StoryEditor

Audi prekonalo BMW aj Mercedes. Takmer dokonalým modelom

30.09.2018, 07:01
Hoci je superdrahé, svojou existenciou nás dostalo. Reč je o štýlovom SUV-kupé modeli Q8, ktorý vychádza z bratislavského závodu Volkswagen Slovakia.

Trend SUV vo svete neustále stúpa, a preto automobilky, aby zaujali, prichádzajú s čoraz atraktívnejšími riešeniami. Strih SUV-kupé priniesla prednedávnom nepochybne mníchovská značka BMW s ich „X-šestkou“, ktorú do budúcnosti nasledovali aj ďalšie modely iných výrobcov.

Najnovší prírastok značky Audi však konkurenciu v podobe spomínaného BMW X6 či Mercedesu GLE Kupé nepochybne zabíja, a to najmä jednou prednosťou. Poďme na to však pekne po poriadku.

Zvyknite si na pozornosť

Už pri avizovaní a zverejnení prvých skíc vzbudilo Audi Q8 obrovský ošiaľ, ktorý sa znásobil odhalením sériovej verzie. Mastodont s dynamickými krivkami a obrovskými kolesami si následne aj počas testu nielen v uliciach Bratislavy ľudia obzerali a dokonca počas jazdy fotili. Hovorili sme si, že v podstate obyčajné auto dokáže upútať pozornosť podobne ako limuzína Rolls-Royce.

Spojenie „obyčajné auto“ však berte s istou rezervou, pretože ide o dizajnový a technologický vrchol súčasnej ponuky Audi. Dominantou pri pohľade je okrem skosenej strechy smerom k zadnej časti najmä obrovská predná maska chladiča so špičkovo svietiacimi HD Matrix LED svetlometmi, ktoré sú dnes jedny z najlepších na trhu. Pri režime diaľkových svetiel dokáže oprotiidúce auto dokonale vyrezať a tiež ponúknuť vynikajúce osvetlenie okolia.

Zadná časť potom upúta spojenými koncovými LED svetlami, ktoré spolu s prednými hlavnými svetlometmi ponúkajú pri aktivácii v noci skutočný animačný zážitok. Okrem toho stojí novinka na rovnakom podvozku ako súrodenec Q7, avšak je o sedem centimetrov kratšia a o 3,5 centimetra nižšia. Následne sa však rozšírila o tri centimetre a vďaka zachovanému rázvoru náprav ponúka vynikajúci vnútorný priestor a dynamický obrí „look“ pri pohľade zvonka.

S modelom Q7 má nové Audi Q8 spoločné aj to, že putujú z rovnakého výrobného závodu – z bratislavského Volkswagenu Slovakia. Zároveň je najnovší prírastok vôbec prvým modelom, ktorý sa tu montuje so štýlovými bezrámovými oknami.

Samozrejme, po nastúpení do vozidla vás obklopí luxus a digitalizácia, ktorú pocítite v plnej miere. Pred sebou totiž nájdete digitálny prístrojový štít, na ktorom si informácie jednoducho prispôsobíte, a to isté platí aj o dotykovom displeji v strede palubnej dosky. Ten navyše reaguje len na reálne stlačenie bodov, takže sa vám už nestane, že by ste náhodným prejdením prsta na rozbitých cestách stlačili omylom niečo iné. Haptickú odozvu si teda veľmi ceníme a nájdeme ju aj na spodnej dotykovej obrazovke.

Tá zastáva funkciu pre ovládanie klimatizácie či iných komfortných prvkov výbavy (napríklad štart/stop systému), ale v zlomku sekundy sa dá zmeniť aj na plochu pre písanie napríklad do navigácie. Pri takto veľkom aute si následne budete pochvaľovať aj 3D-parkovaciu kameru a množstvo senzorov. Samozrejmosťou je aj adaptívny tempomat s funkciou Stop/Go a ďalšie moderné bezpečnostné a asistenčné systémy.

HN/Radoslav Petrík

Prednosť, ktorá rozhoduje

Okrajovo spomenúc prémiové materiály a kvalitné pohodlné sedadlá s vyhrievaním, odvetrávaním či masážnou funkciou sa pomaly dostávame k bodu, ktorý robí z Audi Q8 výnimočný SUV-kupé model a vďaka ktorému poráža aj spomenutých hlavných konkurentov. Je ním priestor, a to najmä na zadných sedadlách.

Vďaka posuvnej lavici v druhom rade si môžete dopriať kráľovský priestor aj 180 centimetrov vysoký človek, ktorý si bez problémov sadne „za seba“. Aj v najkrajnejšej pozícii je priestor na nohy viac ako dostatočný a to isté platí aj o mieste nad hlavou. Q8 je teda dôkazom, že ani štýlový kupé strip nemusí byť obmedzením pre posádku.

Pre milovníkov nákupov, kde bude novinka pôsobiť asi najčastejšie, je k dispozícii aj základný 608-litrový kufor s možnosťou zníženia stlačením tlačidla, pre nakladanie ťažších predmetov.

Pod kapotou zatiaľ môžeme nájsť len jediný motor, a tým je trojlitrový naftový šesťvalec s novým označením 50 TDI a výkonom 210 kW. Ponúka pritom krútiaci moment 600 Nm a spojený je s automatickou osemstupňovou prevodovkou Tiptronic, ktorá radí prevodové stupne vynikajúco a posiela silu na všetky kolesá Quattro.

Najväčším problémom novinky je však reakcia na stlačenie plynu, práve tu sme totiž mohli narátať až dve sekundy, kým auto (síce v otáčkach) začalo naberať tempo a krútiaci moment dorazil ku kolesám. Nech je to dôsledok prísnych emisných noriem alebo nie, v niektorých situáciách môže byť takáto oneskorená reakcia nielen nekomfortná, ale tiež nebezpečná. Platí to najmä pre vodiča, ktorý auto ešte dokonale nepozná.

HN/Radoslav Petrík

​Inak je Audi Q8 skvelý spoločník pri hltaní kilometrov, pretože aj napriek dynamickému vzhľadu dáva prednosť komfortu, a nie športovosti. Hoci ponúka slušný výkon, viac ako ostrú jazdu si užijete príjemnú plavbu po cestách. Môže za to pneumatický adaptívny podvozok, ktorý ponúka neskutočné pohodlie aj na rozbitých slovenských cestách.

Dokonale tlmí väčšinu nerovností, a to aj napriek obrovským 21-palcovým diskom. Spotreba je následne vďaka dieselovému agregátu pomerne slušná, keď sme sa počas testu dostali priemerne na hodnotu 8,5 litra. V meste stúpne apetít na 12 litrov a mimo mesta vie následne klesnúť dokonca na zhruba 6,5 litra.

Prémiová cena

Áno, je pravdou, že Audi rozhodne nie je „ľudová značka“ a za svoje kúsky si nechá výrobca pekne zaplatiť, tu však hovoríme o základnej cene vo výške 77-tisíc eur. Na druhej strane, nové Audi Q8 má čo ponúknuť, a tak si ani výrazné prekročenie stotisícovej hranice pri testovanom modeli nezaslúži výraznú kritiku.

Zákazník, ktorý na to, samozrejme, má, totiž dostane naozaj štýlové SUV-kupé s konečne dostatočne priestrannou kabínou, veľkým kufrom, silným motorom či komfortným vzduchovým podvozkom, vďaka ktorému nezvláda len pravidelné návštevy obchodných centier a výjazdy na biznis stretnutia, ale tiež ťažší terén.

Novinka od Audi teda síce prišla pomerne neskoro, no vychytala všetky chyby jej úhlavných nepriateľov, a tak si môže počkať na svoj zaslúžený úspech.

01 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 02 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 03 - Modified: 2024-04-23 14:02:16 - Feat.: - Title: Bratislavský Slovnaft čakajú v najbližších týždňoch odstávky. Potrvajú až do polovice júna 04 - Modified: 2024-04-24 13:18:02 - Feat.: - Title: Šofér bratislavskej električky Marek: Za meškanie často môžu ľudia. Ak vás vodič nepočká, nemusí to byť len jeho škodoradosť 05 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy?
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
24. apríl 2024 19:12