StoryEditor

Vyskúšali sme SUV úplne novej značky. Má v rukách hneď dva tromfy

18.11.2018, 05:30
Novinka dokáže ponúknuť skvelé športové jazdné vlastnosti, no pritom v ostatných dňoch nebudete trpieť na nekomfort v kabíne.

Začiatkom roka, konkrétne na marcovom autosalóne v Ženeve, sa začala nová éra značky Seat, no najmä úplne novej, teraz samostatnej značky Cupra. Uznávaná športová divízia sa totiž od španielskej automobilky odpojila a začala písať na takpovediac čistý list.

A vzhľadom na momentálny trend športovo-úžitkových vozidiel sa nie je čomu čudovať, že jej vôbec prvý počin sa radí práve do tohto segmentu.

Model s názvom Cupra Ateca je teda prvé vozidlo samostatnej značky Cupra, ktoré má zároveň vo svojich rukách oproti neveľkej konkurencii hneď dva tromfy. Poďme na to však pekne po poriadku, za prvým spoznávaním sme sa totiž vybrali do španielskej Barcelony a jej okolia.

Základ decentne dotvorili

Už na prvý pohľad je evidentné, že model vychádza zo športovo-úžitkového vozidla Seat Ateca, no Cupra nahradila logo „S“ ich vlastným. Pri jeho tvorbe zrejme hľadali inšpiráciu v známom filme Transformers a popravde, novinka k nemu svojimi jazdnými vlastnosťami veľmi pekne pasuje.

Dizajn karosérie však obohacujú len decentne športovo upravené nárazníky, množstvo čiernych lesklých prvkov, zväčšené boli nasávacie otvory vzduchu, osadené sú veľké 19-palcové disky, LED svetlomety dostali čierne pozadie a v zadnej časti nájdeme až štvoricu koncoviek výfuku.

Charakteristická je pre novú značku bronzová farba nachádzajúca sa v logu, na diskoch a na nápise osadenom v mriežke výplne predného nárazníka.

V interiéri nás potešili len jemné dizajnové úpravy v podobe športovo rezaného multifunkčného volantu, ktorý rozhodne príjemne padne do ruky. Okrem toho sú tu hliníkové pedále, pohodlné športové sedadlá s dostatočným bočným vedením a so zaujímavou kožou s karbónovou štruktúrou.

Hlavným prvkom je však približne 10-palcový digitálny displej pred vodičom zobrazujúci dôležité údaje hneď v niekoľkých možných špeciálnych štýloch. Príjemne sa pracovalo tiež s centrálnym dotykovým displejom infotainmentu či pádlami na radenie pod volantom.

Hluk do kabíny preniká len zanedbateľne a oceňujeme dostatok miesta tak vpredu, ako aj vzadu. Praktickú stránku zastupuje stále dobrý 485-litrový batožinový priestor.

Cupra

Zážitok za volantom

Samozrejme, najväčšiu radosť sme mali počas jazdy vďaka „srdcu auta“. Ide o benzínový dvojliter TSI s výkonom 221 kW (čiže rovných 300 koní) a krútiacim momentom slušných 400 Nm. Pre predstavu, auto s hmotnosťou len 1,5 tony vyšprintuje z nuly na stovku za 5,2 sekundy.

Na uzavretej trati počas prvých jázd sme odskúšali tiež dostupnú „vychytávku“ v podobe systému Launch Control. Ide o kontrolovaný štart z miesta, vďaka čomu dokáže novinka preniesť cez pohon všetkých kolies na vozovku výkon v čo možno najväčšom rozsahu.

Radili sme pomocou sedemstupňovej automatickej prevodovky DSG, ktorá pracuje v komfortnom režime veľmi jemne, no pri ostrej jazde v režime Cupra dokáže pekne „kopať“. Auto slušne naberá tempo a aj napriek mierne vlhkej vozovke počas ostrých testov sa správalo veľmi neutrálne.

Podvozok s adaptívnymi tlmičmi je síce naladený tvrdšie, poskytne vynikajúce jazdné vlastnosti pri využívaní potenciálu auta, no zároveň vie byť počas „bežných dní“ príjemne komfortný. Cupra Ateca sa tak môže ľahko radiť medzi spomínaných transformerov z loga značky, keď v komfortnom režime ponúka pohodlie a príliš nevzbudzuje pozornosť.

Cupra

​Avšak po zvolení režimu Cupra sa 300 koní splaší a dokáže predviesť zaujímavé divadlo. Spolu s lepšími reakciami motora, prevodovky či riadenia a podvozku pribudne aj mierne hlasnejší zvuk vychádzajúci zo zadnej štvorice výfukov. Musíme však podotknúť, že sme čakali trošku výraznejšiu „výbušnosť“ pri stlačení plynového pedála – dôvodom však môžu byť čoraz prísnejšie emisné normy.

Jazda je aj napriek tomu v skratke zábavným športovým zážitkom a pritom vám v ostatných dňoch ponúka auto komfort či dokonca možnosť jazdy mimo spevnených ciest. K dispozícii je totiž tiež režim Offroad či Snow – predurčený na sneh.

Dva tromfy

V bohatej sériovej výbave, samozrejme, nechýba množstvo moderných bezpečnostných a asistenčných systémov, ktoré spríjemňujú jazdu vodičovi či celkovo posádke auta. K dispozícii je aj niekoľko príplatkových prvkov ako výkonnejšie brzdy značky Brembo, škrupinové sedadlá a mnoho ďalšieho. Cupra Ateca bude dostupná u 277 dílerov v Európe a dorazí na trh ešte tento rok.

​Okrem tromfu v podobe skvele vyladeného motora a podvozku zaujme mnohých tiež cena. Tá má byť podľa informácií samotného slovenského zastúpenia približne na úrovni 40-tisíc eur a v blízkej budúcnosti by mal doplniť ponuku aj ďalší model Cupra Ibiza a Cupra Leon.

Na záver teda môžeme spomenúť, že ani po osamostatnení značky Cupra sa jej charakter nezmenil, práve naopak. Technológie či spracovanie sú ešte vyspelejšie, pričom dizajn len decentnou cestou dáva verejnosti najavo, že toto už nie je „obyčajný“ Seat, ale Cupra so športovou DNA. Už teraz sa tešíme na plnohodnotný redakčný test.

Cupra Ateca
Počet valcov: 4
Objem motora (cm3): 1 984
Výkon (kW): 221
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 400/2 000 – 5 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,2 s
Prevodovka: 7-stupňová automatická DSG
Maximálna rýchlosť (km/h): 247
Očakávaná cena modelu od: 40-tisíc eur

menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 02:34