StoryEditor

Vyskúšali sme legendu v doposiaľ najlepšej forme. Tento Mercedes budete milovať

11.11.2018, 06:05
Je len málo áut, ktoré sa môžu takýmto titulom označovať. Medzi ne však nepochybne patrí nové „Géčko“, ktoré sme mali možnosť počas týždňa otestovať.

Mercedes Triedy G začal písať svoju bohatú históriu už v roku 1979. Prvý plán bol priniesť armádny špeciál, avšak novinka prišla aj v klasickej osobnej verzii. A čo viac, dokonca v piatich vyhotoveniach, medzi ktorými nechýbal ani štýlový kabriolet. Označenie sa z pôvodného „typu 460“ premenilo v roku 1993 na súčasnú Triedu G.

Ako postupoval čas, model získaval čoraz modernejšie technológie, prepracovanejší interiér, no vonkajší vzhľad bol verný tradícii a svoje krivky menil len veľmi opatrne.

​Podobne je to aj s najnovšou generáciou úspešného športovo-úžitkového modelu. Popravde, mnohí boli po zverejnení správy o príchode „úplne nového Géčka“ skeptickí a predpokladali zmeny, ktoré legendu takpovediac zabijú.

Výrobca však nesklamal a novinka prichádza vo svojej najlepšej forme, pričom zvládla aj nástrahy v podobe ochrany chodcov. Charakteristické predné smerovky umiestnené na kapote sa totiž po strete automaticky zasunú do karosérie.

Samozrejme, fanúšikovia by značke neodpustili zmenu už tradičných prvkov, medzi ktoré patria napríklad odhalené pánty dverí, hranatá karoséria, rezervné koleso na piatych do boku sa otvárajúcich dverách či kľučky dverí, ktoré sa už roky takmer vôbec nezmenili.

Nová generácia teda vzdáva hold svojim predchodcom, no prináša tiež mierne zlepšenia. Prepracovaná bola maska chladiča, svetlomety s okrúhlym LED denným svietením a model narástol do šírky o podstatných 12 centimetrov, pričom ponúka pozoruhodnú svetlú výšku až 27 centimetrov.

Zvuky, ktoré strašia

Už samotné odomknutie auta pri príchode k nemu odplaší každého navôkol. Cez nástupný prah doslova vyskočíte do interiéru a poriadnym švihnutím zabuchnete mohutné dvere.

Že sa vám to nepodarilo na prvý pokus? Po malej chvíli si zvyknete, tu totiž nenájdete žiadne automatické dovieranie a všetko si vyžaduje hrubú nekompromisnú silu. Interiér prešiel zásadným zlepšením a pri komforte už netreba rátať s takmer žiadnymi kompromismi. Až na hlasné zasunutie zamykacích zásuviek na dverách.

HN/Radoslav Petrík

​V rámci malých nedostatkov musíme však spomenúť trochu ťažší výhľad cez zadné okno. Prvotriedny luxus však ponúknu nielen kožené elektricky nastaviteľné a vyhrievané/masážne sedadlá, ale tiež známa dvojica displejov na malej prístrojovej doske za takmer kolmým čelným sklom. Skvelá grafika, intuitívne ovládanie a množstvo užitočných informácií na digitálnom štíte pred vodičom či obrazovke infotainmentu v samom centre palubovky.

Do rúk skvele padne multifunkčný volant a vy máte jednoducho pocit, že ste „Géčko“ vymenili za Triedu S. Priestoru je tu naozaj dostatok vo všetkých smeroch, pričom to isté platí aj o zadných sedadlách. K dispozícii je tiež dostatočný 454-litrový batožinový priestor.

Z vlastnej skúsenosti môžeme povedať, že vás na ceste budú rešpektovať všetci. Mali sme prednosť aj na cestách, kde sme ju mať nemali, a ak sme niekoho dobrosrdečne pustili z vedľajšej uličky, nestačil sa čudovať.

Prievan v peňaženke

Samozrejme, spomínanú váhu vo verzii G500 bez problémov rozhýbete vďaka štvorlitrovému benzínovému osemvalcu s výkonom 310 kW (422 koní), no vďaka špičkovým brzdám tiež pohotovo zastavíte. Avšak zákony fyziky platia aj tu a je s nimi potrebné pri jazde a zábave počítať.

Motor je spojený s dobre fungujúcou deväťstupňovou automatickou prevodovkou a radenie je možné ovplyvniť tiež manuálne pomocou pádiel pod volantom. „Géčko“ je schopné zrýchliť na stovku už za 5,9 sekundy a dosiahnuť tempo až 210 kilometrov za hodinu. Pri diaľničných tempách je stále potrebné počítať s miernym hlukom, keďže karoséria má aerodynamiku skrine – hoci je to lepšie než v minulosti a nejde o žiadne extrémne rušivé zvuky.

HN/Radoslav Petrík

Dynamiky má agregát na rozdávanie a vynikajúcim parametrom sekunduje taktiež solídny zvuk osemvalca vychádzajúci z bočných výfukov. Čo je však najväčšou prednosťou auta, nie je dominantnosť na cestách, luxus v interiéri či výkonný motor – je ním podvozok s premennou tuhosťou a aj bez vzduchového pruženia teda auto ponúka neskutočný komfort.

​A nehovoríme len o bežných asfaltových cestách s množstvom výtlkov, ale tiež o jazde v teréne, keď nemá novinka problém doslova letieť po poľnej ceste v rýchlosti sto kilometrov za hodinu.

A vy si môžete v interiéri pokojne pustiť Mozarta cez prémiové audio Burmester a tváriť sa akoby nič. Okrem toho, žiadne iné auto už v sérii neponúka redukčnú prevodovku a až trojicu uzávierok diferenciálu (predný, zadný, medzinápravový). Vďaka tomu zvládnete absolvovať aj naozaj náročný terén, keď sme sami neverili, čo všetko dokázala Trieda G prejsť.

Zaujímavosťou podvozka teda je, že si poradí tak s jazdou v teréne, ako aj na bežných cestách a diaľnici. K dispozícii máte aj jazdné režimy upravujúce odozvu na stlačenie plynu či radenie prevodových stupňov. V kritických situáciách môžete zvoliť režim Eko, najmä keď vám vzhľadom na spotrebu (mesto 21 litrov, mimo mesta 16 litrov, diaľnica 18,5 litra) bude svietiť rezerva.

HN/Radoslav Petrík

Nádrž má však slušných 100 litrov, no i napriek tomu budete pomerne často navštevovať čerpacie stanice. S príchodom novej generácie pribudli do výbavy aj najmodernejšie asistenčné a bezpečnostné systémy, ktoré sú známe z ostatných modelov značky.

​Trieda G nám opäť dokázala, že je neoblomná, a to aj napriek prísnym normám.Hoci jej hlavným revírom budú opäť centrá miest či nákupné strediská, jej charakter nezmizol. Stále je „doma“ najmä v teréne, kde predvádza neskutočné jazdné vlastnosti. Platí to však aj na asfaltových cestách a v interiéri už nebudete musieť brať do úvahy žiadne kompromisy – toto je jednoducho offroad limuzína.

Jediný „nedostatok“ je, pochopiteľne, aerodynamický šum, horší výhľad dozadu či spotreba, ktorú na druhej strane zrejme žiadny majiteľ riešiť nebude. Ak bude mať totiž 142-tisíc eur na testovanú verziu modelu alebo 107-tisíc na základ, tak mu niekoľko stoviek eur za mesiac na uspokojenie apetítu auta žiadne vrásky na tvári robiť nebude. To auto a jeho temperament si jednoducho zamiluje každý.

Mercedes-Benz G500
Počet valcov: 8
Objem motora (cm3): 3 982
Výkon (kW): 310
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 610/2 000 – 4 750
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 5,9 s
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Cena modelu od: 107-tisíc eur

01 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 02 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 03 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 04 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 09:21