všetkých, ktorí chcú byť v rámci mesta šikovne mobilní a vojsť sa aj do stiesnených parkovacích priestorov.

A ešte jedna drobnosť. Pre niekoho nepodstatný detail – no niekomu poskočí srdce. Zo spätného zrkadla sa totiž na zem premieta pri nastupovaní logo značky Mini a efektne sa hýbe spolu s otvárajúcimi sa dverami.

Bodkou na záver je len cena, ktorá sa začína na sume 23 600 eur, avšak náš kúsok siahal až na hranicu takmer 40-tisíc eur. K dispozícii je však následne široký zoznam príplatkových prvkov.

Mini Cooper D
Počet valcov: 3
Objem motora (cm3): 1 496
Výkon (kW): 85
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 270/1 750 – 2 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,3 s
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Maximálna rýchlosť (km/h): 204
Prvádzková hmotnosť (kg): 1 185
Cena modelu od: 23 600 eur

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.