Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
10.01.2022, 11:40

Mrzneme a stále nabíjame. Zima ukázala, prečo elektromobily nie sú budúcnosť

  • Z Prahy do Mníchova dôjdete „normálnym“ autom za tri až tri a pol hodiny, podľa premávky.
  • Elektrickým zázrakom modernej mobility to u nás bolo šesť hodín, z toho hodina a pol na nabíjačke, chvíľami nám bola zima a EČV kamiónov na ceste poznáme naspamäť.
Mrzneme a stále nabíjame. Zima ukázala, prečo elektromobily nie sú budúcnosť
Zdroj: Škoda Auto (Ilustračná snímka)

Prečítajte si zápisky a komentár autoredaktorov MF DNES a iDNES.cz z reálneho života s autami na baterky.

Naplánovali nám všetkým elektromobilitu, k zásuvkám máme začať jazdiť tankovať v nasledujúcich rokoch, kompletné „prepnutie“ má nastať za desať až pätnásť rokov. Po celej Európe sa chystajú továrne na batérie do elektroáut, výrobcovia končia s vývojom spaľovacích motorov, všetko je presne rozvrhnuté. Ale dosť nepripravené a krívajúce na obe nohy. Ako to v súčastnosti vlastne? Čo sa stane, keď si zaobstaráme auto zajtra? Skúsili sme to. Ešte teraz je nám z toho úzko.

Medzi zaslepenými nadšencami do elektromobility sme veľmi „populárni“, údajne máme aj vlastné vlákna v ich internetových diskusiách, kde si z nášho negativizmu robia srandu. Tak sme sa rozhodli prežiť vianočné sviatky za volantmi elektroáut, tých poslov budúcnosti.

Dnes je už na trhu situácia úplne iná, v roku 2019 však dominovali vo svete tieto modely elektrických áut:

​No, jeden z nás nakoniec, keď potreboval naozaj jazdiť a niečo vybaviť, naštartoval naftový kombík a druhý osedlal svojho terénneho dinosaura. Ale poďme na to pekne po poriadku. Na začiatok vysvetlíme, prečo nepovieme, aké batériové autá to boli. Nechceme, pretože si to nezaslúžia. Samé o sebe sú dobré, mať normálny pohon, sú skvelé.

To, že elektrická trakcia pre všetkých je nezmysel, je však vlastné všetkým autám, takže sa obmedzíme na všeobecnú špecifikáciu. Jeden jazdil európskym elektromobilom, druhý čínskym. Oba s približne rovnakým udávaným dojazdom okolo 400 kilometrov – ten európsky mal väčšiu batériu, takže to bolo s nemalou dávkou odriekania reálne, môj čínsky kus bol veľmi optimistický, v skutočnosti v zimnom počasí prešiel polovicu.

Obe to sú moderné vozidlá predstavené v posledných rokoch. Na upresnenie: toto sú užívateľské poznatky dvoch motoristov, ktorí si o sebe dovolia povedať, že sú skúsení, majú za sebou státisíce kilometrov (milión je na dohľad), doma autopark, ktorý je pestrou zmesou romantiky a punku, a s elektromobilmi majú skúsenosti, sú v ich užívaní zbehlí a „v obraze“.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 80% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Do konca súťaže zostáva

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.