Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.11.2018, 07:07

Kia prekvapila. Týmto modelom chce konkurovať aj nemeckej prémii

Vyskúšali sme Kiu Stinger, ktorá ľahko premení zdĺhavú nudnú cestu na skvelý zážitok za volantom. Ak to, samozrejme, vodič chce.

Netrvalo dlho a po svetovej premiére v Detroite začiatkom minulého roka sa vôbec prvý pokus kórejského výrobcu o luxusný športový liftback dostal aj na slovenský trh. Na úvod môžeme spomenúť, že Stinger nezostal svojmu konceptu GT z roku 2011 nič dlžný a do veľkej miery vychádza dizajnom práve z neho.

Do našich rúk síce padla novinka už po nejakom tom piatku od uvedenia, no o to viac sme si týždňový redakčný test užili. Model toho totiž ponúkne skutočne veľa a k dispozícii sme mali pritom najvyššiu konfiguráciu GT s výkonným benzínovým šesťvalcom. Nepredbiehajme však a začnime tam, kde „prémiová Kia“ strháva najväčšiu pozornosť okolia.

Neobyčajný dizajn

Už pohľad na samotné auto dáva širokej verejnosti jasne najavo, že toto nie je obyčajná Kia. Veľmi pekne zvládnuté proporcie s krátkym previsom vpredu, klesajúca strecha smerom k zadnej časti, agresívna predná časť so skvelými LED svetlami či štvorica koncoviek výfuku vzadu? Toto je jednoducho auto, ktoré by od kórejskej značky Kia pred niekoľkými rokmi zrejme nikto nečakal.

A to nemyslíme vôbec zle, automobilka sa proste v poslednom čase výrazne posunula vpred, čoho dôkazom je aj tento model. Bez akéhokoľvek prikrášľovania musíme priznať, že ľudia si na ulici auto fotili, počas jazdy spoza okna dvíhali palec hore a chválili štýlový vzhľad. Malým sklamaním sú len falošné otvory osadené na kapote, avšak tie na bočných stranách sú skutočne funkčné a pomáhajú pri prúdení vzduchu.

Nadšenie pokračuje aj vnútri, kde vás obklopia kvalitné mäkké materiály, športovo rezaný multifunkčný volant, pohodlné elektricky ovládané kožené sedadlá s vyhrievaním a ventiláciou či skvele zvládnutý stredový panel s voličom automatickej prevodovky a napríklad aj nastavovaním jazdných režimov. Tu sa útok na prémiové modely prejavuje najvýraznejšie, spracovanie je jednoducho na vysokej úrovni.

V strede dizajnovo čistej palubnej dosky nájdeme osempalcový dotykový displej infotainmentu s dobrými reakciami na dotyk a prehľadným menu, je známy z ostatných modelov koncernu. V prednej časti nebudú mať s dostatkom priestoru problém ani vyšší pasažieri, no horšie to je na zadných sedadlách.

Miesta na nohy je dostatok, no cestujúci s výškou viac než 185 centimetrov už môžu mať problémy s miestom nad hlavou. Problémom môže byť aj fakt, že ak si vodič nastaví sedadlo na nízku polohu, osoba vzadu si v podstate nemá kam dať chodidlá.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Dobrou správou je elektrické otváranie batožinového priestoru s objemom 406 litrov, čo môže niekomu pripadať ako podpriemerný výkon. Na aute tohto typu nás to však nijako výrazne netrápilo a svoju úlohu aj napriek vyššej nakladacej hrane či užšiemu vstupu pri cestovaní splní na výbornú. Ono, všetky tieto nedostatky nie sú až také vážne a keď s autom odjazdíte niekoľko kilometrov, ľahko mu ich odpustíte.

Vynikajúca kombinácia

Srdcom auta a hlavným prvkom, ktorý radí model v ponuke naozaj vysoko, je vrcholný benzínový šesťvalec T-GDI ukrytý pod dlhou prednou kapotou. Z objemu 3,3 litra produkuje vďaka dvojici turbodúchadiel výkon až 270 kW a krútiaci moment dosahuje hodnotu 510 Nm. Dynamika mu nechýba a je naladený naozaj veľmi dobre.

V kombinácii s rýchlou a príjemne radiacou automatickou osemstupňovou prevodovkou nemáme motorizácii v podstate čo vyčítať. Ponúkne skvelú ostrú jazdu, no počas bežných dní vás nijako neruší. Do úvahy však musíte brať apetít, ktorý nie je práve malý. V meste sme jazdili zvyčajne za necelých 15 litrov, na diaľnici si z nádrže auto odpilo zhruba 10 litrov a výrazne nižšie sme sa nedokázali dostať ani mimo mesta. Stále svieti na palubnom počítači pred vodičom hodnota minimálne deväť litrov.

Nijako výrazne nás to neprekvapuje, avšak pre niekoho to môže byť jeden z rozhodujúcich údajov. Treba si však uvedomiť, že auto nie je žiadny ekomodel a okrem toho je tu skvelý pohon všetkých kolies či hmotnosť takmer 1,9 tony.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Tá správna cieľovka teda údaj spotreby nijako riešiť nebude a bude rada, že aj v čase prísnych emisných limitov sa Kórejčania odvážili priniesť do Európy výkonný benziňák. Mnohých však zamrzí fakt, že z dizajnovo peknej štvorice koncoviek výfuku v zadnej časti nevychádza takmer žiadny športovo-prenikavý zvuk. Počuť len decentný prejav šesťvalca, škoda.

Adaptívny podvozok ponúkne dobré vlastnosti pri ostrej jazde, no nesklame ani pri dlhých diaľničných presunoch či bežnom cestovaní mimo mesta a v meste. Auto totiž nie je ani v športovom režime nekompromisne tvrdé. Veľmi dobre tlmí nerovnosti, a to aj napriek veľkým 19-palcovým diskom kolies, spod ktorých vykúkali výkonné Brembo brzdy.

Tie aj po poriadne ostrej jazde nijako nevädli a stále ponúkali slušnú dávku brzdného účinku. V režime Sport+ sa následne obmedzí tiež práca stabilizačného systému a vodič si vie užiť naozaj zábavnú rýchlu jazdu v zákrutách. Problém sme však videli najmä v absencii manuálneho radenia.

Pod volantom sú síce osadené pádla radenia, avšak po chvíli „nečinnosti“ sa prevodovka automaticky prepne späť do režimu D. V aute však celkovo cítiť známy rukopis Alberta Biermanna, dlhoročného šéfa športovej divízie BMW M. Ten využil skúsenosti nielen v prvom hothatchi i30 N od Hyundaiu, ale aj pri modeli Kia Stinger. Za to mu patrí veľká vďaka.

Zaujímavá cena

Vo výbave nemôžu chýbať ani najmodernejšie asistenčné či bezpečnostné systémy. Spomenúť môžeme sledovanie mŕtveho uhla, udržiavanie v pruhu, adaptívny tempomat s pamäťou udržiavania odstupu či možnosťou až zastaviť. Príjemne prekvapila osadená parkovacia kamera s dostupným pohľadom „zhora“.

Zároveň treba brať na vedomie, že najmä v zimnom období sa kamery veľmi ľahko zašpinia. Po týždni s novinkou môžeme skonštatovať, že Kórejčania sa skutočne posunuli vpred a modelom Kia Stinger dokážu konkurovať aj zabehnutým prémiovkám ako BMW radu 4 či Audi A5. Problém teda bude pre mnohých najmä logo na kapote.

Zdroj: HN/Radoslav Petrík

​Hoci má prvý model svojho druhu v portfóliu značky niekoľko malých chýb, jazdnými vlastnosťami či športovým charakterom s pomerne pohodlným podvozkom dokáže zaujať. Sekunduje tomu aj naozaj výkonný benzínový motor a vydarený dizajn tak v prípade exteriéru, ako aj interiéru. Nebudeme preháňať, ak povieme, že spolu s novinkou Proceed ide o dvojicu najkrajších modelov kórejskej značky Kia.

Čerešničkou na koniec je už len základná cena od 37 900 eur za dvojlitrový benzínový variant s výkonom 180 kW. Či je to málo alebo veľa, si už zhodnoťte individuálne. Náš vrcholný GT kúsok však začína až na sume 55 900 eur a priplatiť si následne môžete už len za niekoľko drobností, a dokonca v žiadnej inej konfigurácii nezískate tento najvýkonnejší 3,3-litrový šesťvalec. Pomerne zaujímavé riešenie, Stinger od nás aj napriek tomu získava palec hore.

Kia Stinger GT
Počet valcov: 6
Objem motora (cm3): 3 342
Výkon (kW): 270
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 510/1 300 – 4 500
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,5 s
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Maximálna rýchlosť (km/h): 270
Objem palivovej nádrže (l): 60
Cena modelu od: 37 900 eur

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.