Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
15.10.2018, 12:35

Na terén zabudnite. Tento luxusný hybrid patrí do mesta

Lexus NX 300h, hoci rozmermi nejde o veľké auto a patrí skôr v ponuke značky k tým menším, zaraďujeme ho do kategórie kompaktných SUV a logicky by malo byť aj dostupnejším. Lexus však svoju kožu nikdy lacno nepredá.

Na terén zabudnite. Tento luxusný hybrid patrí do mesta
Zdroj: TopSpeed.sk

Lexus si hľadá cestu k širšiemu publiku a záujemcom ponúka aj menšie modely, ktoré vyzerajú, akoby pri ich lisovaní používali rovnaké formy. Živým príkladom je aj NXko. Svojimi futuristickými tvarmi fascinuje najmä pri pohľade spredu. Pri bližšom pohľade mi do oka padla aj krásna perleťová biela farba. Viac ako dizajn ma však zaujímala hybridná technika pohonu a jazdné vlastnosti.

Život za volanom

Podobne ako exteriér, aj vnútorný priestor z celej sily navodzuje dojem niečoho výnimočného. Drevené a kožené dekorácie sú aj vecou vkusu, ale vždy zušľachtia priestor. Tu sa estéti môžu veru dlho kochať. Farebnými kombináciami, materiálmi aj niektorými nápaditými detailmi. Napríklad vyberacie viečko stredovej schránky na okuliare má na dne nalepené zrkadlo. Vodičky sa potešia.

​Oči mi hneď padli aj na takmer horizontálny panel plný ovládačov, ktorý vyrástol kolmo z hornej časti prístrojovky. S mojou neveľkou výškou som sa musel trochu nadvihnúť, aby som si rýchlo preletel ikony pri tlačidlách. Vtedy som si uvedomil, že veľké postavy nebudú mať za volantom popri stredovej konzole veľkú priestorovú rezervu, mne to však stačilo. Viacerým v redakcii TopSpeed nám do rúk dobre padol samotný volant, príjemne sa sedí na pohodlných sedadlách, nič iné by sme od Lexusu ani nečakali.

Horšie je, že ovládaniu infotainmentu aj navigácii zobrazovanej na 10,3-palcovej obrazovka multimediálneho rozhrania chýba akási naša európska logika, a nebol som sám, komu sa toto prostredie zdalo málo intuitívne. Zaujímavou vychytávkou je dotyková plôška, ktorá poskytuje odozvu, no žiaľ, výber pri vyberaní položiek z menu nie je presná. Chce to cvik a za jazdy na ceste inej ako diaľnici s prirodzenými nerovnosťami sa to aj tak nenaučíte. Je to príliš citlivé...

Okrem zatváracích priehradok tu prakticky nemáte žiadnu vodorovnú plochu alebo hoci malý tunel, kam by ste pohodili drobné veci, ešte aj odkladacie priestory na dverách sú malé.

Aká je efektivita hybridného systému

Hoci nejde o plug-in verziu, ale „len“ hybridný model, aj tak sa každý pýta, koľko dokáže jazdiť len na elektrinu. Tak som si pekne dobil batérie nezmyselným jazdením na vysoké otáčky a potom som skúsil to, čo inak neuvádza ani sám výrobca. Aspoň v katalógu som to nikde nenašiel. Bez toho, aby sa naštartoval benzínový motor, som dokázal pomalou jazdou prejsť asi štyri kilometre alebo inak, bez úzkostlivého udržiavania päťdesiatky mi to vydržalo čosi vyše dvoch minút rovnomernej jazdy. Takže dlhú rannú bratislavskú kolónu, keď krokujeme na úseku troch kilometrov naozaj prejdete bez emisií a v úplnom tichu. A to je skvelé.

Elektrický režim EV je pritom k dispozícii len do rýchlosti 50 kilometrov za hodinu. Pri rýchlejšej jazde systém vypíše, že rýchlosť pre EV bola prekročená, ale neznamená to automaticky, že nahodí spaľovací motor. Bez neho si Lexus vystačí do rýchlosti 65 kilometrov za hodinu. Škoda, že ovládač HOLD, ktorý drží auto pri zastavení na križovatke na brzde, treba po každom naštartovaní opätovne stláčať. Hybrid patrí hlavne do mesta, režim HOLD by mal byť teda jeho východiskový stav.

Reálne nároky na palivo

Náš vytýčený stokilometrový okruh kombinujúci všetky bežné prostredia sme dokázali prejsť za 6,8 litra benzínu. Bežnú cestu po Slovensku bez diaľnice som absolvoval pri spotrebe 7,1 – 7,3 litra, čo je na takéto auto veľmi rozumná hodnota. Čakal som, že keď s hybridom vyleziem na diaľnicu, odhalím hneď jeho najväčšiu slabinu. Na tempomate som si však nastavil presné číslo 140 kilometrov za hodinu - reálna rýchlosť bola 133, čo potvrdilo meranie GPS, a inak aj palubný počítač ukázal presne tento priemer. Pri spomínanej rýchlosti si Lexus bez hanby zobral deväť litrov na sto kilometrov.

Zaujímalo ma, či sa ekonomický režim podpíše nejako na zmene absolútneho zrýchlenia z nuly na stovku. Výsledok ma len utvrdil v tom, čo som už pred tým niekoľkokrát vyskúšal, a to, že aj v ekonomickom režime, keď sa inak celý pohon správa veľmi komótne a reaguje zdržanlivo na pohyb akcelerátora, pri prudkom stlačení pedála auto okamžite pochopí, že treba čo najrýchlejšie unikať. Zaujímavá zhoda okolností – aj ručne som nameral vždy presne 9,2 sekundy ako udáva výrobca. A teraz späť k jazdným režimom – ponuka je totiž veľkorysá, ponúka rovno štyri.

Pozrite si tiež inteligentný test pohonu všetkých kolies modelu Lexus NX 300h:

ECO/Normal/Sport/Sport+

Ekonomický režim je určite aj ekologický, nakoľko motor reaguje veľmi umiernene na pohyby akcelerátora, bezstupňová prevodovka CVT ho udržuje v rozumných otáčkach a auto zrýchľuje veľmi jemne. Vy sa máte čas venovať viacerým displejom, ktoré kontinuálne vyhodnocujú, ako sa vám darí ekonomicky narábať s palivom v nádrži. V tomto režime som jazdil asi najviac, necítil som sa ako brzda premávky, no bolo to dosť otravné.

V režime Normal je Lexus naozaj normálny, azda okrem prejavov prevodovky, na ktorú si treba zvyknúť. Jednoducho plynule meniteľný prevod je zvláštny v tom, že otáčky, zvuková kulisa a vibrácie nezodpovedajú lineárnemu zrýchľovaniu, ako sme zvyknutí pri zubových prevodovkách. Chvíľkové zavíjanie motora je sprievodným znakom tejto koncepcie pri všetkých značkách a takáto prevodovka je zodpovedná za to, že motor pôsobí slabšie, ako v skutočnosti je.

Nad prácou prevodovky slušne povedané viacerí v našej redakcii krútili hlavou. Ale keď sa otáčky ustália, pri jazde rovnomernou rýchlosťou na elektrinu či benzín je Lexus NX nádherne tiché auto. Digitálne prístroje sa tiež menia podľa zvoleného režimu. Klasický otáčkomer sa objaví len v režime Sport, inak vidíte akýsi ukazovateľ využitia celkovej energie systému. Otáčky motora v tomto aute naozaj nie sú dôležité.

Tak som si doprial športový režim a skúsil vydráždiť takmer 200 koní (145 kW), ktoré poskytuje celý pohonný systém. Prevodovka nechávala motor ešte viac v otáčkach, až máte chuť ručne preradiť. Hurá, pádla pod volantom. Tlačím práve krídelko, a nič podstatné sa nestalo, len sa trochu presunulo spektrum otáčok. Prekvapenie prišlo pri športovej jazde v serpentínach - keď prevodovka pri prudkom brzdení do ostrej zákruty laxne spustila otáčky motora na minimum, niečo ako neutrál, tak to ma poriadne prekvapilo. A to dokonca aj v sľubnom režime Sport+. Pádla pod volantom sú v tomto prípade úplne zbytočný prvok.

Zdroj: TopSpeed.sk

​Pri športovej jazde, a nielen pri nej, a v športovom režime, ale nielen v ňom, sa perfektne prejavoval podvozok, aký mi vyslovene vyhovuje. Nesnaží sa posádku falošne rozmaznávať prílišnou mäkkosťou, ktorá by sa vypomstila v rýchlych zákrutách. Adaptívne pruženie AVS je nesmierne empatické, už podľa otvorenia dverí vie, akú má vodič náladu. Auto sa takmer nenakláňa, v zákrutách som sa tešil z rýchlosti, proti ktorej by protestovala celá posádka, no podvozok nezaváhal ani na okamih.

Jazdu bez asistentov si už ani nevieme predstaviť

Asistent pre jazdu v jazdnom pruhu sleduje pomocou kamery polohu vozidla v jazdnom pruhu, varuje pri nechcenom vybočení teda prekročení čiary vibráciami na volante a následne mierne natočí volant do správneho smeru. V praxi to však funguje až príliš nevtieravo a natáčanie volantu je akési nepresvedčivé, sila točenia je slabá. Niekedy som mal pocit, že systém by mal byť dôraznejší a hlavne, keď sa z rôznych dôvodov deaktivuje a prestáva zasahovať, oznámi to opäť veľmi diskrétne až nebadane.

Podobe málo dôsledný som mal pocit aj z aktívneho tempomatu ACC. Je to vec koncepcie, ale po zastavení na križovatke mu napríklad je potrebné dať pokyn na opätovné rozbehnutie. A to v čase, keď sa nám výrobcovia prémiového segmentu kolektívne vyhrážajú autonómnou jazdou.

Hoci Lexus si na cestu svieti štandardnými bixenónovými svetlami, robí to veľmi efektne a pri automatickom prepínaní diaľkových som mal pocit, že využíva viacero svetelných zdrojov. Adaptívny systém ovládania diaľkových svetiel dokáže meniť uhol jednotlivých reflektorov, takže pocitovo sú to svetlá akoby schopné mierne vyrezávať protiidúce autá. Viem, je to ilúzia, ale príjemná.

A ešte trochu praktických postrehov

Hodnota batožinového priestoru 475 litrov určite nebude tou najväčšou v segmente, ale asi tušíme, čo z nej ubralo niekoľko decilitrov. Užitočné teda bude elektrické sklápanie zadných sedadiel, ktoré zvládnu premenu za 10 sekúnd. Kufor sa otvára elektricky, no nakladacia hrana je príliš vysoko. Len pre predstavu – so svojimi 173 centimetrami som si nevedel na hranu kufra normálne sadnúť.

Zdroj: TopSpeed.sk

​Japonské autá sa občas prejavia nepochopiteľne neprakticky. Jeden príklad za všetky: detská poistka na zadných dverách je aj v prémiovom Lexuse stále mechanická. To znamená, že ak sa budete chcieť blysnúť a vezmete v noci susedov z divadla (a máte deti), pred domom musíte vyskočiť a vypustiť ich. Aj lacnejšie autá to dokážu z miesta vodiča.

Čím Lexus NX rozhodne osloví? Neopozeraným dizajnom, kvalitou a komfortom a určite najmä pre jazdu v meste zaujímavým hybridným pohonom všetkých kolies. Jeho úlohou je okrem úspory paliva pomáhať aj na šmykľavej ceste pripojením zadného elektromotora, ale o nejakom teréne by som radšej nehovoril, je to skutočne mestský crossover.

Potvrdilo sa to aj v našom teste inteligencie pohonu 4x4, v ktorom Lexus NX 300h získal len tri hviezdičky (video vyššie). Stojí však na veľmi spoľahlivom podvozku. Pri jeho kúpe sa nedajte pomýliť uvádzanými optimistickými spotrebami. Výbavu si musí zákazník naskladať z viacerých balíkov a jednotlivých prvkov a za to všetko zaplatíte vyššiu cenu, než je štandard v triede - 62 100 eur pri testovanom modeli.

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.