Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
25.10.2018, 12:10

Nástupca Rapidu odhaľuje prvé detaily. Ako jazdí maskovaná Škoda Scala?

  • Scala nahradí v ponuke Škody model Rapid v prvom polroku budúceho roka. S maskovaným prototypom sa však už redakcia iDNES.cz zviezla.
  • Konkurent Opelu Astra alebo Renaultu Mégane je pekne priestranný a ponúkne moderné technológie.
Nástupca Rapidu odhaľuje prvé detaily. Ako jazdí maskovaná Škoda Scala?
Zdroj: Škoda Auto

Priznám sa, pre Škodu Rapid mám ľahkú slabosť: má veľa chýb, no zároveň je to jednoduché praktické auto, skromné a pekné. Asi najlepšie k nemu pasuje označenie "Auto pre typickú českú rodinu, také, čo sa nedostáva v práci, ale reálne kupuje a dobre poslúži", píše iDNES.cz.

A Rapid vlastne taktiež začínal Kabaňovú éru v Škodovke, ostré linky a dobre vyvážené proporcie sú dodnes šlabikárom dizajnového názvoslovia Škody. A s modelom Scala sa kruh uzavrel: Jozef Kabaň dnes navrhuje autá BMW, ale táto nová škodovka, ktorá odloží maskovanie (všimnite si na fotkách, ako s ním bojuje šošovka fotoaparátu) 6. decembra v izraelskom Tel Avive, ešte vznikala pod dohľadom tejto slovenskej dizajnérskej hviezdy .

​A je to prelom, keďže nová Scala bude oveľa emotívnejšia, oblejšia, výraznejšia. Ale to si každý nakoniec pozrie sám, dôležitejšie je, že nová škodovka vlastne mení "disciplínu". Rapid bol skladačkou z dielov zo starších škodoviek (to nie je urážka), a v hierarchii modelov značky patril medzi Fabiu a Octaviu, no skôr bližšie k tej Fabii.

Scala bude teraz stáť kompletne na modulárnej platforme MQB koncernu Volkswagen, ktorú využíva obrovské množstvo moderných modelov. Zo škodoviek vlastne väčšina dnešnej ponuky od Octavie, cez Kodiaq a Karoq, až k Superbu. Samozrejme, pre Scalu vybrali jej variantu pre malé autá s označením MQB A0.

Noví súperi

To znamená, že Scala dostáva tú najmodernejšiu techniku a tiež to, že už sa nebude schovávať na pomedzí tried. Škoda s týmto autom vstupuje do najnabitejšieho a najdôležitejšieho segmentu v Európe vôbec. Hovorí sa mu Golf-trieda a stále je to najpredávanejšia kategória áut. Okrem jeho veličenstva Golfu do nej patrí taktiež napríklad Opel Astra, Renault Mégane, Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed či Seat Leon.

To tiež naznačuje, kam sa musí Škodovka trafiť s cenou. Na spodnom okraji je Fiat Tipo, ktorý teraz začína "v akcii" na sume asi 12-tisíc eur, horný koniec potom tvorí Škoda Octavia, ktorá rozmermi pokukuje o triedu vyššie so štartovacou cenovkou približne 17-tisíc eur.

Zdroj: Škoda Auto

​Scala bude oproti Rapidu modernejšia, väčšia, vybavenejšia (v "základe" bude už napríklad aj bluetooth handsfree), náš prvý tip je teda 14-tisíc eur. Ceny dostane Scala pri odhalení 6. decembra, kedy by sa mal tiež spustiť konfigurátor a snáď aj objednávanie modelu. A aká tá nová škodovka je? Priestranná a nie je to len fráza. Miesta je na zadných sedadlách aj pre dlhého dospelého človeka prekvapivo veľa a za ním je ešte slušný 467-litrový kufor.

Priestranná

Scala príde v jedinej karosárskej verzii: pretiahnutom hatchbacku, ktorý si pri modeli Rapid premenovali na Spaceback. Na rozdiel od predchodcu, ktorý bol predsa len dosť úzky, sa Scala pekne rozkročila v nápravách a je o poriadny kus širšia. Na predných sedadlách sa uvelebí aj objemnejší cestujúci, avšak pri aute, ktoré chce hrať úlohu rodinného, ​​je rozhodujúce najmä miesto vzadu. Zadné sedadlá sú dlhé tak, že podoprú dobre stehná, umiestnené sú vyššie než predné sedadlá a aj pre kolená je tam miesta dosť.

A zostáva ho vďaka pretiahnutej siluete jemne klesajúcej strechy dostatok aj nad hlavou. Pri pohľade z boku sa zdajú zadné dvere výrazne kratšie ako tie predné, ale na dobrý prístup na zadný rad to vplyv nemá. Kufor je skvele prístupný, má široký vstup s nízkou nakladacou hranou a podlahou nastaviteľnou v dvoch stupňoch. Auto sa dočkalo aj možnosti príplatku za elektricky ovládané veko kufra a tlačidlom z batožinového priestoru odistíte ťažnú guľu - stačí stlačiť tlačidlo a "vypadne" spod nárazníka, nemusíte sa ani ohýbať, na miesto ju zaaretujete špičkou topánky a potom ju schováte tak, že do nej kopnete.

Skvelá je prístrojovka, ktorá je veľmi uprataná, avšak atraktívne tvarovaná horizontálnymi linkami. Hlavnú úlohu na nej hrá veľký tablet. Displej bude vždy dotykový, ale v rôznych veľkostiach podľa množstva funkcií. Vrcholové prevedenie infotainmentu dostane permanentné pripojenie k internetu, ktoré bude okrem iného pomáhať s aktualizáciou máp, navigovaním i streamovaním hudby.

A displej môže tiež pod volantom nahradiť klasické analógové budíky. Vodič skôr ocení systém sledovania mŕtveho uhla a bude preklínať dnes takmer povinného asistenta pred výjazdom z jazdného pruhu, ktorý sa s ním preťahuje o volant (pre upresnenie: nie je to výsada Škodovky, otravuje to vo všetkých autách naprieč trhom a navyše sa nedá nastálo vypnúť, musíte ho deaktivovať po každom štarte).

Nastaviteľné tlmiče

Jazda s prototypom je vždy ošemetná, sériové finálne auto totiž často jazdí podstatne inak. Scala zaujala suverenitou a stabilitou podvozku. Na okreskách Českého raja sa prejavilo tuhšie naladenie podvozka, hluk od kolies vraj ešte pred vstupom "do série" vylepšia.

Martina Húsková, šéfka vývoja podvozkov a motorov v Škode, vyzdvihuje možnosť priplatiť si za nastaviteľné tlmiče. Za príplatok bude môcť dostať silnejšie prevedenie Scaly o pätnásť milimetrov znížený podvozok s dvojstupňovo meniteľnou tuhosťou - stlačíte tlačidlo a oproti normálnemu nastaveniu podvozok stvrdne. Rozdiel je naozaj poznať, otázkou je, či to publikum pri takto zameranom aute ocení.

Zdroj: Škoda Auto

​V tom všetkom znalci ponuky koncernu Volkswagen odhalia jasnú technickú spriaznenosť s Volkswagenom Polo, podareným malým autom, ktoré od dospelosti Golfu delia dnes snáď naozaj len jeho rozmery malého vozidla. A v Škode pri rozprávaní o Scale tiež stále tak nejako na Polo odkazujú.

Námietky nie sú na mieste: mechanický základ v podobe platformy MQB je rovnaký a Škoda už dve desaťročia stavia úspech na tom, že ponúka "kus auta navyše", kryštalickým príkladom je Octavia. A Scala má byť jednoducho Golfom na železe Pola.

Zadná náprava prešla starostlivým ladením. Martina Húsková odhaľuje, že sa zaobíde bez stabilizátora, je však uchytená na hydraulických lôžkach, to je v tejto kategórii vcelku ojedinelé riešenie.  Najľahšia verzia modelu Scala váži 1,1 tony, najťažšia následne o tri stovky viac.

​Scala dostala väčšie kolesá než Polo i Rapid. Najmenšie sú 15-palcové disky a najväčšia 18-palcové. Väčšie kolesá s obvodom pneumatiky 645 milimetrov vyzerajú na aute lepšie, ale Martin Hrdlička tiež vysvetľuje, že vďaka nim môže byť auto komfortnejšie: v profile pneumatiky je viac gumy a vnútri taktiež viac vzduchu, ktorý odpruží nerovnosti.

Nečakane i diesel

Prekvapenie si Scala prichystala pod svojou kapotu, okrem benzínových motorov si totiž bude možné kúpiť aj turbodiesel, ktorý v nižších triedach áut už Európa takmer odpísala a Rapid sa s nimi rozlúčil tento rok. Takže okrem litrového trojvalca a "jednapäťky" bude k dispozícii aj prevedenie 1,6 TDI, dá sa však čakať, že podiel na predajoch bude mizivý.

Zdroj: Škoda Auto

​Všetky motory majú turbo a okrem slabšieho prevedenia litrového trojvalca dostanú manuálnu šesťstupňovú prevodovku, alebo sedemstupňový automat. Všetky motory tiež majú dostať modernú techniku ​​na odlučovanie škodlivín, benzínové verzie tak majú filtre pevných častíc, naftová následne technológiu SCR na zachytávanie NOX.

Na chvíľu sme vyskúšali hlavne benzínové verzie: paradoxne najlepšie odhlučnenie a najväčší "ťah" predviedol subjektívne trojvalec, s tromi ľuďmi na palube nemal motor žiadnu prácu a išiel dynamicky. Celkom 150 koní vo štvorvalcovej "jednapäťke" musíte z nízkych otáčok na rozjazde hnať (za to môže zrejme strach z emisií), potom však už jazdí suverénne.

V čisto mestskej a okreskovej prevádzke sa nám trojvalec nezdal veľmi pomalší. Časom ešte príde verzia na zemný plyn s trojvalcom 1,0 TSI (dojazd na benzín je obmedzený malou deväť litrovou nádržou, jazdiť bude primárne na CNG - nádrž pojme 14,2 kilogramu).

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.